مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

۱۵ اردیبهشت امسال منطقه آزاد سیستان در مجمع مصلحت نظام و با حضور سران سه قوه به تصویب رسید و عملا این منطقه شناسنامه دار شد.

منطقه آزاد سیستان

به گزارش همشهری آنلاین، سال‌هاست که منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان با مشکلات و معضلاتی مانند خشکسالی، ریزگردها، بیکاری، فقر و نبود صنایع اشتغال زا روبه‌روست که با ایجاد منطقه آزاد سیستان امیدها برای شکوفایی اقتصادی، رفع فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت بین مردم و مسئولان منطقه افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین درباره چشم‌انداز تصویب این منطقه اظهار کرد: به نظر من و البته تمام مسئولان استان تصویب طرح منطقه آزاد سیستان افق بسیار روشنی را نه تنها برای منطقه و استان بلکه برای کشور از لحاظ اقتصادی رقم خواهد زد و موجب رفع مشکلات بسیار زیادی در منطقه خواهد شد.

حبیب‌الله دهمرده بیان کرد: اکنون فعالیت‌های اقتصادی محدودی در نوار مرزی منطقه در حال انجام است، اما ایجاد منطقه آزاد سیستان شرایط را به‌گونه‌ای دیگر رقم خواهد زد. با وجود ۶ منطقه مرزی در استان و ایجاد شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی دیگر از مرز به عنوان تهدید یاد نمی شود، بلکه از آن به عنوان یک فرصت بی‌نظیر اقتصادی که امنیت منطقه را نیز بیشتر خواهد کرد یاد می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر آغاز به کار منطقه آزاد سیستان زمان‌بر نخواهد بود، چون مهم‌ترین زیرساخت‌ها مانند گاز، راه‌آهن و فرودگاه در منطقه فراهم است و این موارد  پیشبرد کارها را تسهیل خواهد کرد.

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون کشور افغانستان در منطقه نیمروز هم در تلاش است تا منطقه‌ آزادی را در آن ایجاد کند که همگی اینها مکملی برای منطقه آزاد چابهار و بندر آزاد خواهند بود و موجب می‌شوند ابعاد فعالیت‌ها از صورت منطقه‌ای فراتر بروند و ابعاد جهانی پیدا کنند.

آمادگی سرمایه‌گذران برای حضور در منطقه

نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی درباره اعلام آمادگی سرمایه گذاران برای حضور در منطقه آزاد سیستان اظهار کرد: شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم است و از اکنون سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

دهمرده ادامه داد: در منطقه قندهار افغانستان تجار بین‌المللی خوبی حضور دارند که طالب حضور و سرمایه‌گذاری در منطقه هستند که همین مساله نشان دهنده بعد بین‌المللی منطقه آزاد سیستان است.

وی افزود: همچنین ایجاد این منطقه در تجمیع صنایع خرد و پراکنده نقش مهمی خواهد داشت و به هدفمندتر شدن فعالیت‌ آنها منجر و افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت باعث ماندگاری و مهاجرت معکوس مردم منطقه خواهد شد.

تسریع در راه‌اندازی و افتتاح منطقه آزاد

استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: منطقه آزاد سیستان در شمال و منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار در جنوب و سواحل مکران ۲ بال توسعه و آبادانی این استان هستند که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت منطقه دارند.

احمدعلی موهبتی بیان کرد: تصویب منطقه آزاد سیستان می‌تواند نقش مهمی در تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه به‌ویژه افغانستان داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان از دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خواست برای تسریع در راه‌اندازی و انجام تشریفات اداری منطقه آزاد سیستان از هیچ کوششی دریغ نکند تا به‌زودی شاهد معرفی مسئول راه‌اندازی و افتتاح رسمی آن باشیم.

وی تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار تا محدوده سیستان را خواستار شد و گفت: این امر از طریق مسئولان رده‌های مختلف سال‌هاست که پیگیری شده و امیدواریم با راه‌اندازی منطقه آزاد سیستان این امر مهم برای مردم استان محقق و عملی شود.

بهبود معیشت مردم منطقه

دیگر نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد: با ایجاد منطقه آزاد در سیستان در حوزه‌های معابر شهری، بزرگراه، آب و دیگر حوزه‌ها شاهد بهبود شاخص‌های زیرساختی در منطقه خواهیم بود.

محمد سرگزی اظهارکرد: خشکسالی طولانی مدت، اقتصاد و معیشت مردم را که از طریق کشاورزی، صیادی و دامداری تامین می‌شد تحت تاثیر قرار داد و موجب مهاجرت برخی مردم منطقه شد.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که رونق گرفتن تجارت در منطقه باعث ماندگاری مردم  و کاهش مهاجرت‌ها می‌شود.

سرگزی افزود: دبیرخانه مناطق آزاد کشور مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان را معرفی و به دنبال امور اجرایی مطابق نقشه پیوست مراحل ایجاد آن را پیگیری خواهد کرد و همزمان اساسنامه منطقه آزاد تدوین و به تصویب مراجع قانونی خواهد رسید.

کد خبر 600093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha