مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: فرزندخواندگی در این استان در سال های گذشته با استقبال زیادی روبرو بوده است و سال گذشته ۳۱ کودک و نوجوان به خانواده‌های متقاضی واگذار شدند که طبق آمار تعداد تقاضا برای فرزندخواندگی کمتر از تعداد کودکان است.

فرزندخواندگی

محمد محمدی در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: ۶۰ کودک بی‌سرپرست در ۵ مرکز بهزیستی نگهداری می‌شوند که این کودکان از گروه سنی ۰ تا ۶ سالگی در شیرخوارگاه شهید بقا ثمین تاب نگهداری می‌شوند و در پایان ۶ سالگی  به سایر خانه های کودک و نوجوان انتقال می یابند.

وی گفت: متقاضیانی که از طریق قانونی سرپرستی کودک زیر ۳ سال را بر عهده گیرند از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره‌مند می‌شوند و کودک و نوجوان تحت سرپرستی نیز از مجموعه مزایای بیمه و بیمه های تکمیلی و مقررات قانونی برخوردار می شوند.

محمدی عنوان کرد: متقاضیان فرزندپذیری با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود پس از اخذ مشاوره‌های لازم و آگاهی از شرایط و فرایند فرزند پذیری می توانند به سامانه http://adoption.behzisti.net  مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

وی افزود: البته افرادی که می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را از بهزیستی درخواست کنند باید واجد شرایط باشند که شامل؛ زوجینی که ۵ سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته و از این ازدواج صاحب فرزندی نشده باشند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنان بیش از سی سال سن داشته باشند. دختران و زنان بدون شوهر بدون فرزند هم می‌توانند درخواست فرزند خواندگی کنند.

مدیر کل بهزیستی گفت: طبق ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملک کند.

او افزود: در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست کننده به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی بر تملک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر خواهد شد.

محمدی ادامه داد: طبق ماده ۱۵ همان قانون درخواست کننده منحصر یا در خواست کنندگان سرپرستی باید متعهد شوند که تمامی هزینه های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل افراد تحت سرپرستی را تامین کنند.

او گفت: این حکم حتی پس از فوت سرپرست منحصر یا سرپرستان نیز تا تعیین سرپرست جدید، برای کودک و نوجوان جاری است.

بدین منظور سرپرست منحصر یا سرپرستان، موظفند با نظر سازمان خود را نزد یکی از شرکت های بیمه به نفع کودک یا نوجوان تحت سرپرستی بیمه عمر کنند.

کد خبر 600418

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha