چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهزی آنلاین: پژوهشگران با الهام از آناتومی انسان اولین دوربین "چشم" الکترونیکی منحنی دنیا را ساخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این دوربین که به شکل و اندازه چشم انسان است از شبکه‌ای از شناساگرهای سیلیکونی که درون توری انعطاف‌پذیری قرار داده‌شده‌اند، تشکیل شده است، و می‌تواند آغازگر نسل جدیدی از دوربین‌های ویدئویی و دیجیتال بدون اعوجاج تصویری باشد.

آرمایش‌هایی از هم اکنون در راه هستند تا سایر کاربردهای بالقوه این وسیله از جمله استفاده به عنوان مونیتور ظریف و انعطاف‌پذیری که پیام‌های الکتریکی را در قشر مغز شناسایی می‌کند، مورد بررسی قرار ‌دهند.

این طرح راهگشا که نتایج  تحقیق بر روی  آن در نشریه انگلیسی Nature منتشر شده است، همچنین بیانگر  توسعه شبکیه‌های مصنوعی است که روزی ممکن است به بازیابی بینایی نابینایان کمک کند. [شبکیه مصنوعی برای درمان نابینایی]

جان راجرز مهندسی در دانشگاه ایلینویز که به همراه یونگانگ هوانگ از دانشگاه نورث‌وستزن سرپرست این پژوهش بوده است، در مورد آن می‌گوید: "این رویکرد به ما اجازه می‌دهد که وسائل الکترونیکی را درجایی بگذاریم که پیش از این نمی‌توانستیم بگذاریم."

"ما اکنون برای اولین بار می‌توانیم طراحی وسیله به فراسوی محدودیت‌های مسطح‌بودن سیستم‌های ویفر متعارف ببریم."

آرایش منحنی شناساگرها برای استفاه در شبکیه‌های مصنوعی بسیار بهتر عمل می‌کند. چشم‌ها به طور طبیعی برای گرفتن تصاویر منحنی است، اما تاکنون دستگاه‌های بینایی مصنوعی به سطوح ثبت‌کننده تصویر محدود بوده‌اند.

مهندسان دهه‌ها در تلاش بوده‌اند تا یک سیستم چشم الکترونیکی تولید کنند، اما نتوانسته‌اند این ایده را به صورت یک دوربین دارای کارکرد را تحقق ببخشند.

دوربین‌های کنونی به طور معمول  بیش از 10 میلیون پیکسل را در هر تصویر جا‌می‌دهند، اما نتوانسته‌اند بر مشکل درازمددت اعوجاج ناشی از یک ثبت‌کننده مسطح تصویر غلبه کنند.  حسگر متعارف را نمی‌توان بدون آسیب رساندن پیکسل‌های حساس به نور آنها خم کرد- ویفرهای نیمه‌هادی که در آنها قرار داده شده‌اند، انعطاف‌ناپذیر و شکننده هستند، و در مقابل فشاری کمتر از یک درصد شکسته می‌شوند.

راجرز و هوانگ بر این محدودیت‌ها با  پیونددادن پیکسل‌های شکننده حساس به نور با سیم‌های ظریف و انعطاف‌پذیر حل کرده‌اند که تا 40 درصد می‌توان آنها را خم کرد.

 این تور الکترونیکی در مقابل یک غشای لاستیکی قرار می‌ گیرد که به صورت شکل قوس‌دار شبکیه درآورده می‌شود، و سپس به یک شیشه نیمکروی منتقل می‌شود که عدسی دوربین را تشکیل می‌دهد.

 کان چونک مشاور اداره مهندسی بنیاد ملی علوم آمریکا می‌گوید: "این پژوهش واقعا دگرگون‌کننده است."

"پژوهشگران با استفاده از اصول ساده مکانیک برای اولین بار وسایلی الکترونیکی روی یک سطح نیمکروی خلق کرده‌اند، بنابراین می‌توانید تصاویری مانند چشم انسان را ثبت کنند."

تاکائو سومیا از دانشگاه توکیو در مقاله‌ای که در همین شماره مجله Nature منتشر شده است، می‌نویسد: "این تکنولوژی جدید ظهور رده‌های جدیدی از وسائل تصویربردای را نوید می‌دهد که میدان دید زاویه باز، اعوجاج کم و اندازه‌ای کم‌حجم خواهند داشت."

کد خبر 60030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز