دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: حمله افراد مسلح ناشناس به یک پاسگاه مرزی پلیس چین در منطقه سین‌کیانگ، واقع در شمال‌غرب این کشور، آن هم در فاصله 3روز مانده به آغاز المپیک، موجی از نگرانی را در میان سیاستمداران و نیروهای امنیتی این کشور پدید آورد

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، 2فرد مهاجم که سوار یک کامیون بودند صبح دیروز به یک پاسگاه مرزی نزدیک شدند و 2نارنجک دستی را به داخل این پاسگاه پرتاب کردند. بر اثر این حمله 16پلیس چینی کشته شدند.

براساس آنچه منابع دولتی چین اعلام کرده اند، 2فرد مهاجم ساعتی پس از این عملیات در شهر ارومغی، مرکز استان سین‌کیانگ چین بازداشت شدند. منطقه سین‌کیانگ جزء مناطق مسلمان‌نشین چین به حساب می‌آید.

این حمله در شرایطی صورت گرفته است که دولت چین تدابیر شدید و گسترده امنیتی را برای بازی‌های المپیک تدارک دیده است. این عملیات زنگ خطر را برای نیروهای امنیتی چین به صدا درآورده است.

بازی‌های المپیک سال2008 روز جمعه این هفته رسما گشایش می‌یابد و تا 24  آگوست ادامه خواهد یافت. دولت چین تاکنون چندین میلیارد دلار صرف هزینه‌های امنیتی حفاظت از برگزاری مسابقات المپیک کرده است.

براساس آنچه رسانه‌های چینی به نقل از منابع دولتی و امنیتی گزارش داده‌اند، بیش از 100هزار مامور امنیتی حفاظت از اعضای هیات‌های ورزشی اعزامی و تماشاگران بازی‌های پکن را برعهده دارند.

این در حالی است که همچون اکثر مسابقات ورزشی بزرگ دیگر، تهدیداتی هم از سوی گروه‌های ناشناس برای برهم‌زدن فضای المپیک  صورت گرفته است که دولت چین هم با جدی گرفتن آنها از احتمال انجام عملیات‌های تروریستی با وجود تدابیر گسترده امنیتی برای اخلال در جریان بازی‌های المپیک سال 2008 خبر داده است. روزنامه مردم، ارگان حزب کمونیست چین هم در گزارشی از خطر تهدیدات بی‌سابقه علیه این بازی‌ها سخن گفته است.

اگرچه دولت چین هیچگاه از گروه خاصی در ارتباط با این تهدیدات سخن نگفته است اما برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌های این کشور بر محور جدایی‌طلبان سین‌کیانگ می‌گردد.

این تحلیل‌ها البته بر پایه اخباری است که 4ماه پیش مقامات امنیتی چین اعلام کردند که براساس آن ادعا شد که توطئه 2گروه از مسلمانان جدایی‌طلب منطقه سین‌کیانگ برای اخلال در بازی‌های المپیک پکن را کشف و خنثی کرده‌اند.

مقامات امنیتی چین بازداشت شدگان را به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری و گروگانگیری در جریان بازی‌های پکن متهم کردند و مدعی شدند که از پناهگاه آنان مقادیری مواد منفجره کشف کرده‌اند.

اهمیت امنیتی این منطقه تا آنجا بالا رفت که هنگام حمل مشعل المپیک از شهر ارومغی، مرکز سین‌کیانگ در ماه ژوئن نیز تدابیر امنیتی ویژه‌ای به اجرا گذاشته شد و شهر عملا تحت شرایط حکومت نظامی قرار گرفته بود.

ریشه‌های بحران سین‌کیانگ

منطقه سین‌کیانگ در غرب چین واقع شده و با مغولستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و کشمیر تحت اداره هند هم‌مرز است.

این منطقه محل سکونت بیش از 8میلیون مسلمان ایغور، از اقوام ترک نژاد است که برخی از آنان منطقه سکونت خود را ترکستان می‌خوانند و خواستار استقلال آن از جمهوری خلق چین هستند.

قزاق‌ها، قرقیزها و ازبک‌ها نیز از جمله ساکنان منطقه خودمختار سین‌کیانگ هستند. دولت چین در خلال چندین دهه، چینی تباران سایر مناطق این کشور را به مهاجرت و سکونت در سین‌کیانگ تشویق کرده است.

جدایی‌طلبان ایغور سیاست مهاجرتی دولت چین را اقدامی برای نابودی هویت قومی و فرهنگی این منطقه تلقی می‌کنند و در مخالفت با سیاست‌های حکومت مرکزی تظاهرات‌هایی را هم برگزار کرده‌اند که در مواردی به خشونت کشیده شده است.

در مقابل، مقامات دولت چین جدایی طلبان ایغور را به ارتباط با شبکه القاعده متهم کرده اند.

المپیک سیاسی برای  بوش

سران بسیاری از کشورها این روزها خود را به پکن می‌رسانند تا هم در افتتاحیه مسابقات المپیک شرکت کنند و هم در حاشیه گپ و گفت‌های مرسوم دیپلماتیک خودی نشان دهند.

با وجود چند ماهی که بیشتر تا پایان دوره ریاست‌جمهوری بوش مانده، گزافه نیست اگر او را محور رفت‌وآمدهای دیپلماتیک پکن در المپیک بدانیم. وی دیروز سفر خود را به 3 کشور آسیایی کره جنوبی، تایلند و در نهایت چین آغاز کرد.

بوش که 7 تا 11 آگوست را در پکن خواهد بود، گفته است: من تصمیم دارم بازی‌ها و رقابت‌های ورزشی را سیاسی نکنم. المپیک رخدادی مربوط به ورزشکاران است.

وقت کافی برای بازی‌های سیاسی هست و من مطمئنم که فرصت کافی برای سیاست خواهم داشت.‌ بوش همچنین قرار است در  مسابقه بسکتبال میان بازیکنان تیم‌های آمریکا و چین حضور یابد.

کد خبر 59820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز