مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: در پی حواشی به وجود آمده در خصوص صدور مجوز ورود سه راس گورخر آفریقایی به ایران از گمرک بلغارستان، موارد پس از درخواست کتبی متقاضی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و بررسی کارشناسی این اداره کل و تایید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان، صادر شد.

گور خر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شهاب الدین منتظمی گفت: تمام هماهنگی های لازم از سوی دامپزشکی دو کشور مبدا و مقصد برای تعیین وضعیت سلامت به این دفتر واصل شده و مجوز واردات برای سه راس گورخرآفریقایی به درستی و بر اساس نظرات کارشناسی صادر شد.

وی اظهار کرد: مجوز صادر شده در این خصوص کاملا قانونی و براساس دستورالعمل های ورود و خروج جانوران وحشی تدوین و به متقاضی ارائه شده است.


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش گفت: پس از صدور مجوز، انجام پروتکل های انتقال گونه ها، توسط شخص متقاضی است چرا که اتفاق به وجود آمده در هنگام ورود گونه های غیربومی به کشور در گمرک مسبوق به سابقه است همانگونه که در سال 98 تمامی پروتکل ها برای ورود هیرمان شیر نر ایرانی باغ وحش بریستول لندن نیز به همین منوال، اجرا شد ولی این جانور در هنگام انتقال با آسیب هایی روبرو شد که اینگونه آسیب ها در حین حمل و نقل گونه های وحشی، بسیار محتمل است.

منتظمی تصریح کرد: در خصوص نظارت بر گونه های غیربومی نکته قابل ذکر این است که نظارت بر باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیات وحش در کشور یکی از وظایف بخشی این دفتر بوده که در دو سال گذشته به مراتب بیش از پیش بازدید ها و نظارت ها تشدید شده و گزارش از این مراکز به صورت ماهانه به این دفتر ارسال و رصد می شود که این موضوع به ویژه در استان تهران با حساسیت بالاتری توسط همکاران استان بررسی می شود.

وی گفت: نمونه بارز این نظارت ها کشف گوساله های گوزن زرد در حال قاچاق در استان آذربایجان غربی و کشف تعداد زیادی پرندگان شکاری بالابان و شاهین در استان های بوشهر و هرمزگان است.

منتظمی ادامه داد: متاسفانه در دو روز گذشته مصاحبه هایی در خصوص صدور مجوز های غیرقانونی برای ورود حیات وحش به افراد بی صلاحیت عنوان می شود که این موضوع از اساس کذب محض است و پدیده ای به عنئان قاچاق قانونی حیات وحش وجود ندارد حال آنکه تمامی مجوز های صادره براساس قانون و بررسی های کارشناسی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی، علت مرگ این گورخر پس از کالبدگشایی، خونریزی در ریه‌ها، کبد و روده‌ها حکایت از وجود عفونت عمومی (سپتی‌سمی) در بدن حیوان دارد و احتمال می‌رود این عفونت به همراه استرس‌های فراوانی که حین حمل و نقل به جانور تحمیل شده مرگ حیوان را رقم زده باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تاکید بر اینکه اولویت نخست و رسالت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان، حفاظت از گونه های بومی است، گفت: این دفتر همواره موظف بوده که بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست از گونه های بومی به خصوص گونه های در معرض انقراض، حفاظت و حمایت کند.

منتظمی خاطرنشان کرد: با این حال، برای اعلام علت قطعی مرگ این گورخر در انتظار نتایج آزمایش از سوی سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع تشخیص علت مرگ هستیم تا با خاطیان این حادثه برخورد قانونی صورت گیرد.

کد خبر 599340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha