مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

اداره کل صمت سیستان و بلوچستان شرایط مناسب را برای ایجاد نانوایی در روستاها را در همه نقاط استان فراهم کرده است.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین، سال گذشته مردم سیستان و بلوچستان برای تهیه نان مجبور بودند ساعت‌ها در صف های طولانی نانوانی‌ها منتظر بمانند و نان تهیه کنند. این وضعیت آن هم در روزهای کرونایی باعث شده بود بسیاری از مردم احساس نگرانی کنند و انتقادهای زیادی را به همراه داشت که در نهایت با برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  این مشکل در استان حل شد.

افزایش سهمیه آرد

یکی از مسائلی که باعث شده بود  صف‌ها در مقابل نانوایی‌ها طولانی شود، مساله کمبود سهمیه آرد نانوایی‌ها بود که در این زمینه ماندانا زنگنه، معاون هماهنگی امور اقتصادی سیستان و بلوچستان در کارگروه آرد و نان این استان گفت: میزان سرانه آرد نسبت به ۳ ماه گذشته افزایش یافته‌است. امسال هم با توجه به شرایط استان میزان سهمیه آرد برای هر نفر یک کیلوگرم افزایش یافت و به ۱۲ کیلو گرم رسید.

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان هم در در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: سال گذشته برای کاهش طولانی شدن صف‌های نانوایی دست به دو اقدام زدیم که بسیار موثر بود. یکی افزایش سهمیه آرد و دیگری تنظیم ساعات کار نانوایی‌ها.

محمد قاسمی گفت: نباید افزایش سهمیه نانوایی‌ها را افزایش سرانه محاسبه کنیم، زیرا افزایش سرانه نیازمند مکاتبات ویژه اداری است.

اکنون ۱۵۷۵ نانوایی در سراسر استان درحال پخت نان‌های لواش سنتی و دستگاهی، بربری، تافتون و سنگگ هستند که از این تعداد بیش از ۳۷۰ نانوایی در مرکز استان قرار دارد.

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان  ادامه داد: سهمیه آرد ماهانه سیستان بلوچستان بیش از ۳۰ هزار تن است که بخش قابل توجهی باعنوان آرد خام روستایی و عشایری از سوی تعاون روستایی در اختیار روستاییان و عشایر استان قرار می‌گیرد. اکنون فعالیت نانوایی ها با سهمیه پایین آرد صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل در چند نوبت سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دادیم. در این میان ۳۵۰۰ تن آرد فقط به نانوایی‌های زاهدان اضافه شد.

وی افزود:سهمیه آرد نانوایی‌های استان هم به دو صورت یارانه یک و یارانه دو است. قیمت هر کیسه آرد یارانه یک ۳۳ هزار تومان و قیمت هر کیسه آرد یارانه دو ۴۹ هزار تومان است. آرد یارانه دو در واقع همان آرد معروف به آزادپز است که اکنون به دلیل افزایش قیمت گندم، قیمت آن نیز افزایش یافته و دولت به‌ناچار برای آن نیز یارانه پرداخت می‌کند.

قیمت انواع نان

قاسمی درباره قیمت انواع نان در استان گفت: قیمت انواع نان با آرد یارانه یک به ترتیب نان لواش سنتی با چانه ۲۵۰ گرمی ۵۲۵ تومان، لواش دستگاهی با چانه ۱۵۵ گرمی ۳۰۰ تومان، بربری با چانه ۶۰۰ گرمی ۱۲۵۰ تومان، تافتون با ۱۰۲۰ گرم چانه ۲۰۰۰ تومان و سنگگ با وزن  ۵۰۰ گرم ۱۵۰۰ تومان است.

قیمت  انواع نان با آرد یارانه ۲ به ترتیب نان لواش سنتی با چانه ۲۵۰ گرمی ۵۵۰ تومان، لواش دستگاهی با چانه ۱۵۵ گرمی ۳۲۰ تومان، بربری با ۶۰۰ گرم چانه ۱۴۵۰ تومان، تافتون با ۱۰۸۰ گرم چانه ۲۵۰۰ تومان و سنگگ با وزن  ۴۹۰ گرم ۱۷۰۰ تومان است.

مجوز برای راه‌اندازی نانوایی

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان اکنون شرایط را برای راه‌اندازی نانوایی با آرد صنف صنعت که هر کیسه نزدیک به ۳۰۰ هزارتومان است فراهم کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در این مورد با آن روبه رو هستیم، مساله خام‌فروشی آرد است، زیرا به دلیل نبود نانوایی در روستاها و پراکندگی‌ آنها دولت موظف است سهمیه آرد روستایی و عشایری را از طریق تعاون روستایی به روستاییان و عشایر تحویل دهد.

قاسمی اظهار کرد: از آنجا که قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد بسیار متفاوت است، تخلف‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد که در نهایت هزینه سنگینی روی دست دولت می‌گذارد.

وی درباره حل مشکل خام‌فروشی آرد یارانه‌ای گفت: قصد داریم برای چند روستای نزدیک به هم طرحی پیاده کنیم تا هم آرد به صورت خام ارائه نشود و هم روستاییان برای تهیه نان به شهرها نروند و متحمل هزینه رفت و آمد نشوند.

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت سیستان و بلوچستان افزود: در این طرح سهمیه لازم را برای راه‌اندازی یک نانوایی در نظر می‌گیریم که صرفه اقتصادی داشته باشد. البته این طرح مخصوص روستاهای نزدیک به هم است و برای روستاهای پراکنده قابلیت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی نانوایی‌های روستایی از سهم آرد یارانه‌ای و آن بخش از آردی که تعاون روستایی به صورت خام‌فروشی در اختیار روستاییان قرار می‌دهد استفاده خواهد شد. اکنون شرایط برای ایجاد این دست نانوانی‌ها فراهم است و متقاضیان می‌توانند در این زمینه تقاضای دریافت مجوز بدهند.

کد خبر 598621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha