رییس پلیس آگاهی گیلان از بالا بودن آمار سرقت در حوزه سیم و کابل‌های مخابراتی خبر داد.

سرقت

سرهنگ علیرضا حدادی، رییس پلیس آگاهی گیلان به همشهری آنلاین گفت: خطوط برق و درپوش‌های آب و فاضلاب در رده‌های بعدی سرقت اموال عمومی قرار دارند .

وی افزود: در سال ۹۹ حدود ۶ کیلومتر کابل مخابراتی در مناطق مختلف گیلان سرقت شد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز میزان کشفیات اموال عمومی گیلان ۱۳۵ درصد بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ حدادی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلو کابل مخابرات در حدود ۵۰ هزار تومان است، خسارتی که از بابت سرقت به ادارات مخابرات وارد می‌شود سنگین است. سارقان تنها بخشی از کابل‌های مسی را قطع کرده و آن را به سرقت می‌برند و در بسیاری مواقع نیز حتی به اشتباه فیبرهای نوری را (که ارزش مالی ندارد) به جای کابل‌های مسی می‌برند و این اشتباه تنها باعث قطع تلفن مشترکان فیبر - گاه به مدت دو ماه - می‌شود اما چیزی عاید سارقان نمی‌شود.

پلیس آگاهی گیلان افزود: به دستور مقام قضایی اموال کشف شده بلافاصله به اداره مطبوعه بازگشت داده می‌شود. اما اموالی که از حالت اولیه خارج و ذوب شده‌اند، محکوم باید نسبت به رد مال، معادل ریالی آن را پرداخت کند.

به گزارش همشهری آنلاین، در سال گذشته، 8 هزار کیلوگرم سیم کابل برق سرقت رفته است و این آمار تا پایان فروردین 1400 هم بیش از 2 هزارکیلو بوده است. هر کیلو کابل برق در حال حاضر 210 هزارتومان است که با توجه به سرقت 8 هزار کیلو کابل برق حجم خسارت وارد شده بسیار بالاست.  از شرکت آب و فاضلاب نیز تعداد ۴۴۲ مورد دریچه سرقت رفته که بالغ بر ۳۹۷ میلیون تومان خسارت وارده به شرکت ابفای گیلان بوده است.

رشت با ۱۱۰ درصد کشفیات رتبه اول را در سرقت اموال عمومی داشته و پس از آن شهرهای انزلی، لاهیجان و لنگرود در رده‌های بعدی قرار دارند. بیشتر سارقین این اموال، بومی منطقه هستند.

۲۶۷ باب مغازه خرید و فروش ضایعات در استان وجود دارد که ضرورت دارد این صنوف با نیروی انتظامی همکاری داشته باشند. در حال حاضر برخورد با مالخر صنوف متخلف و شناسایی سارقین سابقه‌دار از جمله طرح‌های مقابله‌ای نیروی انتظامی در شهرستانهایی است که بیشترین آمار سرقت را دارند.

کد خبر 599213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha