به گزارش همشهری آنلاین این رشته بیانگر افزایش تعامل میان تولیدکنندگان محتوا (روزنامهنگاران) و چندین حوزه دیگر مانند طراحی، علوم کامپیوتر و آمار است و مجموعهای همپوشان از ظرفیتهایی منشا گرفته از حوزههایی جداگانه را شامل میشود.
گرچه تصویری کردن دادهها بخشی از روزنامهنگاری داده هاست و طراحان در آن دخیل هستند، اما «روزنامهنگاری داده» میتواند بر هر مجموعه دادهای متمرکز باشد که پیش از تولید گزارش نخست باید پردازش شود و فقط به معنای به تصویری کردن دادهها نیست.
«روزنامهنگاری داده» این حوزهها را پوشش میدهد:
۱- گزارشگری به کمک کامپیوتر و «روزنامهنگاری منتچ از داده» (data-driven journalism) که در ان روزنامهنگاران از پایگاههای دادههای بزرگ برای تولید گزارشها استفااده میکنند.
۲- اطلاعنگاشتها (اینفوگرافیکها)
۳- دیداری کردن دادهها
۴- دیداری کردن تعاملی (interactive visualization)
۵- بازیهای کاربردی یا جدی که هدف اصلیشان چیزی به جز سرگرمی صرف است.
۶- «روزنامهنگاری پایگاه داده» (Database journalism) یا «روزنامهنگاری ساختیافته» که بک نظام مدیریت اطلاعات است که در آن محتوای خبری بر اساس دادههای ساختهیافته تولید میشود (برخلاف ساختار سنتی «گزارش- محور»)
منظور از دادههای عددی در عصر دیجیتال هر چیزی است که با اعداد توصیف میشود و تقریبا همه چیز را میتوان با اعداد توصیف کرد.
روزنامهنگاریدادهها امکانات جدیدی را در اختیار گزارشگران میگذارد، چرا که در آن میتوان تواناییهای روزنامهنگاری مانند «شم خبر» و مهارت در نوشتن گزارشی قانعکننده را با میزان فراوان و طیف گستردهای از اطلاعات دیجیتال که اکنون در دسترس هستند، ترکیب کرد.
بیشتر بخوانید:
نظر شما