مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به شروع زمان پشم‌چینی بهاره دام عشایر استان، گفت: امسال اتحادیه عشایر استان به همراه ۱۰ تعاونی، کار خرید توافقی پشم عشایر را برعهده دارند.

پشم‌چینی

مهدی عصمتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، قیمت پایه برای پشم سفید را ۱۰ هزار تومان اعلام  و اظهار کرد: نرخ تعیین شده پشم بر اساس کیفیت محصول و با توافق دوطرف انجام می‌شود که مطمئنا با توجه به کیفیت متنوع انواع مختلف پشم این قیمت نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه فروش پشم با قیمت مناسب، می‌تواند درآمد خوبی را عاید عشایر کند، افزود: این اقدام با هدف کوتاه کردن دست دلالان و رسیدن سود واقعی محصول به عشایر انجام می‌شود.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۸۰۰ تن کرک، مو و پشم توسط عشایر استان جمع‌آوری شده است که با توجه به خشکسالی امسال و کاهش تعداد دام عشایر، همچنین کاهش تعداد چین پشم، این مقدار با کاهش روبرو بوده است.
عصمتی‌پور بیان داشت: پشم‌چینی دام‌های عشایر در فصول بهار و پاییز انجام می‌شود که بیشترین برداشت پشم دام عشایر مربوط به فصل بهار است.

عشایر خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ رأس دام سنگین هستند. عشایر قبل از پشم‌چینی، گوسفندان را در یک رودخانه می‌شویند تا پشم گوسفندان تمیز شود و پس از خشک شدن آنها، پشم‌چینی به صورت گروهی آغاز می‌شود. پشم یکی از مواد اصلی و اولیه در صنایع نساجی و تهیه پوشاک است و علاوه بر نساجی و قالیبافی در زمینه‌های بافندگی گلیم، جاجیم و توبره نیز پرکاربرد بوده و صادرات خوبی هم دارد.

کد خبر 599116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha