روسیه و قدرت‌های اروپای غربی در پایان آخرین دور مذاکرات در وین برای بازگرداندن ایران و آمریکا به معاهده هسته‌ای برجام روایت‌های متفاوتی از توافق‌ها ارائه کردند.

Vienna

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این گفتگوها ماه پیش با شرکت طرف‌های باقیمانده در برجام یعنی ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هتلی در مجلل در وین و با حضور نمایندگان آمریکا در هتلی دیگر در آن سوی خیابان آغاز شد. طرفین ایرانی و آمریکایی مذاکره مستقیمی با هم انجام نمی‌دادند.

سه قدرت اروپای غربی در پایان این دور مذاکرات  در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما هنوز کار زیادی در دست داریم و زمان چندانی باقی نمانده است. در چنین وضعیتی، ما انتظار پیشرفت بیشتری را در این هفته داشتیم.»

مقامات اروپایی گفته‌اند که امیدوارند تا ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) هنگامی که زمان توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پایش مداوم از برخی از فعالیت‌های هسته‌ای در ایران پایان می‌یابد، بازگشت به برجام امکان‌پذیر شود.

این سه کشور در بیانیه‌شان افزودند: «ما هنوز باید به درباره ضروری‌ترین نکات به تفاهم برسیم. موفقیت در این مذاکرات تضمین‌شده نیست، اما ناممکن هم نیست.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفته بود که مذاکرات در «وضعیت نامشخصی» قرار دارد، یهنی هنوز روشن نیست که این مذاکرات به توافق منجر شود.

در مقابل میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از پایان سومین دور مذاکرات که قرار است در جمعه آینده دوباره از سر گرفته شود، به خبرنگاران گفت:‌«ما باید در روزهای آینده انتظار پیشرفت‌هایی را داشته باشیم.»

اولیانوف که نظر خوش‌بینانه‌تری نسبت به مذاکرات داشت، گفت: «ما صرفا باید به کار دیپلماتیک هر روزه ادامه دهیم و ما دلایل بسیاری داریم که انتظار موفقیت در نتایج نهایی را داشته باشیم و این موفقیت بسیار زود در چند هفته آینده به دست خواهد آمد.»

توقف این دور مذاکرات از قبل انتظار می‌رفت چرا که مقامات کشورهای حاضر در مذاکرات وین باید در مذاکرات «گروه هفت» در لندن شرکت کنند که از دوشنبه تا چهارشنبه برگزار می‌شود.

کد خبر 598501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha