یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

یکی از اولین کارهایی که باید قبل از هر سخنرانی انجام شود، مطالعه و شناخت مخاطبان است. این برای تعیین حالت و میزان تحویل سخنرانی شما مهم است.

speech

به گزارش همشهری آنلاین، آیا فکر این که برای سخنرانی یا سخنرانی روی صحنه بروید، شما را می‌ترساند؟ آیا هر زمان با شما تماس گرفته می‌شود تا در حضور تماشاگران ظاهر شوید، عصبی هستید؟ بیش از حد فکر نکنید بسیاری از مردم نیز همین احساس را دارند.

اگر به عنوان سخنران عمومی امرار معاش نمی‌کنید، برای اولین بار روی صحنه رفتن برای سخنرانی می‌تواند یک تمرین چالش برانگیز باشد.

بسیاری از مردم ترس از سخنرانی در جمع دارند که به اصطلاح گلوسوفوبیا نیز معروف است و هر چقدر اعتماد به نفس داشته باشند می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد. اما، شما نمی‌توانید برای همیشه از مشاغل مربوط به صحبت کردن فرار کنید.

با نکات و تکنیک‌های مناسب می‌توانید بر هر گونه تردید غلبه کنید و در سخنرانی در جمع استاد شوید. تسلط بر این هفت قانون و اصول اصلی کلید توسعه رویکرد صحیح در زمینه مشارکت سخنرانی و سخنرانی است.

۱. بدانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید

آیا تا به حال درگیر مشاجره‌ای شده اید که ایده یا ایده کمی درباره آنچه بحث می‌کنید، داشته باشید؟

امکان ایجاد زمینه فروش متقاعد کننده تر، داشتن دانش کافی در مورد محصول است. این یک سخنرانی مشابه در سخنرانی‌های عمومی است. یک جمله معمول می‌گوید: "اعتماد به نفس با دانش همراه است. "با داشتن دانش عالی در مورد موضوع، صحبت خواهید کرد که صحبت در جمع را یک تمرین یکپارچه می‌کند. تحقیقات دقیق و مطالعه مناسب در مورد موضوع قبل از سخنرانی، اعتماد به نفس شما را در سخنرانی بهبود می‌بخشد.

اطمینان حاصل کنید که تمام اصول اولیه پوشش داده شده است و مخاطبان شما نیازی به پرسیدن سوال ندارند، اما همچنان لیستی از سوالات احتمالی را تهیه کنید تا بتوانید از قبل به آن‌ها پاسخ دهید.

غالباً، سوالات پس از سخنرانی شما پرسیده می‌شوند. اگر قادر به پاسخگویی به سوالات نیستید، از اعتبار شما در برابر مخاطبان کاسته می‌شود، بنابراین برای اینکه این احساس خوب را حفظ کنید، باید آماده باشید.

از متخصصان این حوزه سوال کنید و از یک دوست یا همکار بخواهید که بر اساس ارائه شما سوالات احتمالی را از شما بپرسد. همچنین، در واژگان مبحث خود کاملاً منطبق باشید.

به عنوان مثال:
اگر می‌خواهید در مورد "فواید رسانه‌های اجتماعی" سخنرانی کنید، شناخت کافی از همه کانال‌های مد روز رسانه‌های اجتماعی، روندها، اصطلاحات و ... به اندازه کافی عاقلانه خواهد بود. داشتن یک جریان خوب با ذکر اصطلاحات رایج در آن مبحث باعث بهبود پذیرش مخاطب می‌شود و همین امر باعث می‌شود شما بسیار واجد شرایط‌تر به نظر برسید.

۲. ارتباط عاطفی با مخاطبان خود ایجاد کنید / مخاطبان خود را بشناسید

یکی از اولین کارهایی که باید قبل از هر سخنرانی انجام شود، مطالعه و شناخت مخاطبان است. این برای تعیین حالت و میزان تحویل سخنرانی شما مهم است. سخنرانی شما باید متناسب با نوع مخاطب شما باشد.

به عنوان مثال:
سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه باید متفاوت از سخنرانی برای متخصصان بهداشت باشد، حتی اگر موضوع مشابه باشد. گفتن داستان‌های قابل گفتن برای مخاطبان خود ارتباط بسیار خوبی ایجاد می‌کند. یک سخنران عمومی خوب باید مخاطبان خود را به طور کامل درک کند، داستان‌ها و نمونه‌ها باید با مخاطبان شما قابل گفتن باشد. هنگام صحبت با ذهن جوان، داستان‌هایی در مورد روند فعلی در رسانه‌های اجتماعی و ورزش کمک زیادی به جذب مخاطب می‌کند.

هنگام صحبت با مخاطب مسن تر، جوک‌های سیاسی ممکن است مفید باشند. تکه‌هایی از داستان‌هایی که در یک نقطه متفاوت قرار دارند، سخنرانی را جالب و جذاب می‌کنند. با این حال، سعی کنید از حد فراتر نروید و با داستان‌ها بیش از حد شخصی باشید.

برخی از جلسات سخنرانی عمومی می‌تواند تعاملی باشد، جایی که شما میزان دانش مخاطب خود را در مورد موضوع اندازه گیری می‌کنید. همچنین ممکن است اعضای مخاطبان سوالاتی را بپرسند و به آن‌ها پاسخ دهند تا مشارکت مخاطبان شما بهتر شود.

در تولید محتوای خود، سعی کنید در سطح شخصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. در صورت امکان، باید حالت چهره‌ای شاد داشته باشید و در عین حال ارتباط چشمی خود را با اعضای مخاطبان خود حفظ کنید.

نگاه در چشم مخاطبان به شما احساس کنترل می‌دهد، که به نوبه‌ی خود اعتماد به نفس را بهبود می‌بخشد. از پایین نگه داشتن صورت خودداری کنید، زیرا این یک رفتار نامطمئن را به تصویر می‌کشد.

۳. ارائه محتوای باارزش و جذاب

سخنرانی شما باید تأثیر مثبتی بر مخاطبان بگذارد. پس از سخنرانی باید درس‌هایی گرفته شود. فراتر از الهام یا انگیزه، گفتار شما باید با وقایع زندگی واقعی قابل تطبیق باشد و متقاعد کننده باشد.

ارائه سخنرانی شما مهم است، اما شما باید محتوای ارزشمندی ارائه دهید، یا همه این حرکات پوچ است.

در ارسال پیام خود صریح و واضح باشید؛ از به کار بردن کلمات بزرگی که درک آن‌ها برای مخاطبان دشوار است خودداری کنید. همچنین، ریختن داده‌های زیادی که پردازش مخاطبان برای شما دشوار باشد در حالی که گوش دادن ممکن است حواس شما را پرت کند.

فقط اطلاعات و مثال‌های مربوط به موضوع خود را ارائه دهید. خارج شدن از داستان یا خارج از مسیر، مخاطب خود را از دست می‌دهد. با این وجود، اطلاعات لازم را در زمینه‌ی سخنرانی خود ارائه دهید. هرگز تصور نکنید مخاطبان شما اطلاعاتی دارند.

در اسلایدهای ارائه یا هنگام صحبت از واحدهای اندازه گیری آشنا استفاده کنید.

به عنوان مثال:
اگر مخاطب شما آمریکایی است و شما باید مثالی از نظر پولی بیان کنید، باید این کار را به دلار انجام دهید نه به پوند. مخاطبان خود را در ذهن داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را هرگز از دست نخواهید داد.

به خاطر داشته باشید که تحویل شما در دریافت اطلاعات شما توسط مخاطبان نیز نقش دارد. اطمینان حاصل کنید که با نحوه سخنرانی خود محترم و مودب هستید. هیچ یک از مخاطبان را مسخره نکنید.

ممکن است مورد توجه شما قرار بگیرد، اما در نوع خود خوب نخواهد بود. چارلی کافمن گفت: "صحبت مداوم لزوماً ارتباطی نیست"، ایجاد مکث در میان سخنرانی خود مهم است تا به مخاطب خود اجازه دهید نظرات شما را جذب کند.

۴- از خود شک داشتن خلاص شوید

آیا می‌توانید چیزی را که به آن اعتقاد ندارید بفروشید؟ سخنرانی عمومی را می‌توان به عنوان یک سخنرانی در زمینه فروش در نظر گرفت. مخاطبان شما مشتریان شما هستند. شما باید به گفتار خود ایمان داشته باشید.

تمرین منظم و گرفتن بازخورد از دیگران در مورد عملکرد شما از ارائه‌های قبلی، به تعیین مناطق قدرت و مناطقی که نیاز به پیشرفت دارند کمک می‌کند.

زبان بدن، لحن، صدای شما باید اعتماد به نفس و اشتیاق را در شما نشاط دهد. استفاده مکرر از کلمات پرکننده مانند "ah" و "um" گفتار شما را غیر رسمی می‌کند و عدم تسلط بر خط را به تصویر می‌کشد. فروشنده کامل هرگز یک فرصت مهم را از دست نمی‌دهد.

از "چه اتفاقی می‌افتد" که قبل از ارائه در ذهن شما باقی مانده است استفاده کنید.

"اگر مخاطب من با نظرات من مخالفت کند"، "اگر من نکات اصلی خود را فراموش کنم چه می‌شود" این تردیدها معمولاً سطح اعتماد به نفس شما را کاهش می‌دهد و تأثیر کمتر رضایت بخشی را برای مخاطبان شما ایجاد می‌کند.

به یاد داشته باشید، یک فروشنده کامل قبل از زمین خود پیروزی را می‌بیند. نگرشی مانند این را حفظ کنید.

اظهاراتی مانند: " فقط دو روز قبل در مورد این سخنرانی به من گفتند"، "من در بهترین وضعیت برای سخنرانی نیستم"، معذرت خواهی و بهانه است، شما باید از آن‌ها اجتناب کنید.

۵. یک برداشت خوب ایجاد کنید

قانون ۷/۱۱ توضیح می‌دهد که افراد در ۷ ثانیه اول تماس ۱۱ تصمیم می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد اولین برداشت خوب حداقل به ۷ ثانیه زمان نیاز دارید.

با افزودن، چند ثانیه اول ارائه شما معنای زیادی دارد. مخاطبان شما به احتمال زیاد در ادامه کار ارزیابی سمعی و بصری از شما انجام می‌دهند، که ممکن است بر میزان استقبال از گفتار شما تأثیر بگذارد. خوب به نظر برسد که قابل ارائه باشد. مرتب و محترمانه لباس بپوشید.

باز هم، بسته به مخاطب، متناسب با مخاطب خود لباس بپوشید، برای یک ارائه حرفه ای، باید یک پیراهن کاملا اتو خورده، کت و شلوار با کفش‌های صیقلی بپوشید.

در مقابل، برای ارائه غیررسمی، لباس علیت ممکن است خوب باشد. گرفتن یک دوست برای کمک به ارزیابی آنچه می‌پوشید می‌تواند به شما کمک کند.

صدای شما باید قابل شنیدن باشد، نه خیلی بلند و نه کم. در حین صحبت جریان مداوم داشته باشید. نه خیلی سریع باشید و نه خیلی کند. تنفس خود را کنترل کنید. از تار و پود یا هر اقدامی که اعتماد به نفس کمتری نشان دهد خودداری کنید.

حرکات دست خود را به حداقل برسانید، به طور حتم اعتماد به نفس خود را بیرون دهید و اقناع کنید. دیر رسیدن به محل برگزاری یا در دسترس نبودن در هنگام دعوت شدن به صحنه، احساس بدی است. ارائه خود را در زمان تعیین شده به پایان برسانید.

۶. سازمان‌یافته باشید

سخنرانی شما باید به خوبی سازماندهی شود، مانند اینکه شما یک داستان را تعریف می‌کنید. از محتوای خود تصویری ذهنی داشته باشید، تقسیم شده به:

مقدمه / یخ شکن:

این می‌تواند یک گفته یا داستان آشنایی باشد که به موضوع شما مربوط می‌شود. مقدمه باید توجه مخاطبان شما را جلب کند و تعلیق ایجاد کند.

بدن:

این به شما امتیاز می‌دهد، از داستان می‌آموزد و محتوای شما را به درستی ارائه می‌دهد. یک بدن بسیار دقیق باید حاوی حقایق، آمار، مقایسه‌ها و اطلاعات دقیق در مورد موضوع شما باشد. اینجاست که به مخاطبان خود می‌دانید که شما به اندازه کافی آماده شده اید.

نتیجه گیری:

این باید نکات شما را خلاصه کند، مناطق خاکستری بخواهد و در قالب سوال‌ها به دنبال بازخورد باشد. همچنین می‌توانید داستان ابتدایی خود را به نتیجه گیری خود متصل کنید.

منظم و خلاصه نگه داشتن مطالب به تعیین جریان و نتیجه صحبت شما کمک می‌کند.

بسته به مخاطب خود، می‌توانید یک قطعه کاغذ با نکات اصلی خود در آن نگه دارید تا به شما در ارائه یک سخنرانی سازمان یافته کمک کند. دانش شما در مورد استفاده از ابزارهای ارائه مانند پاورپوینت باید کاملاً واضح باشد.

ارائه پاورپوینت به سازماندهی و تحویل بسیار کمک می‌کند. با این حال، اسلایدهای ارائه شده شما نباید بسیار شفاف باشند و سعی کنید مستقیماً از اسلایدهای خود بخوانید. داشتن ۱۰ تا ۱۵ اسلاید همراه با اینفوگرافیک ارتباط را تا حد زیادی تسهیل می‌کند.

در حین سخنرانی، حتی الامکان از حرکات حواس پرتی مانند حرکت بیش از حد دستان، قرار دادن دست در جیب، اشاره انگشت به سمت حضار جلوگیری شود. قرار گرفتن در یک موقعیت و گام زدن در طول مرحله به منزله مدیریت ضعیف مرحله است. مخاطبان شما باید بتوانند روی شما و آنچه می‌گویید تمرکز کنند و نه حرکات شما.

۷. تمرین کنید

بیشتر سخنرانان عمومی چندین بار تمرین سخنرانی شما در مقابل آینه را تجویز می‌کنند. در حضور همکاران یا دوست خود تمرین کنید و آن‌ها را وادار کنید تا از شما سوال کنند و تحویل، لحن و هر چیز دیگری را که هنگام تمرین مهم هستید ارزیابی کنند. بلندگوهای باتجربه را تماشا و گوش کنید تا بتوانید از آن‌ها یاد بگیرید.

یک جنبه از تمرین شامل بازخورد گرفتن از عملکرد خود از دوست یا همکار خود در بین مخاطبان یا حتی بهتر از آن، درخواست ضبط ویدیوی ارائه و امتیازدهی به عملکرد شما است.

اگر این عمل به طور منظم انجام شود، در ارائه‌های خود بهبود چشمگیری خواهید داشت. در دریافت بازخورد ذهن باز داشته باشید، مهم نیست که چقدر بی اهمیت به نظر برسد. بازخورد ممکن است مربوط به داده‌های نادرست، شوخی‌های نامناسب، لحن پایین هنگام سخنرانی و وضعیت بد بدن باشد.

علاوه بر تسلط بر متن خود، خوب است که در مورد اندازه اتاق و تنظیم مکان، به ویژه مرحله‌ای که از آن صحبت می‌کنید، اطلاعات خوبی داشته باشید.

نفس عمیق بکشید درست قبل از ارائه این امر به آرامش اعصاب و کاهش ترس در مرحله کمک می‌کند. با تمرین کافی، شما روی صحنه آنقدر عصبی نخواهید بود.

نوشتن سخنرانی کامل خود

سخنرانی کامل نوعی هنر است که باید از قبل بررسی شود.
بسیار آسان است که بتوانید روی صحنه بروید و یا هنگام تلاش برای سخنرانی خود منجمد شوید، یا سخنرانی کمتر از حد متوسط داشته باشید.
تمرین‌های زیادی در ساختن مهارت و ارائه سخنرانی صحیح انجام می‌شود و برخی از نکات مفید می‌تواند به شما در انجام سریع این کار کمک کند.
اولین کاری که باید انجام دهید تهیه سخنرانی کامل است. با یک سخنرانی عالی، شانس بیشتری برای انجام کار خوب دارید
ابتدا یاد بگیرید که مخاطبان شما چه کسی هستند و گفتار خود را متناسب با مشخصات جمعیتی آن‌ها تنظیم کنید.

به عنوان مثال:
اگر سخنرانی شما خطاب به متخصصان بهداشت باشد، به شما کمک می‌کند نه تنها در مورد اصطلاحات صحیح تحقیق کنید، بلکه در مورد چگونگی کار در آن جامعه نیز دریابید. همچنین سن، جنسیت، مذهب و حتی علایق سیاسی آن‌ها می‌تواند بر نحوه گفتار شما تأثیر بگذارد.

اطمینان حاصل کنید که از نظر سیاسی درست هستید تا از آزار دادن و خسته کننده کردن آن‌ها جلوگیری کنید.

آغاز سخنرانی شما مقدمه‌ای برای استقبال مخاطبان از سخنرانی شما خواهد بود، بنابراین برای ایجاد تأثیرات شدید به آن نیاز دارید. اما این بدان معنا نیست که شما باید از بقیه سخنرانی غافل شوید. شما باید در همان طول سخنرانی خود انرژی یکسانی را حفظ کنید و با یک جمله پایانی کاملاً قوی پایان دهید. سعی کنید سخنرانی خود را با جلسه پرسش و پاسخ خاتمه ندهید. نه اینکه در انتها جایی برای سوال ایجاد کنید و با یک جمله قوی خاتمه دهید.

همیشه هدف از سخنرانی خود را در ذهن داشته باشید تا از انحراف در وسط سخنرانی جلوگیری کنید. می‌خواهید چه اطلاعاتی را به مخاطبان خود منتقل کنید؟ دوست دارید بعد از شنیدن سخنان شما چه احساسی داشته باشند؟ هنگام نوشتن سخنرانی، همه این‌ها باید در راس ذهن شما باشد و شما می‌توانید برای انجام هرگونه تنظیم، چندین بار کار تمام شده را طی کنید.

لحن صحبت شما نیز قسمت بسیار مهمی از سخنرانی است و این تعیین می‌کند که مخاطب شما تأثیر خوبی بر سخنرانی شما دارد. هنگام صحبت با گروهی از افراد، باید از روش‌های انگیزشی خوبی استفاده کنید.

بهترین شکل انگیزه و اقناع آسیب شناسی است که از احساسات برای اقناع مردم استفاده می‌کند. اگر سخنرانی شما لحنی قوی و اصیل داشته باشد، مردم بیشتر گوش می‌دهند و می‌فهمند. می‌توانید لحن خود را با زبان، اصطلاحات و صدا کنترل کنید.

هنگام نوشتن سخنرانی خود از زمان مراقب باشید. اگر ۱۰ دقیقه برای سخنرانی خود وقت دارید، حداقل ۳۰ ثانیه زودتر به پایان برسید.

اگر زمان اختصاص داده شده شما طولانی‌تر باشد، سخنرانی شما باید چند دقیقه قبل به پایان برسد تا وقت خود را برای سوالات اختصاص دهید. می‌توانید سخنرانی را تمرین کنید تا زمانی که بتوانید آن را در زمان ضبط انجام دهید.

گاهی اوقات، به ویژه هنگام سخنرانی طولانی، ممکن است به یادآوری برخی نکات کلیدی در سخنرانی خود نیاز به کمک داشته باشید.

رفتن به صحنه با طرح کلی از سخنرانی خود ایده خوبی است. به شرطی که در کل آن را نخوانید. رئوس مطالب شما می‌تواند شامل برخی از خطوط کوتاه باشد که شما را در مسیر حرکت قرار داده و به شما کمک می‌کند تا به خاطر بسپارید.

ده کاری که نباید در سخنرانی انجام دهید

۱. به هردلیل با مخاطب خود شوخی نکنید.
۲. از دست کردن در جیب خودداری کنید.
۳. مستقیماً از اسلایدهایتان مطالعه نکنید. این نشانه این است که شما نمی‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. می‌توانید هر از چندگاهی از آن‌ها نگاهی بیندازید، اما وقت زیادی را صرف آن‌ها نکنید.
۴. از تماس چشمی با مخاطبان خود اجتناب نکنید. هنگام سخنرانی به کف یا بالای سر آن‌ها نگاه نکنید.
۵. هرگز بی صبرانه رفتار نکنید و بیش از حد عجولانه رفتار نکنید.
۶. دور صحنه، پشت و جلو نروید.
۷. سعی نکنید با استفاده از کلماتی که درک آن‌ها دشوار است تحت تأثیر قرار دهید.
۸. در گفتار خود عجله نکنید. در این بین از مکث استفاده کنید تا درک آن آسان‌تر شود.
۹. برای هرچه تصور می‌کنید عیب از شماست بهانه نگیرید.
۱۰. یکنواخت صحبت نکنید مقداری اشتیاق به صدای خود تزریق کنید.

جمع‌بندی

سخنرانی در جمع مهارت مهمی است، به ویژه هنگامی که حرفه یا تجارت شما آن را بخواهد. این نیز یک روش موثر برای بازاریابی خود و برند شما است، صرف نظر از اینکه چه کاری انجام می‌دهید.
همچنین وقتی در صحبت در جمع مهارت دارید، افزایش اعتماد به نفس پیدا می‌کنید که می‌تواند در سایر جنبه‌های زندگی شما منعکس شود.
اولین قدم شما برای تیز کردن مهارت‌های خود در سخنرانی عمومی با تسلط بر این هفت اصل آغاز می‌شود.

منبع: عصر ایران

کد خبر 598601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha