مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

افزایش ریزگرده‌ها و آلودگی هوا موجب شد تا وضعیت برای همه گروهای سنی پرخطر اعلام شود و برهمین اساس ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان کرمان امروز ۱۹ اردیبهشت به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها تعطیل شد.

ريزگرد

به گزارش همشهری آنلاین، حدود ساعت ۴ صبح امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، موجی از ریزگردها از سمت استان یزد، شهرهای شمالی کرمان را در بر گرفت و موجب تعطیلی ادارات مرکز استان شد.

مدیر کل ستاد بحران استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: براساس تصمیم کارگروه استانی شرایط اضطرار امروز تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان کرمان به استثنا مراکز درمانی، نظامی و انتظامی به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها تعطیل است.

مجید سعیدی اظهار کرد: این تصمیم‌گیری بنا به اعلام نظراداره کل محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر پر خطر بودن شرایط از سوی کارگروه استانی گرفته شده است.

وی ادامه داد: داده‌ها نشان می‌دهد وضعیت آلودگی قبل از ظهر پایدار باشد، اما طبق اظهارات هوا شناسی پیش‌بینی می‌شود با  گرم‌تر شدن هوا در طول روز شاهد کاهش میزان آلودگی‌ها در بعداز ظهر  باشیم.

گرد و غبار  بالاتر از حد مجاز

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم گفت: وجود گرد و غبار در هوای شهرهای کرمان، انار، راور و زرند بالاتر از حد مجاز است و همین مساله امروز ادارات شهر کرمان را به تعطیلی کشاند.

مرجان شاکری بیان کرد: امروز صبح شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های انار ۵۰۰، راور ۴۳۲، زرند ۵۰۰، کرمان ۴۰۸ و فهرج ۵۰۰  اعلام شد.

شاکری گفت: تا ساعت ۴ صبح امروز، میزان آلودگیِ هوا فقط در شهرستان‌های انار و راور بالاتر از حد نرمال بود، اما به تدریج شهرستان کرمان و زرند نیز به آنها پیوستند.

کاهش تدریجی شدت ریزگرده‌ها

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان هم گفت: پیش‌بینی می‌شود آلودگی هوا بر اثر ریزگردها تا بعداز ظهر امروز ادامه داشته باشد و به تدریج از شدت آن کاسته شود.

حمیده حبیبی افزود: وزش باد شدید طی شب گذشته در مناطق مرکزی کشور و شمالی بودن جهت باد، موجب انتقال گرد و غبار به استان کرمان شد.

از منزل خارج نشوید

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان هم گفت:  با توجه به پدیده گرد و غبار در استان کرمان توصیه می شود، کودکان، افراد سالمند، زنان باردار و همچنین افراد دارای بیماری های زمینه ای قلبی و ریوی از حضور در اماکن و فضاهای باز خودداری کنند.

سید محمد صابری  افزود:  تمامی افراد جامعه در صورت امکان از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان تصریح کرد: با توجه به آلودگی هوا، گرد و غبار و کاهش دید افقی، از انجام سفرهای غیرضروری و تردد در راه‌های برون شهری خودداری به‌عمل آید.

 وی گفت: افراد برای ممانعت از ورود گردوغباربه درون منازل و محیط‌های سرپوشیده، در و پنجره را بسته نگه‌دارند و همچنین از بسته بودن کانال‌های کولر اطمینان حاصل کنند.

طوفان در ریگان

یا وجود اینکه هواشناسی کاهش شدت ریزگردها در شمال استان را پیش بینی‌کرده بود، وزش باد شدید و طوفان شن، شهرستان رسگان در جتوب استان را درنوردید و خسارت‌های زیاد به این شهر وارد کرد.

فرماندار ریگان هم  با بیان اینکه شاخص آلودگی هوای امروز ریگان سه برابر حد مجاز است گفت: گرد و غبار شدید راه ارتباطی ۲۵ روستای این شهرستان را بست و ادارات را به تعطیلی کشاند و موجب کندی تردد در محور ریگان - نرماشیر و ریگان - چابهار شد.

امین باقری گفت : گردوغبار شدید ۱۳ شهروند ریگانی را راهی مراکز درمانی کرده است.

وی افزود: ۱۲۰ روستای ریگان هم اکنون در محاصره شدید گردوغبار قرار دارند به همین دلیل  نیروهای هلال احمر و بهداشت و درمان به روستاهای محاصره در گردوغبار اعزام شدند.

فرماندار ریگان گفت: بر اثر آتش سوزی و طوفان شدید شن ۵۰راس گوسفند یک دامدار ساکن روستای جزان این شهرستان تلف شدند.

 باقری با اشاره به اینکه محل نگهدای گوسفندان از شاخ و برگ درختان بود وزش باد بر شدت آتش‌سوزی افزوده  و در نتیجه بیش از یک میلیارد ریال ابه این دادار خسارت وارد شد.

وی بیان کرد: گردو غبار شدید که هر لحظه بر شدت آن در شهرستان ریگان افزوده می‌شود و تاکنون باعث خسارات زیادی به مزارع گندم و جو شده است.

باقری تصریح کرد :دو دستگاه ماشین آتش نشانی جهت مهار آتش به روستای جزان اعزام شدند که به دلیل شدت باد مهار آتش به سختی انجام شد.

فرماندار ریگان گفت : گرد و غبار شدید شرایط زیست را در شهرستان ریگان بسیار خطرناک کرده است.

کد خبر 599892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha