وبسایت نقد فیلم راتن تومیتوز اخیرا یک نقد منفی ۸۰ ساله از فیلم «همشهری کین» اورسون ولز منتشر کرده است و به دنبال آن این فیلم امتیاز ۱۰۰ درصد خود را در این وبسایت از دست داده است. در این نقد نوشته شده که این فیلم نمی‌تواند با این عنوان که بهترین فیلم تمام دوران است، منتقدان را تحت تاثیر قرار دهد و بیشتر یک فیلم مورمورکننده است.

همشهری کین

به گزارش همشهری آنلاین، یک کاربر توییتر اخیرا از کاهش امتیاز فیلم همشهری کین از ۱۰۰ درصد به ۹۹، به دنبال اضافه شدن یک نقد از سال ۱۹۴۱ نوشت. دقیقا مشخص نیست این نقد چه زمانی اتفاق افتاده، اما وبسایت Boing Boing اعلام کرده است که با توجه به شواهد باید این اتفاق بین تاریخ ۲۵ فوریه تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ افتاده باشد. 

این نقد برای اویلین بار در شیکاگو تریبون (Chicago Tribune) در ۷ می ۱۹۴۱ با تیتر «همشهری کین نمی‌تواند منتقدان را به عنوان بهترین فیلم ساخته شده تحت تاثیر قرار دهد» منتشر شد. این نقد یک هفته بعد از نمایش فیلم در نیویورک و یک روز پس از اکران آن در شیکاگو منتشر شده است. منتقد با نام مستعار «می تینی» (Mae Tinee و بازی با کلمه matinee) نوشته است: جالب است. متفاوت است. در واقع آن قدر عجیب است که می‌تواند به عنوان شیئی در موزه نگهداری شود. قربانی کردن سادگی در برابر عجیب و غریب بودن، ارزش عمومی سرگرم‌کنندگی را از آن گرفته است. من فقط می‌دانم که این باعث می‌شود آدم مورمورش شود و کاش می‌گذاشتند کمی آفتاب به این فیلم بتابد (فیلم تاریک و سیاهی است).» 

این نقد نشان می‌دهد که فیلم همشهری کین، پیش از اکرانش با عنوان «بهترین فیلم تمام دوران» خوانده می‌شد و این احتمالا حرکتی بوده در پاسخ به کمپین خصمانه ارباب روزنامه‌ها، دبیلیو.آر. هرست (WR Hearst) که می‌خواست به اکران این فیلم و اورسن ولز ضربه بزند. عنوان بهترین فیلم تمام دوران‌ در سال ۱۹۶۲ توسط منتقدین مجله سایت اند ساندز (Sight and Sound) نیز به همشهری کین اطلاق شد، تا اینکه در سال ۲۰۱۲ فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک جای آن را سایت اند ساندز گرفت. 

با اکران فیلم «منک» (Mank) اثر دیوید فینچر و با بازی گری اولدمن درباره روند نوشتن فیلم‌نامه همشهری کین توسط هرمان منکویچ، علاقمندی به جریان خلق همشهری کین دوباره به راه افتاد. این فیلم امسال برنده ۲ اسکار بهترین فیلم‌برداری و طراحی تولید شد. 

به نظر می‌رسد گزارش‌ها مبنی بر اینکه پدینگتون ۲ جایگزین همشهری کین در رتبه‌بندی راتن تومیتوز به عنوان فیلم اول شده، اشتباه است. در واقع فیلم اول در این وبسایت فیلم کمدی ۱۹۳۴ با عنوان «یک شب اتفاق می‌افتد» (It Happened One Night) است و فیلم‌های «پلنگ سیاه» (Black Panther) و «لیدی برد» (Lady Bird) در جایگاه دوم و سوم قرار دارند و پدینگتون ۲ در جایگاه ۳۱، ولی این بالاترین جایگاه فیلمی است که دارای امتیاز نقد ۱۰۰ درصد است. 

منبع: گاردین

کد خبر 597949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha