دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ سوئد امروز استعفایش را از دولت جدید استکهلم اعلام کرد.

خبرگزاری اتریش از استکهلم گزارش کرد، انتقادات از سسیلا اشتگو چیلو پس از بالا گرفت که گفته شد او 16 سالی می‌شود حق اشتراک تلویزیون خود را پرداخت نکرده‌است.

او دومین عضو کابینه دولت جدید است که در روزهای اندک عمر این دولت از کار بر کنار می‌شود.

روز شنبه گذشته هم ماریا بورلیوس، وزیر بازرگانی سوئد استعفا کرد. دولت جدید سوئد به نخست وزیری راینفلد از ششم اکتبر یعنی 10 روز پیش بر سر کار آمده‌است.

گویا چیلو هزینه حق اشتراک رادیوهای این کشور را نیز پرداخت نکرده است. هزینه اشتراک ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی سوئد سالانه مبلغی حدود 160 یورو است.

استعفای وزیر بازرگانی

ماریا بورلیوس، درست یک هفته پس از ورود به وزارت بازرگانی سوئد استعفایش را اعلام کرد. او متهم به فرار از مالیات بود. فردریک راینفلد، نخست‌وزیر سوئد نیز استعفای وی را پذیرفت و اعلام کرد که این استعفا ثبات دولت وی را به خطر نخواهد انداخت.

چند روز پیش مشخص شد که بورلیوس در دهه 1990 میلادی  یک پرستار بچه را بدون آن که به مقامات مربوطه گزارش دهد، استخدام کرده بود. این سیاستمدار 46 ساله در توجیه این اقدام خود گفت که وی در آن زمان توان آن را نداشته است که به صورت رسمی کسی را استخدام کند و در عین حال مالیات به کارگیری خدمات او را بدهد.

خانواده زیرفشار

بورلیوس در همین حال اعلام کرد که نه تنها نمی‌تواند در مقام وزارت بماند، بلکه از مقام نمایندگی مجلس نیز کناره‌گیری می‌کند.

او همچنین فشاری را که از جانب بستگان، دوستان و همسایگان بر او وارد می‌شده است نیز عاملی برای استعفای خود توصیف کرد. این وزیر مستعفی عضو حزب مجمع مدرات‌ها به رهبری نخست‌وزیر سوئد است که بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف محافظه‌کاران این کشور محسوب می‌شود.

عمر 10 روزه دولت

دولت سوئد به نخست‌وزیری راینفلد از ششم اکتبر بر سر کار آمده است. در انتخابات اخیر این کشور راست میانه به رهبری حزب مجمع مدرات‌ها توانست با کسب 48.1 درصد آرا به قدرت برسد.

بدین ترتیب محافظه‌کاران توانستند پس از 12 سال دولت سوسیال دموکرات سوئد را از قدرت برکنار کنند.

کد خبر 5997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز