دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مطمئن باشید تا پایان سال همه گروه‌های هدف حداقل یک دوز واکسن را می‌گیرند. یعنی جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفر تا پایان سال واکسینه خواهند شد.

علیرضا رئیسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در کلاب‌هاوس روزنامه همشهری درباره واردات واکسن گفت: واکسنی که بخش خصوصی وارد می‌کند باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت شود و به هر گروهی هم که واکسن تزریق می‌شود باید ثبت شود، چون اگر بعد از تزریق عارضه‌ای ایجاد شود، ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم. 

دیر اقدام کردن برای خرید واکسن

وی درباره دیر اقدام کردن وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونا توضیح داد: در بحث خرید، سبد کوواکس جزو برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت بود و در آبان سال گذشته ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق خریدیم و تقریبا اواخر آذر پول آن را پرداخت کردیم. یک سری مشکلات بود برای انتقال پول اما انجام شد هرچند حتی اگر مهر هم پول داده بودیم، چندان تفاوتی نداشت. اما متاسفانه تا الان از سبد کوواکس به ما ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تحویل دادند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد مدت‌زمان زیادی از گرفتن تاییدیه واکسن‌های شرکت‌های مختلف نمی‌گذرد. مثلا الان سینوواک به تازگی فاز ۳ این واکسن تمام شده است یا سینوفارم مگر کی تاییدیه گرفت؟ طوری برخورد می‌شود انگار واکسن کرونا سه یا چهار سال است که تولید شده است. خواهش می‌کنم نگاهی هم به لیست بقیه کشورها بکنید. کشوری مثل رژیم صهیونیستی با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت کاملا تحت پوشش فایزر رفت و پذیرفت تمام تحقیقات اصلی این واکسن روی مردمش انجام شود و الان هم ادامه دارد. آن‌ها پذیرفتند و این کار انجام شد. کشور دیگری وجود ندارد دو دوز واکسن را با درصد بالایی تهیه کرده باشد. 

وی افزود: به یاد داشته باشید من در بحث واکسن در وزارتخانه بیشتر از هرکس دیگری تحت فشار هستم من خودم مشتری واکسن هستم و از کمبود واکسن تحت فشار قرار دارم، چراکه باید برای واکسیناسیون گروه‌های هدف برنامه‌ریزی بکنم. 

شرکت نکردن در کارآزمایی واکسن‌های خارجی

سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره دلیل شرکت نکردن ایران در کارآزمایی واکسن‌های خارجی گفت: در کارآزمایی بالینی واکسن سایر کشورها شرکت نکردیم چون استراتژی و سیاستگذاری کشور ما این بود که خودمان را در معرض آزمایش کشورهای دیگر قرار نمی‌دهیم. استراتژی کشور ما این بود که یا باید واکسن کاملا مورد تایید باشد و بعد وارد شود یا واکسن تولید داخل باشد که کارآزمایی بالینی انجام شود و ما براساس این جلو رفتیم. 

واکسیناسیون ۴۸ میلیون نفر تا پایان سال

رئیسی گفت: درست است که به نظر می‌رسد ما بحث واکسیناسیون را دیر شروع کردیم، ولی مطمئن باشید تا پایان سال همه گروه‌های هدفمان حداقل یک دوز واکسن را می‌گیرند. یعنی جمعیتی حدود ۴۸ میلیون نفر تا پایان سال واکسینه خواهند شد عده‌ای یک دوز و عده‌ای دوز واکسن را می‌گیرند و مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد. 

نکته دیگر اینکه دنیا تا پایان سال ۲۰۲۲ تزریق واکسن را تمام نخواهد کرد. در دنیا بحث عدالت در توزیع واکسن زیر سوال رفته است. بعضی از کشورها واکسن را به کشورهای دیگر نمی‌دهند و اتحادیه اروپا هم قوانین خروج واکسن از اتحادیه را سخت‌تر کرده است بنابراین ما باید از دو مسیر داخلی و خارجی واکسن تهیه کنیم.

منبع واکسن برای ۴۸ میلیون نفر از کجاست؟

رئیسی در پاسخ به این سوال که برای واکسیناسیون ۴۸ میلیون نفر تقریبا حدود ۹۶ میلیون دوز واکسن نیاز است و منبع تامین این مقدار واکسن از کجا خواهد بود، گفت: از تیرماه شرکت پاستور حدود ۲ تا ۵/۲ میلیون دوز و برکت هم حدود ۷ تا ۸ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد. اگر مجموع تولیدات این دو شرکت را همان ۸ میلیون و نه بیشتر در نظر بگیریم تا پایان سال حدود ۶۴ میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت. ۱۶ میلیون دوز واکسن آسترازنکا هم به دستمان خواهد رسید. من گفتم حداقل یک دوز خواهند گرفت و دوز دوم بسیاری از افراد هم ممکن است فروردین یا اردیبهشت سال بعد باشد.

کد خبر 598838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha