مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

اردبیل، استانی با ظرفیت توسعه بر محور گردشگری است و ایجاد منطقه آزاد گردشگری در کنار منطقه آزاد تجاری از مکمل های توسعه استان عنوان می شود

گردشگری اردبیل

همشهری آنلاین-پوپک قاسمی: هفته گذشته خبر تصویب منطقه آزاد تجاری مغان در کمیسیون امور زیربنایی تشخیص مصلحت نظام از سوی نمایندگان اردبیل اعلام شد. ایجاد منطقه آزاد گردشگری در صورت نهایی شدن منطقه آزاد تجاری در مجلس می‌تواند مکمل مناسبی برای توسعه استان باشد، زیرا اردبیل ظرفیت توسعه با محور گردشگری را دارد.
درباره اهمیت ایجاد مناطق آزاد گردشگری و مشوق‌های لازم برای چنین طرحی با «سیدمحمدرضا داوودزاده» کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی و استاد دانشگاه گفت‌وگو کردیم.
او با تاکید بر نقش صنعت گردشگری در توسعه هر منطقه و ایجاد رونق اقتصادی به همشهری می‌گوید: صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تأثیر بسزایی که در ابراز هویت ملی و ایجاد امنیت اجتماعی دارد، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود و برای تحقق این مهم باید زمینه‌های توسعه صنعت گردشگری فراهم شود.
داوودزاده با بیان اینکه ایجاد مناطق ویژه یا آزاد گردشگری می‌تواند بستر قانونی لازم را برای ارائه مشوق‌ به سرمایه‌گذاران فراهم کند، می‌افزاید: البته برخی خلاء‌های قانونی وجود دارد و از مجلس انتظار می‌رود با بررسی جوانب مختلف و در چارچوب منافع ملی قوانین لازم را درباره ایجاد مناطق آزاد گردشگری به تصویب برساند تا هم دولت و هم سرمایه‌گذاران از پشتوانه قانونی برای ایجاد و توسعه مناطق ویژه گردشگری برخوردار باشند.
او معتقد است بسیاری از مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور از جاذبه‌های لازم برای جذب گردشگران هم برخوردارند و بنابراین کنار هم قرار گرفتن مناطق آزاد گردشگری در جوار مناطق آزاد تجاری و صنعتی می‌تواند تحرک بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد کند و در واقع این دو مکمل هم هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، منظور از مناطق آزاد گردشگری را پیش‌بینی تسهیلات و مشوق‌های ویژه اقتصادی و قانونی نظیر معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات ارزان‌قیمت یا واگذاری زمین به قیمت خیلی مناسب می‌داند.
وی اظهار امیدواری می‌کند مسئولان ۲ قوه مجریه و مقننه در کشور با یک برنامه جامع و استراتژیک و تدوین اهداف و سیاست‌های مشخص، برای مناطق آزاد گردشگری و تجاری برنامه‌ریزی راهبردی انجام دهند، زیرا اگر مناطق آزاد تجاری و صنعتی در نزدیکی مناطق گردشگرپذیر ایجاد شوند، موجب جذب هر چه بیشتر گردشگران و سرمایه‌گذاران به این مناطق خواهد شد.

کد خبر 598920

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha