مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

چرای غیر مجاز دام در مراتع شهرستان مرزی جلفا، پوشش گیاهی منطقه را با خطر جدی روبرو کرده است

چرای دام

سید مرتضی احمدپور-همشهری آنلاین:

با شروع فصل بهار، چرای دام در دشت‌ها و مراتع آغاز شده است. اما در دشت مرزی جلفا با توجه به محدودیت‌های مرزی و افزایش باغ‌ها در دشت گردیان، زمین برای چرای دام محدودتر شده. این محدودیت موجب ورود بیش از اندازه دام به مراتع این شهرستان و تهدید پوشش گیاهی دشت جلفا شده است.

تغییرکاربری مراتع به واحدهای صنعتی

صابر رزاقی، کارشناس منابع طبیعی با اشاره به وضعیت مراتع و دشت‌های جلفا می‌گوید: در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از زمین‌ها و مراتع دشت جلفا از جمله زمین‌های اطراف روستاهای شجاع و علمدار و گرگر به عنوان زمین‌های تجاری و صنعتی تغییر کاربری یافته و شرایط برای چرای دام سخت‌تر شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: جلفا به واسطه نزدیکی و همجواری با رود ارس خاک نرمتری دارد و رطوبت خاک به نحوی است که با چرای زیاد پوشش گیاهی از ریشه تخریب می‌شود.

رزاقی خاطر نشان می‌کند: ترکیب گیاهی این منطقه تفاوت محسوسی با دیگر مناطق استان دارد و آب و هوای شرجی آن بر سرعت تخریب سنگ‌ها و فرسایش خاک تاثیر گذاشته است. حالا چرای دام هم موجب نابودی بیشتر پوشش گیاهی می‌شود.

لزوم همراهی مردم

چرای بیش از اندازه دام موضوعی است که فرماندار این شهرستان هم به آن واکنش داده و می‌گوید: پوشش گیاهی هنوز رشد کافی ندارد و اگر دام‌ها وارد مراتع شهرستان شوند، تخریب و نابودی گیاهان را رقم می‌زنند.

صادق احمدی تاکید می‌کند: چرای دام‌ها در مراتع باید قانونی بوده و مردم چرای غیرمجاز را به اداره منابع طبیعی اطلاع دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جلفا هم می‌گوید: چرای دام در مراتع باید بر اساس زمان قید شده در پروانه‌های صادره باشد.

حسن سلالی تاکید می‌کند: این تاریخ بر اساس شرایط آب و هوایی، رطوبت خاک، طول و عرض جغرافیایی و نوع و ترکیب گونه‌های گیاهی در حوزه‌های مختلف رویشی متفاوت خواهد بود.

کد خبر 600349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha