اجرای طرح پایلوت درمان بیماران سرپایی با داروی رمدسیویر از بیمارستان‌های خوزستان آغاز شد و حالا به عنوان یک طرح موفق کشوری در حال اجراست. طرحی که خوزستان را از بحران ویروس انگلیسی نجات داد و در استان‌های مختلف موجب کاهش بستری در پیک چهارم و تسریع در بهبود بیماران کرونایی شد.

درمان سرپایی بیماران کرونایی در خوزستان

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: سعید نمکی، وزیر بهداشت از تاثیر بسیار زیاد اجرای طرح درمان بیماران سرپایی با استفاده از داروی رمدسیویر در تاب‌آوری مراکز درمانی برای مواجهه با پیک سنگین اخیر کرونا در کشور خبر می‌دهد و اینکه قرار است اجرای پروتکل سرپایی درمان کرونا در سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک تجربه موفق جهانی ثبت شود.

وضعیت بحرانی در پیک سوم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و فرمانده قرارگاه مقابله با بیماری کرونا درباره اجرای این طرح در خوزستان و عبور موفق استان از پیک سوم و بحران کرونای انگلیسی به همشهری آنلاین گفت: خوزستان اولین استانی بود که درگیر پیک کرونای انگلیسی شد و تخت‌های بیمارستان یکی پس از دیگری پر می‌شدند. حتی بیمارستان‌هایی هم که در پیک اول و دوم مورد استفاده قرار نگرفتند در پیک سوم وارد میدان شدند و شرایط سختی بود. بیمارستان امام (ره) هم آخرین مرکز درمانی بود که وارد کار شد و متوجه شدیم فقط ۵۰ تخت از ظرفیت در اختیار گذاشته کرونا و بستری بیماران باقیمانده است.

پیشنهاد اجرای طرح به وزیر بهداشت

فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: اواخر اسفند بود که با وزیر بهداشت تماس گرفتم و اعلام کردم دیگر جایی برای بستری نداریم. آن زمان یک پیشنهاد را مطرح کردیم و آن، تزریق رمدسیویر به صورت کلینک‌های سرپایی بود و این‌که درمان هم زودهنگام آغاز شود نه اینکه مریض بدحال باشد و بعد تزریق صورت بگیرد. دکتر نمکی موافقت کردند کار در یک طرح پژوهشی آغاز شود. تیم علمی ما با حضور همکارانی از گروه‌های ریه، عفونی، داخلی و بیهوشی تشکیل شد و پروپوزال تهیه کردیم. در این روش ما یک سیستم ارزیابی به نام  priest و شدت بیماری داشتیم. اینکه چه افرادی می‌توانند به جای این که بستری شوند در قالب طرح تزریق سرپایی رمدسیویر تحت درمان قرار بگیرند.

وی به آغاز این طرح از اهواز اشاره و تاکید کرد: افراد مشخص شدند و طرح در ۳ بیمارستان آموزشی خود اهواز انجام شد. متوجه شدیم که اجرای آن بسیار کمک‌کننده بوده و بیماران دیگر نیازی به بستری نداشتند و حتی مرگ و میر آنها هم به وضوح کاهش پیدا کرد. در نهایت اجرای این طرح به سایر شهرستان‌ها تعمیم داده شد و یک دوره ۲۸ روزه به صورت پایلوت در کل استان اجرا شد.

خوزستان چگونه از بحران کرونا عبور کرد؟

مطالعه اولیه روی ۷۳۵ بیمار

ابول‌نژادیان درباره دستاوردهای تحقیقی و مقاله این طرح پژوهشی هم بیان کرد: در این طرح معیارهای ورود و خروج داشتیم و اینکه چه کسانی بر اساس جدول امتیاز بندی به بستری نیازی ندارند. در نتیجه ۷۳۵ بیمار استخراج و مورد مطالعه قرار گرفتند. نمره‌دهی در طرح هم به این شرح بود که اگر افراد بدون درگیری ریوی بودند، نمره صفر می‌گرفتند. اگر ۲۵ درصد ریه افراد درگیر شده بود نمره یک و برای ۲۶ تا ۵۰ درصد درگیری ریه نمره ۲، درگیری ۵۱ تا ۷۵ درصد نمره ۳ و بیش از ۷۶ درصد نمره چهار در نظر گرفته می‌شد.

آمار صفر مرگ و میر

فرمانده قرارگاه مقابله با بیماری کرونای خوزستان با بیان اینکه در خروجی کار افراد بر اساس زمان بروز علائم به دو دسته افرادی که کمتر از یک هفته یا بیشتر از یک هفته از علائم آنها می‌گذشت تقسیم شدند، ادامه داد: در این مطالعه مشاهده کردیم فقط  ۴.۱۷ درصد افرادی که کمتر از یک هفته از بروز علائم‌شان می‌گذرد و ما درمان را برای آنها شروع می‌کنیم ممکن است به این روش درمان جواب ندهند. در افرادی که بیش از یک هفته از زمان بیماری آنها گذشته بود ۷.۹۲ درصد احتمال جواب ندادن به درمان وجود داشت و مجبور بودیم آنها را بستری کنیم.

ابول‌نژادیان درباره میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در این روش درمانی هم بیان کرد: در گروه اولی که زیر یک هفته بودند، هیچ مورد فوتی نداشتیم و در گروه دوم هم ۱.۰۱ درصد بیماران فوت می‌کردند.

کاهش هزینه‌های درمان سرپایی کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره هزینه‌های چنین طرح درمانی بیان کرد: اگر بیمار پرونده بستری موقت در بیمارستان‌ها تشکیل بدهد ۳۰ درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند. البته وزیر بهداشت نامه نوشته که این مبلغ به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و مانند شرایط بستری، تزریق سرپایی رمدسیویر هم مشمول پرداخت ۱۰ درصدی هزینه‌ها باشد، اما این مساله را هم درنظر بگیرید که در این روش سرپایی بیمار هزینه‌های بستری و هتلینگ بیمارستان را پرداخت نمی‌کند.

ابول‌نژادیان با اشاره به تجربه موفق اجرای این طرح در خوزستان و عبور از بحران کرونای انگلیسی اظهار کرد: در صحبت با وزیر بهداشت، خودشان به من اعلام کردند که با اجرای این روش در دیگر استان‌های کشور ۱۵۰ هزار نفر در پیک چهارم کرونا درمان شدند و اگر قرار بود این افراد در بیمارستان‌ها بستری شوند، وضعیت بحرانی و هزینه‌های هنگفتی رقم می‌خورد.

کد خبر 600187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha