مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوگه مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: شرایط تولید واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا و در انستیتو پاستور در حال نهایی شدن است.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،احسان مصطفوی افزود: با نهایی شدن نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن و طبق تمهیداتی که اندیشیده شد، می‌توان خوش بین بود که به‌زودی تولید این واکسن در کشور عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون حدود پنج هزار داوطلب در چهار شهر اصفهان، زنجان، همدان و بندرعباس واکسن مشترک ایران و کوبا را دریافت کردند.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوگه یادآور شد: کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن در شهرهای ساری، بابل، زنجان، همدان، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس انجام می‌شود.

مصطفوی ادامه داد: داوطلبان ۶ شهر ۲ دوز واکسن را به فاصله زمانی ۲۸ روز دریافت می‌کنند و شهرهای یزد و زنجان علاوه بر ۲ دوز واکسن، یک دوز یادآوری (واکسن سوبرانا ۱) هم ۲۸ روز بعد از تزریق دوم دریافت می‌کنند.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در این کارآزمایی بالینی، گروه سنی افراد مورد مطالعه در این طرح پژوهشی را بین  ۱۸ تا ۸۰ سال اعلام کرد و گفت: تا ۳۰ درصد جمعیت داوطلبان می‌توانند بیماران زمینه‌ای کنترل شده، داشته باشند.

مصطفوی همچنین گفت:  واکسن کرونای کنژوگه، بعد از گذراندن موفق فاز ۱ و ۲ در کشور کوبا، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی در ۲ کشور شده است. کارآزمایی بالینی فاز ۳ این واکسن بر روی حدود ۲۴ هزار نفر در ایران و جمعیت ۴۴ هزار نفر در کوبا انجام می‌شود.

دغدغه ای بابت عوارض واکسن نداریم

وی اظهارداشت: نتایج فعلی مطالعات گویای این موضوع است که دغدغه‌ای نباید بابت عوارض جانبی واکسن داشته باشیم.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوگه تصریح کرد: نتایج اولیه تزریق واکسن به حدود پنج هزار داوطلبی که وارد مطالعه شدند، نشان می دهد این واکسن عوارض خیلی خفیفی دارد و صرفا در افراد معدودی عوارضی ایجاد می‌کند که محدود بوده و نیاز به درمان حمایتی خاصی ندارد.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: در حال حاضر  در این فاز مطالعه، تمرکز تیم مطالعاتی بر روی بررسی اثربخشی واکسن است.

مصطفوی افزود: وقتی نتایج به طور کامل مشخص شد و مورد تایید مراجع ذی‌صلاح شامل سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق قرار گرفت، می‌توان انتظار داشت که مجوز واکسیناسیون عمومی با این واکسن صادر شود.

وی ادامه داد: این واکسن زمانی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت که نتایج مطالعه نشان دهد که واکسنی کم خطر و با اثربخشی مناسب در دسترس است.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کنژوگه یادآور شد: اولین تزریق واکسن هفته پیش (شش اردیبهشت) آغاز شد  و ۲۸ روز بعد، تزریق دوم روی داوطلبان انجام می‌شود.

مصطفوی همچنین گفت: افراد باید دوز دوم واکسن را هم دریافت کنند و بازه زمانی لازم  سپری شود تا امکان بررسی اثربخشی واکسن برروی داوطلبان فراهم شود.

اولین تزریق این واکسن که تولید انستیتو فینلای کوبا است و با مشارکت انستیتو پاستور ایران پیش رفته است، ششم اردیبهشت در اصفهان آغاز شد و این کار به تدریج در هفت شهر دیگر ادامه می‌یابد.

کد خبر 599558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha