مشاور امور زنان و خانواده وزارت کار بر لزوم توانمندسازی و ارتقای مهارتهای شغلی بانوان تاکید کرد و از زنان قالیباف، زنان هنرمند و شاغل در صنایع دستی، زنان خانه دار و زنان و دختران دانشجو به عنوان چهار گروهی نام برد که در برنامه جذب بیمه شدگان جدید وزارت کار قرار دارند.

زنان شاغل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، افزایش سهم زنان از پوشش حمایت های اجتماعی و بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی از جمله نشانه های بهبود فضای کسب و کار برای جامعه زنان است؛  در سالهای گذشته سهم زنان بیمه شده افزایش یافته و این مساله حاکی از رشد سهم زنان در بازار کار رسمی است.

به اعتقاد کارشناسان، صرفنظر از افزایش نرخ مشارکت رسمی زنان در اقتصاد مولفه های دیگری موجب بالا رفتن سهم زنان از پوشش تامین اجتماعی شده که یکی از آنها بیمه های مختص زنان است.

برخورداری از بیمه تامین اجتماعی برای زنان که آسیب‌پذیری بیشتری در مقابله با حوادث و  بحران‌هایی همچون پیری و از کارافتادگی و بیماری دارند، نوعی امنیت زیستی و شغلی بیشتر برای زنان به شمار می رود.

وحیده نگین مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه ارتقاء و پایش شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف این وزارتخانه تاکنون با موفقیت به اجرا درآمده است، می گوید: در حوزه سلامت و تندرستی، فعالیتها و اقدامات متعددی انجام شده که اهم آنها شامل رصد و تطبیق برنامه‌ها و طرح ها در ارتباط با شاخصهای عدالت جنسیتی، ارتقاء و افزایش جذب بیمه شدگان جدید و غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار است.

وی از چهار گروه زنان نام می برد که جامعه هدف وزارت کار را در بحث بیمه تشکیل می دهند و می گوید: در جذب بیمه شدگان جدید، قالیبافان، زنان خانه‌دار، زنان و دختران دانشجو، بانوان هنرمند و زنان شاغل در گروه صنایع دستی را با جدیت دنبال کرده ایم و در طرح غربالگری سلامت جسمی و روانی نیز زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، خود سرپرست و زنان کارگر را مدنظر قرار داده ایم.

آنطور که مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار از جمله اقداماتی است که در حوزه توانمندسازی و ارتقاء مهارتهای شغلی زنان به انجام رسیده و این طرح علاوه بر زنان سرپرست خانوار، دختران مجرد بیکار ۴۵ تا ۵۵ ساله را تحت پوشش قرار می دهد.

نگین درعین حال حمایت از تعاونی‌ها و تشکل‌های بانوان را از دیگر برنامه‌های وزارت کار برشمرده و برگزاری نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری بانوان، حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی های سه دهک اول درآمدی و کمک به ایجاد و گسترش تعاونیهای زنان را از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش عنوان می کند.

 نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال های اخیر همواره صعودی بوده است به نحوی که این نرخ از ۱۳.۴ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۵.۵ درصد در سال ۱۳۹۸ ارتقاء یافته اما در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا این نرخ به ۱۴.۱ درصد کاهش یافته است.

 در حال حاضر بهره مندی زنان شاغل در کسب و کارهای خانگی و صنایع دستی، قالیبافان و بافندگان زن از مزایای بیمه اجتماعی یکی از عوامل اثرگذار در افزایش سهم زنان در بازار کار به شمار می رود. فراهم شدن بستر کار برای زنان در جامعه هم موجب افزایش آمار اشتغال زنان می شود و هم آمار بیمه شدگان زن را افزایش می دهد.

کد خبر 599188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha