سال‌ها قبل وقتی ماجرای حفاری و لوله‌گذاری نصب انشعاب فاضلاب شهری در تهران آغاز شد

فاضلاب

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  خیلی‌ها تصور می‌کردند که این پروژه سرعت و شتاب خوبی خواهد داشت و ظرف چند سال همه شهروندان از این نوع خدمات شهری بهره‌مند می‌شوند، اما این امر محقق نشد و اکنون شهروندان ساکن در برخی محله‌ها از جمله منطقه ۱۸ همچنان منتظر وصل شدن به شبکه فاضلاب شهری هستند. درگزارش پیش رو به سراغ اهالی محله حسینی فردوس در ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۸ رفتیم تا صحبت آنها را در این‌باره بشنویم که می‌گویند ۲۰ سال است منتظر این اتفاق در محل زندگی‌شان هستند.  

خیابان شهیدان اسماعیلی، یکی از خیابان‌های زیبای محله حسینی فردوس است که با درختان زیبای چنارش در دوسوی خیابان چشم‌نوازی می‌کند. خنکای نسیم صبحگاهی در این فصل از سال شعف خاصی در رهگذران پدید آورده است.
هر چند که چند سالی است این خیابان در محدوده شمالی، حضور پررنگ تعمیرگاه‌های خودرو را به خود دیده، اما این امر چندان از زیبایی آن نکاسته است. آنچه سال‌هاست اهالی این خیابان زیبا را آزرده‌خاطر کرده، ورود فاضلاب به نهرهای دوسوی خیابان است. «اکبر سلیمی» ساکن محله حسینی فردوس می‌گوید: «اهالی از بوی بد فاضلاب و ورود آن به نهرهای آب خیابان محل سکونت و کارشان گله‌مند هستند. این نهرها به محل زندگی جانوران موذی از جمله موش تبدیل شده است. » سلیمی ادامه می‌دهد: «فاضلاب وارد شده به نهرها، آب آلوده و کثیف محله‌های بالادست است که از اینجا وارد کانال حیدری می‌شود که هم رنگ کدر و سیاه دارد و هم بوی تعفن.»

  • پیگیر مشکل هستیم، ولی نتیجه بی‌نتیجه

طبیعی است نخستین اقدامی که در هر موردی برای رفع مشکلات شهری انجام می‌شود، مراجعه به شهرداری است. «زینب منوری» از بانوان هم‌محله‌ای با بیان اینکه شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ در جریان مشکل نهرهای این محدوده است، می‌گوید: «در نخستین فرصت مسئله را با «جواد بهشتی» شهردار ناحیه در میان گذاشتیم. مکاتباتی هم با آب و فاضلاب منطقه ۶ انجام داد، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و همچنان اهالی منتظر رسیدن انشعاب فاضلاب به محله‌شان هستند.»
خیابان‌های محله حسینی فردوس از جمله اسماعیلی، شهید بیگلو، امام زمان(عج)، چهارده معصوم(ع) و... تقریباً وضعیت مشابهی دارند و سرازیر شدن فاضلاب و آب‌های جاری به داخل نهرها و کانال‌های محلی از عمده‌ترین مشکلات محیط‌زیستی آن به شمار می‌رود. منوری می‌گوید: «در شرایط فعلی، علاوه بر اینکه ورود فاضلاب به نهرها بهداشت عمومی و محیط را به مخاطره انداخته و بعضا هم این آب آلوده پای درختان می‌رود، اما بیشتر نگران کودکان هستیم که ناخواسته و به دلیل ناآگاهی به این آب‌های آلوده دست می‌زنند.»

مشـترک مورد نظر همچنان منتظر است

  • آنجا که نگرانی مضاعف می‌شود

«اهالی خیابان شهید بیگلو مشکل‌شان را با شهرداری ناحیه یک و امام جماعت محله‌شان در میان گذاشته‌اند تا برای‌شان‌کاری کنند.» «نوید پوربختیان» از اهالی حسینی فردوس با بیان این مطلب می‌گوید: «امام جماعت محله ما خیلی فعال و پیگیر است و امیدواریم که مشکل انشعاب فاضلاب این بخش از محله برطرف شود.» حجت‌الاسلام «سید صادق نوری» دبیر شورایاری و امام جماعت محله حسینی فردوس درباره مشکلات اهالی می‌گوید: «مدتی قبل اهالی به من مراجعه کردند و از بوی تعفن فاضلاب نهرهای آب شکایت داشتند. راستش گلایه‌مندی‌شان به‌جاست. زندگی در یک محیط سالم و بهداشتی حق طبیعی هر فردی است و ضروری است تا مسئولان شرکت فاضلاب منطقه هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کنند.» حجت‌الاسلام نوری می‌گوید: «موضوع را با شهردار ناحیه یک در میان گذاشتم و آنها اعلام کردند که در حال انجام مکاتباتی با اداره آب و فاضلاب مربوطه هستند.» وی با تقدیر از اهتمام شهرداری ناحیه یک در شست‌وشوی چندباره این نهرها در طول ماه می‌گوید: «عوامل شهرداری ناحیه یک ماهی چند بار نهرهای این خیابان را شست‌وشو می‌دهند تا قدری از بوی تعفن ناشی از راکد ماندن فاضلاب کم شود.»

  • تابستان گرم نزدیک است و...

«سعید کریمی» از ساکنان و کاسب ۴۰ ساله خیابان امام زمان(عج) که اهالی او را آقا سعید می‌شناسند، می‌گوید: «نزدیک به ۲ ماه است که از بوی بد فاضلاب نهرهای خیابان عذاب می‌کشیم. وقتی از کنار نهر عبور می‌کنیم وضع بدتر است.» کریمی ادامه می‌دهد: «شهرداری، شورایاری، شرکت آب و فاضلاب و هر نهادی که دست‌اندرکار است باید پیگیر این موضوع باشد تا مشکل اهالی حل شود. تابستان نزدیک است و با گرم شدن هوا بوی تعفن و جمع شدن حشره در نهرها شرایط را بدتر می‌کند. امیدواریم بالاخره به نتیجه برسیم.»

مشـترک مورد نظر همچنان منتظر است

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸:

  • دسترسی به شبکه فاضلاب حق اولیه شهروندان است

«محمدجواد بهشتی» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۸ با بیان اینکه در نخستین فرصت موضوع را با اداره آب و فاضلاب منطقه ۳ در میان گذاشتیم، می‌گوید: «اداره آبفای منطقه ۶ اعلام کرد این موضوع در دست پیگیری است و به‌زودی بخش‌های نیمه‌تمام پروژه فاضلاب تکمیل خواهد شد.» بهشتی تعیین تکلیف انشعاب فاضلاب خانگی را در محله‌ها به‌ویژه در بافت فرسوده ضروری می‌داند و می‌گوید: «شهروندان ساکن در محدوده بافت فرسوده قبل از نوسازی و بازسازی خانه‌های‌شان باید از انشعاب فاضلاب شهری بهره‌مند شوند، چرا که اگر این اتفاق دیرتر صورت گیرد هزینه‌های سنگین آن را باید اهالی متقبل شوند که دور از انصاف است.»
 وی تأکید می‌کند: «شهروندان ساکن در محله حسینی فردوس سال‌ها قبل هزینه نصب انشعاب را پرداخت کرده‌اند، اما تاکنون لوله‌گذاری انشعاب فاضلاب به نزدیکی خانه‌های‌شان هم نرسیده است.» وی می‌گوید: «پس از نامه‌نگاری و پیگیری اعضای شورایاری محله، حمایت شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران، بالاخره درسال‌های اخیرمسئولان شرکت فاضلاب عملیات لوله‌گذاری فاضلاب در قسمت‌هایی از محدوده از جمله بلوار معلم را اجرا کردند که امیدواریم با سرعت و شتاب بیشتری باقیمانده کار را نیز به پایان برسانند.» وی درباره آثار مثبت اجرای انشعاب فاضلاب شهری می‌گوید: «رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و بوی نامطبوع در فضای محله، کاهش چشمگیر جانوران موذی از جمله موش و... بخشی از آثار مثبت اجرای عملیات فاضلاب شهری است. بنابراین بهره‌مندی زودهنگام از این امکانات شهری خواسته به‌حق شهروندان است و در این زمینه باید بیشتر تلاش کرد.»
شهردار ناحیه یک ادامه می‌دهد: «البته هنوز اقدامی در این رابطه از سوی شرکت فاضلاب و آبفا صورت نگرفته، برای همین برای رفاه حال اهالی  وقت و انرژی بیشتری در شست‌وشوی نهرهای خیابان محله حسینی فردوس می‌گذاریم تا شهروندان تا زمان شروع کار شرکت‌های خدمات‌رسان فاضلاب کمتر دچار دردسر شوند.»

کد خبر 600390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha