پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: این روزها (USB (Universal Serial Bus بعد از کلماتی مثل CD و DVD و یکی از آشناترین نام‌های دنیای دیجیتال برای مردم است.

 حتی اگر کسی هیچ اطلاعی از کارکرد و حتی معنی USB نداشته باشد، گوشی تلفن یا دوربین دیجیتال خود را با USB به کامپیوتر یا چاپگر متصل می‌کند. بدون ذره‌ای دردسر!

اگر چهار یا پنج سالی است که با کامپیوتر کار می‌کنید و با چاپگر و دوربین دیجیتال و تلفن همراه آشنا هستید از مشکلی که سازندگان USB برای حل آن تلاش می‌کنند، اطلاع دارید. در گذشته وصل کردن دستگاه‌ها به کامپیوتر یک کابوس بود!

این روزها USB به شما اجازه می‌دهد بیش از 100نوع دستگاه را به کامپیوتر متصل کنید. پرینتر، دوربین، تلفن همراه، موس، صفحه کلید، بلندگو و صدها وسیله دیگر از این قبیل هستند.

درگاه USB را در پنل جلو یا عقب کامپیوتر می‌توانید پیدا کنید. اگر وسیله متصل شده نیاز به درایور دارد، سیستم عامل مراحل نصب را انجام می‌دهد. اکثر دستگاه‌هایی که دارای USB هستند دارای کابل مخصوص نیز هستند.

این کابل معمولاً نوع "A" است و اگر دارای کابل نباشد دارای درگاه نوع "B" خواهد بود. در زیر نوع A آن را مشاهده می‌کنید.

نوع A برای هدایت اطلاعات به سمت کامپیوتر و نوع B برای هدایت آنها به سمت وسیله است. در زیر نوع B را مشاهده می‌کنید. اگر تعداد درگاه‌های USB روی پنل کامپیوتر شما کافی نیست می‌‌توانید با یک Hub این مشکل را حل کنید. Hub معمولاً وسیله‌ای است که دارای چهار یا پنج یا حتی بیشتر، در گاه USB است.

بیایید به روشی که USB برای انتقال اطلاعات از آن استفاده می‌کند نگاهی بیندازیم.

در کل سه روش برای ارسال اطلاعات از USB به کامپیوتر وجود دارد. وقتی وسیله‌ای را به درگاه متصل می‌کنید، این خود درگاه است که تصمیم می‌گیرد از کدام نوع اتصال استفاده کند.

• Interrupt:

این روش برای وسایلی مثل ماوس و کیبورد که اطلاعات کمی را ارسال می‌کند کاربرد دارد.

• Bulk:

برای وسایلی مثل چاپگر که اطلاعات را در ابعاد Bulk (توده) دریافت می‌کنند این روش مناسب است.

• Isochronous (همزمان):

درگاه برای وسایلی مثل «وب کم» یا بلندگو از این روش استفاده می‌کند.

از 480مگابایت بر ثانیه، پهنای باند موجود، 90درصد آن توسط وسایلی که از روش اول و سوم استفاده می‌کنند، اشغال می‌شود. 10درصد باقی برای دستگاه‌هایی که از روش Bulk استفاده می‌کنند، باقی می‌ماند. درگاه می‌تواند دستور‌های سیستم را از طریق بسته‌هایی به نام Control Packet ارسال کند.

در واقع پهنای باند موجود به چند مسیر مختلف تقسیم می‌‌شود. هر مسیر 1500بایت است و هر میلی ثانیه یک مسیر جدید ایجاد می‌شود. در ابتدا به وسایلی که از روش Interrupt و Isochronous استفاده می‌کنند مسیر اختصاصی داده می‌‌شود. Control Packet و Bulk از مسیرهای باقی مانده استفاده می‌کنند.

نسخه USB2.0 به عنوان یک به روز رسانی برای USB1.1 بود. این نسخه با سه سرعت 1.5،12و480مگابایت در ثانیه کار می‌کند.

کابل USB دارای 4سیم مسی است. دو سیم برای انتقال جریان برق و دو سیم برای ارسال و دریافت اطلاعات.

وسایلی مثل وب کم و ماوس که به برق زیادی نیاز ندارند می‌توانند از برق USB استفاده کنند.

کد خبر 59901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز