مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

براساس اعلام سازمان غذا و دارو، شرکت‌های متقاضی واردات واکسن کرونا در صورت ارائه مستندات قانونی و تأیید شده توسط نهادهای ذیربط درباره اصالت واکسن نه‌تنها معطل صدور مجوز سازمان غذا و دارو نمی‌ماند، بلکه در کوتاه‌ترین زمان این سازمان نسبت به بررسی و صدور مجوزهای لازم اقدام می‌کند.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین، تاکنون ۴۹درخواست واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی به این سازمان ارسال شده است که ۳۵ مورد از آنها با ارائه حداقل اسنادی که شرکت‌های متقاضی ارائه کرده‌اند، معرفی‌نامه از اداره کل داروی سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌اند. یکی از معرفی‌نامه‌های صادرشده از سوی سازمان غذا و دارو برای یک شرکت هرمزگانی است.
فریدون همتی، استاندار هرمزگان ضمن اعلام این خبر اظهار امیدواری کرد با دریافت این مجوز زمینه واردات نخستین محموله واکسن به هرمزگان به‌زودی فراهم شود تا به این طریق جمعیت استان واکسینه شوند.
جزئیات واردات واکسن در هرمزگان هنوز اعلام نشده و حتی استانداری شرکتی که قرار است واردات را انجام دهد، معرفی نکرده، اما شنیده‌ها حاکی است این شرکت خصوصی درخواست واردات واکسن را ارائه کرده و مجوزهای لازم را از وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده است. به گزارش همشهری، تاکنون در سراسر دنیا تأمین واکسن فقط تحت نظارت مستقیم دولت‌ها در حال انجام بوده و هیچ گزارشی مبنی بر موفقیت بخش خصوصی در خرید واکسن دریافت نشده است. سازمان غذا و دارو در صورت ارائه حداقل اسنادی که کیفیت و اصالت این واکسن‌ها را تأیید کند از خرید و واردات آنها توسط بخش خصوصی همچون سابق استقبال و حمایت می‌کند.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو هم چند روز پیش اعلام کرد که شرکت‌های واردکننده واکسن کرونا هم‌اکنون واکسن‌های خود را خریداری کرده‌اند و منتظر تأیید سازمان غذا و دارو برای تکمیل فرایند واردات هستند.
ناصر ریاحی گفت: «در ابتدای کار واردات توسط بخش خصوصی، سازمان غذا و دارو ۲ مجوز به شرکت‌های متقاضی برای واردات واکسن کرونا داد. یک مجوز برای تأیید صلاحیت شرکت‌های داخلی و یک نامه به شرکت فروشنده با هدف معرفی شرکت‌های ایرانی. این دو نامه در همان ابتدای کار به طرف‌های قرارداد تحویل داده شد و قرارداد به بهترین شکل ممکن میان شرکت‌های ایرانی واردکننده و شرکت تولیدکننده واکسن کرونا بسته شد، اما موارد دیگری همچنان هستند که اجازه ورود واکسن را نمی‌دهند.»
به‌گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، شرکت‌های واردکننده باید ثبت سفارش و از بانک مرکزی ارز مورد نیاز را دریافت کنند، اما زمانی که شرکت‌ها داروی بیولوژیک مانند واکسن وارد می‌کنند، یک مرحله دیگر به این فرایند اضافه می‌شود؛ برای واردات داروهای بیولوژیک، شرکت‌های واردکننده باید اظهارنامه وارداتی خود را طی نامه‌ای به سازمان غذا و دارو اهدا کنند و این سازمان پس از تأیید داروهای وارداتی، وارد مرحله دریافت ارز از بانک مرکزی می‌شوند.
او اظهار امیدواری کرد با تامین ارز و طی شدن مراحل باقیمانده نخستین واکسن‌های کرونا که احتمالا یک محموله ۱۰۰هزار دوزی خواهد بود در هفته نخست خرداد توسط بخش خصوصی به کشور وارد شود. مسئولان هرمزگان هم امیدوارند این استان نخستین استان واردکننده واکسن باشد. این موضوع با توجه به شناسایی کرونای آفریقایی در این استان اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ ‌ هرچند طبق اظهارنظرها واکسن در مقابل کرونای جهش یافته آفریقایی جوابگو نیست. قیمت فعلی واکسن آسترازنکا حدودا ۵ تا ۶ دلار و واکسن اسپوتنیک وی حدودا ۱۱ تا ۱۲ دلار برآورد می‌شود، اما قیمت نهایی واکسن‌ها بستگی به قیمت روز ارز داشته و با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

کد خبر 600197

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha