یک تابلو حکاکی بسیار نادر از خانه خدا و چشم‌انداز شهر مکه مربوط به سال ۱۷۹۱ در حراجی سفر، اطلس‌ها، نقشه‌ها و تاریخ طبیعی ساتبیز چکش می‌خورد.

تابلوی حکاکی مکه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین: حکاکی خانه خدا و سرازیر شدن حاجیان از صحرای عرفات به شهر مکه به سفارش دیپلماتی به نام ایگناتیوس مورادگی دهسن در حدود ۲۳۰ سال پیش انجام شد و او بعدها دو همرمند دیگر را در پاریس به خدمت گرفت تا نسخه‌ای بزرگ‌تر از این اثر هنری خلق کنند. انتظار می‌رود تابلو حکاکی کعبه و شهر مکه حدود ۱۷ تا ۲۵ هزار دلار در حراجی ساتبیز چکش بخورد.

حراجی آثار با موضوع سفر، اطلس‌ها، نقشه‌ها و تاریخ طبیعی تا پنجشنبه ۱۳ ماه می ادامه می‌یابد و از مهم‌ترین آثاری که در آن به نمایش و فروش گذاشته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های عکس دنیاست. در این کتاب که قدمت آن به دهه ۱۸۵۰ بازمی‌گردد، ۱۲۵ قطعه عکس از سرزمین‌های مصر، بیت‌المقدس و بعلبک وجود دارد و برای قیمت پایه آن رقم ۱۰۰ هزار پوند (۱۳۹ هزار دلار) در نظر گرفته شده است.

تصاویر موجود در کتاب «مصر، نوبه، فلسطین و سوریه» حاصل سفرهای ماکسیم دوکمپ به منطقه خاورمیانه در ۱۸۴۹ است. این نویسنده فرانسوی به درخواست و هزینه دولت فرانسه همراه با گوستاو فلوبر، رمان‌نویس نامدار و خالق «مادام بواری» برای عکسبرداری و مستندسازی اوضاع تجارت و کشاورزی در مناطق مختلف راهی سفری طولانی شد و یافته‌هایش را با خود به فرانسه بازگرداند.

دوکمپ بیش از ۲۰۰ عکس از مکان‌ها و آثار تاریخی مختلف کشورهای خاورمیانه گرفت و ۱۲۵ قطعه از آنها را برای انتشار در کتاب «مصر، نوبه، فلسطین و سوریه» برگزید. کتاب در دهه ۱۸۵۰ منتشر شد و همان زمان هم بسیار موفق بود. کارشناسان ساثبیز معتقدند فقط ۲۰۰ نسخه از کتاب به بازار آمد و امروز تنها چند نسخه انگشت‌شمار از آن باقی مانده است.

تابلو حکاکی ۲۳۰ ساله از کعبه و چشم‌انداز مکه در ساتبیز حراج می‌شود

گران‌ترین اثر حراجی ساثبیز هم مجموعه پنج جلدی «اطلس شهرهای جهان» کار گئورگ براون و فرانتس هوگنبرگ مربوط به سال‌های ۱۵۹۷ تا ۱۶۰۶ است. در این مجموعه نقشه‌ها و طرح‌های هوایی از شهرهای مختلف اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین همراه با ۲۹۴ صفحه پیوست حراج شده و قیمت پیشنهادی برای آن ۱۹۵ تا ۲۸۰ هزار دلار است. 

کد خبر 599481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha