یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

تحلیلگران می گویند هفته جاری از نظر آماری اقتصادی که در آمریکا منتشر می‌شود، هفته مهمی خواهد بود و طلا به دقت انتظارات تورمی بازار را دنبال خواهد کرد.

طلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بازارطلا فعلا طوفان کامل نرخ های بهره اندک، هزینه دولتی بیشتر و رشد انتظارات تورمی را نادیده گرفته است. با این حال در هفته جاری ممکن است موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا مبنی بر این که هنوز زود است سیاست‌های تسهیلی تعدیل شوند، به محک گذاشته شود. همه چشمها به شماری آمار اقتصادکلان با اهمیت نظیر گزارشهای بخش تولید و اشتغال آمریکا دوخته شده است.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: طلا در موضع خوبی برای شکستن بالای مرز ۱۸۰۰ دلار قرار دارد اما همچنان هدف ۱۹۰۰ دلار را برای امسال حفظ کرده ایم.

آمریکا در سه ماهه دوم شاهد آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب قابل توجهی خواهد بود.

بارت میلک اظهار کرد: هفته جاری گزارش بخش تولید ISM بسیار مهم خواهد بود. همچنین آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی کاملا اهمیت دارد. در کل هر گونه سوپرایزی در جهت صعودی، انتظارات تورمی را بالاتر خواهد برد و این امر نرخ‌های واقعی را پایین تر می برد که به نفع طلا خواهد بود. بازارها این باور را پیدا می‌کنند که بانک مرکزی آمریکا به دنبال داغ کردن اقتصاد است و با بالاتر رفتن تورم بعید است که شاهد رشد بالای بازده باشیم که این امر به نفع طلا خواهد بود.

شاخص مدیران خرید بخش تولید ISM روز دوشنبه منتشر می شود و گزارش ماهانه اشتغال بخش غیرکشاورزی قرار است روز جمعه اعلام شود. سایر آمار اقتصادکلان مهم هفته جاری شامل سفارش‌های کارخانه‌ای در روز سه شنبه، گزارش اشتغال غیرکشاورزی ADP و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید در روز چهارشنبه و آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در روز پنج شنبه خواهد بود.

آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب احتمالا بانک مرکزی آمریکا را که هفته گذشته اعلام کرد هنوز زود است برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه را تعدیل کند، تحت فشار قرار خواهد داد.

جیمز نایتلی، اقتصاددان بین‌المللی ارشد موسسه ING در این‌باره گفت: تصور می کنیم بانک مرکزی آمریکا ناچار خواهد شد برای تحکیم سیاست پولی زودتر از سال ۲۰۲۴ دست بکار شود بخصوص که علاوه بر پنج تریلیون دلاری که در حال حاضر برای حمایت از اقتصاد در دوران پاندمی مصرف می شود،  چهار تریلیون دلار حمایت مالی قرار است به اقتصاد تزریق شود.

چرا طلا موفق به شکستن مرز ۱۸۰۰ دلار نشد؟

به نظر می‌رسد ۱۸۰۰ دلار که از نظر روانی مرز مهمی است، فعلا و با وجود همه عوامل مثبتی که این فلز ارزشمند را در حال حاضر احاطه کرده‌اند برای طلا غیرقابل دستیابی باشد.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس در این باره گفت: با همه اتفاقاتی که در جریان است طلا می بایست اوج بگیرد اما چنین اتفاقی نیافتاده است. همه چیز به نفع طلاست. کالاها در حال حاضر روند صعودی پیدا کرده اند. ساخت و ساز در آمریکا رونق گرفته است. فشارهای تورم واقعا ایجاد شده به خصوص با لایحه زیرساخت جدیدی که در آمریکا اعلام شده است. بعلاوه به محض این که دولت در پروژه های زیرساخت در سراسر آمریکا مشغول شود، قیمت کالاها بالاتر خواهد رفت. تورم وجود دارد و به همین دلیل است که طلا باید بالاتر برود با این حال مشکلات زمانی روی خواهند داد که دولت سرانجام پی می برد نمی تواند تورم را پس از اینکه اجازه داد به بالای دو درصد صعود کند، کنترل کند. اما اگر طلا نتواند در فضایی که ما تورم را مشاهده می‌کنیم صعود کند زمانی که بانک مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گریدی محبوبیت رمزارزها را عامل ناکامی طلا در افزایش بیشتر قیمت دانست و تاکید کرد بیت کوین توجه سرمایه گذاران را از طلا دور کرده است.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ به کیتکونیوز اظهار کرد: از نقطه نظر فنی سطح ۱۸۰۰ دلار پنج درصد پایینتر از قیمت طلا در ابتدای سال است. در این سطح قیمت فروشنده ها ظاهر می شوند و تا زمانی که طلا به بالای ۱۸۰۰ دلار صعود نکند، دربازه محدودی قرار خواهد گرفت.

میلک خاطرنشان کرد پیش از اینکه طلا بتواند به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کند بازار باید متقاعد شود که آمریکا تورم پایداری را تجربه خواهد کرد که موقتی نیست. همچنین سایر بخشهای جهان نیز باید احیای اقتصادی را نشان دهند و این به معنای ضعیف شدن دائمی دلار آمریکا خواهد بود.

میلک در ادامه افزود: صعود بازار سهام در فصل درآمدهای قوی نیز عامل دیگری است که مانع از افزایش قیمت طلا شده است. هرچند بازده منفی بوده اما بازارهای سهام و عملکرد بسیار خوبی داشتند سرمایه‌گذاران تمایلی به رفتن به سوی داراییهای بدون بازده نشان می دهند با این حال روند بازارهای سهام احتمالا اندکی آهسته خواهد شد و این مسئله به طلا کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، لاسک توضیح داد: رکورد بالای جدید در بازارهای سهام رشد قیمت طلا را محدود کرده است. ادامه ورود سرمایه به بازار سهام در بحبوحه بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله باعث برانگیختن سرمایه گذاری زیادی در فلزات نشده است. اگر طلا موفق شود از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند، در مرحله بعد رسیدن به سطح ۱۸۹۵ دلار را هدف می گیرد که از ابتدای سال سطح بدون تغییری بوده است. اما بسته شدن قیمت طلا در پایین ۱۷۳۴ دلار فاجعه آمیز خواهد بود و طلا را تا مرز ۱۶۷۷ دلار عقب خواهد راند.

کد خبر 598573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha