بعد از مدت‌ها اعتراض و پیگیری، عملیات تعویض لوله انتقال نفت مارون در میانکوه اردل در دستور کار قرار گرفت و بنا شد از اول خردادماه امسال این پروژه اجرا شود.

خط لوله نفت

به گزارش همشهری آنلاین، ۲۳ آذرماه سال ۹۹ به دلیل رانش کوه، لوله انتقال نفت از سرخون میان‌کوه اردل به اصفهان شکست و دچار حریق شد. آتش‌سوزی این حادثه چند روزی ادامه داشت. اما پس از اطفا حریق، مشکلات زیست محیطی آن همچنان باقی ماند، زیرا نشتی نفت به شدت خاک و آب منطقه را آلوده کرده بود.

مساله نشتی و آلودگی خط انتقال نفت از مارون به اصفهان یکی از مشکلات زیست‌محیطی دیرینه مردم این منطقه است که تاکنون خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی این شهرستان وارد کرده است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره آسیب رساندن نشتی و آلودگی نفتی به صنعت پرورش ماهی این شهرستان اظهار کرد: نشتی بر اثر شکستگی لوله‌های انتقال نفت مستقر در شهرستان اردل، سال‌هاست که مشکلات زیست‌محیطی و خسارات مالی فراوانی را به مزارع پرورش ماهی سردآبی وارد کرده است.

محمد کریمی گفت: همه مزارع پرورش ماهی در میانکوه تعطیل هستند و اداره کل دامپزشکی استان مجوز فعالیت برای آنها صادر نمی‌کند. تا زمانی که مشکل زیست‌محیطی لوله‌های نفت حل نشود، ازسرگیری فعالیت‌های پرورش‌دهندگان تقریباً محال است.

وی ادامه داد: آلودگی نفتی منابع آلوده کننده منطقه سرخون میانکوه عملا ظرفیت هزارتن ماهی را از مدار تولید خارج کرده است.

میزان خسارت

البته این فقط بخشی از خسارت‌های زیست محیطی به منطقه میانکوه است. زیرا این آلودگی شامل بخش کشاورزی و دامپروی منطقه نیز شده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری درباره میزان خسارت‌ها گفت: این حادثه ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به بخش کشاورزی منطقه میانکوه وارد کرد که شامل مزارع گندم، باغ‌ها، شیلات، کلنی‌های زنبورعسل، دام و طیور و مزارع پرورش ماهی بوده است.

عطاالله ابراهیمی افزود: این در حالی است که خسارت‌ها مربوط به یک سال است و چنانچه آلودگی خاک رخ دهد تا سال‌های طولانی امکان زراعت و کشت در این منطقه وجود نخواهد داشت.

مشکلی که بسیار قدیمی است

بنا بر اعلام اداره‌کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، وقوع حادثه و نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل از سال ۵۳ تاکنون ۸ بار رخ داده است. در تازه‌ترین مورد آن یکشنبه ۲۳ آذر سال ۹۹ بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول ۶ کیلومتر شده است.  در پی این حادثه برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی این حریق یک روز پس بعد به طور کامل مهار شد.

تعویض لوله انتقال نفت  

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اما این‌بار از تجهیز کارگاه و انتخاب پیمانکار برای تعویض لوله انتقال نفت مارون به اصفهان در منطقه میانکوه اردل خبر داد و گفت: این عملیات از اول خرداد آغاز می‌شود.

خسرو کیانی افزود: بنا بر مصوبه ستاد مدیریت بحران استان و مسوولان شرکت نفت، مقرر شده بود که بخشی از لوله انتقال نفت در میانکوه اردل برای جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی تعویض و نوسازی شود.

وی ادامه داد: در همین راستا مصالح، لوله و اتصالات و کارگاه عملیات در محل تجهیز شده است و عملیات از اول خرداد آغاز می‌شود.

کیانی با بیان اینکه تعویض لوله در ۲ قسمت انجام می‌گیرد، تصریح کرد: فاز نخست به طول ۵ کیلومتر و فاز دوم به طول ۱۸۰۰ متر است.

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به معیشت مردم منطقه میانکوه در پی آلودگی نفتی، اظهار کرد: در حال حاضر که فصل کشت محصولات کشاورزی و ماهی‌ریزی در مزارع شیلات است، به سبب آلودگی منابع آب و خاک مجوز کشت و ماهی‌ریزی در این منطقه داده نمی‌شود. همین موضوع موجب نگرانی و دغدغه مردم شده است با این حال جبران خسارت از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز با چالش‌هایی مواجه است.

شرکت نفت میزان برآورد خسارت‌ها را قبول ندارد

کیانی ادامه داد: شرکت نفت ارزیابی خسارت‌های ناشی از آلودگی نفتی که از سوی کارشناسان استان انجام شده را قبول ندارد و معتقد است باید کارشناسان این شرکت نیز به ارزیابی خسارت‌ها بپردازند. او معتقد است: این موضوع جبران خسارت‌های مردمی را با تاخیر مواجه کرده است.

وی بیان کرد: تمام تلاش استان بر این است تا با ارزیابی سریع‌تر خسارت‌ها، بتوان بخشی از ضرر و زیان وارد شده بر معیشت مردم منظقه را جبران کرد.

کد خبر 600380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha