دولت هند پس از گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها درباره افزایش موارد یک عفونت قارچی نادر اما کشنده به نام «موکورمایکوزیس» یا «قارچ سیاه» در میان مبتلایان به کرونای شدید، به پزشکان در این کشور گفته است مراقب نشانه‌های این عارضه در بیماران باشند.

black fungus

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز «شورای پژوهش پزشکی» دولتی هند اعلام کرد پزشکانی که بیماران کووید-۱۹، بیماران دیابتی و بیماران دچار نقصان دستگاه ایمنی را درمان می‌کنند، باید مراقب نشانه‌های اولیه عفونت با «قارچ سیاه» شامل درد سینوس یا انسداد بینی در یک طرف صورت، سردرد یک طرف، تورم یا بی‌حسی در صورت، دندان‌درد و شل شدن دندان باشند.

این بیماری که می‌تواند باعث سیاه شدن یا تغییر رنگ بینی، تاری دید یا دوبینی، درد قفسه سینه، اشکال در تنفس و سرفه با خلط خونی شود، ارتباط نزدیکی با دیابت دارد. دیابت نیز می‌تواند در نتیجه استفاده از داروهای استروئیدی مانند دگزامتازون که برای درمان موارد شدید کووید-۱۹ به کار می‌روند، تشدید شود.

موارد ابتلا به «قارچ سیاه» در میان بیماران کووید-۱۹  چند کشور دیگر از جمله انگلیس، فرانسه، آمریکا، اتریش، برزیل و مکزیک هم گزارش شده است، اما تعداد موارد در هند بسیار بیشتر است و علت ممکن است به شمار بالای مبتلایان به دیابت خصوص شمار زیاد موارد دیابت کنترل‌نشده در هند مربوط باشد.

هند هنوز آماری سراسری از موارد ابتلا به موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه منتشر نکرده است، اما رسانه‌ها از تشخیص موارد این عارضه در ایالت ماهاراشترا و پایتخت آن بمبئی و ایالت گجرات خبر داده‌اند.

موارد شدید موکورمایکوزیس ممکن است به درمان با داروهای ضد قارچی ویژه و جراحی‌های متعدد نیاز داشته باشند.

یک از بیمارستان‌ها در شهر بمبئی در دو هفته گذشته دست‌کم ۱۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه داشته است که تقریبا دو برابر کل موارد ابتلا به این عارضه در طول یک سال پیش از پاندمی است. همه این مبتلایان دچار کووید-۱۹ بودند و اغلب‌شان یا دیابتی بودند یا داروهای مهارکننده ایمنی دریافت کرده بودند. برخی از این بیماران درگذشتند و برخی دیگر بینایی‌شان را از دست دادند.

کد خبر 600239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha