مجموع نظرات: ۶
چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین موارد مالی که همه کارمندان و بیمه‌شده‌ها باید درباره آن اطلاعات کامل و درستی داشته باشند، نحوه محاسبه مرخصی است. در حقیقت مرخصی نیز مانند همه چارچوب‌های مالی سازمانی، قوانین خاص خود را دارد.

image-20210428093105-1.jpeg

آگاهی از این قوانین هم به برنامه ریزی مالی شما کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به حقوق دریافتی خود داشته باشید. محاسبه مرخصی مانده کار سخت و پیچیده‌ای نیست و حتی اگر از علم حسابداری دانش کاملی نداشته باشید نیز می‌توانید مرخصی استفاده نشده در طول سال را محاسبه کنید. در ادامه این مطلب به شما یک فرمول ساده برای محاسبه مرخصی مانده و قوانین و بندهای آن را به طور کامل و شفاف خواهیم گفت.

مانده مرخصی چیست؟

حتی اگر با زندگی کارمندی و قوانین آن آشنایی چندانی نداشته باشید، با معنای مرخصی کم و بیش آشنایی دارید. اما مطابق با تعریف شورای عالی وزارت کار، مرخصی حق قانونی برای کارمندان است که در روزهای غیرتعطیل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با اطلاع قبلی در محل کار حضور پیدا نکنند. این حق قانونی با توجه به تعریف مرخصی در شرایط مختلف متفاوت است.

با توجه به این تعریف، مانده مرخصی یا مرخصی استفاده نشده، بخشی از مرخصی قانونی افراد است که  در طول سال به دلایل مختلف از آن استفاده نکرده‌اند. بر اساس قانون کار، بخشی از این مرخصی مانده می‌تواند به مبالغ مشخصی تبدیل و برای کارمندان واریز شود. اما برای محاسبه دقیق مانده مرخصی، لازم است با انواع آن در قانون کار آشنایی داشته باشید.

انواع مرخصی و تاثیر آن‌ها در دستمزد پایان سال

اگرچه اغلب افراد با معنی مرخصی آشنایی دارند، اما عده زیادی از این موضوع که مرخصی چه انواعی دارد آگاهی ندارند. در حقیقت همه مرخصی‌ها می‌توانند به نوعی در کارنامه کاری و حساب و کتاب‌های سالیانه شما تاثیر خود را داشته باشند.

به طور معمول کارشناسان حسابداری هر مجموعه، با در نظر گرفتن شرایط شما و محاسبه مانده مرخصی‌هایی که شامل شما می‌شود، دستمزد نهایی را با کمک نرم افزار حسابداری به دقت برآورد می‌کنند. مهم‌ترین مرخصی‌های تعریف شده در قوانین شورای عالی وزارت کار شامل موارد زیر هستند:

  • مرخصی استحقاقی
  • مرخصی استعلاجی
  • مرخصی ساعتی
  • مرخصی ساعتی
  • مرخصی فوت
  • مرخصی زایمان
  • مرخصی پس شیر

راهنمای محاسبه مرخصی استفاده‌نشده

تکلیف مرخصی های استفاده نشده چیست؟

همه سازمان‌ها با توجه قوانین وزارت کار در بازه‌های زمانی مشخصی مانده مرخصی‌های کارکنان را با کمک نرم افزار حقوق و دستمزد محاسبه و با کارمندان تسویه می‌کنند. با توجه به ماده 66 قانون کار، پرداخت وجوه مرخصی تنها متعلق به مرخصی استحقاقی است و بخشی از این مانده مرخصی می‌تواند به سال بعد انتقال پیدا کند.

این تعداد در قانون 9 روز تعیین شده است. یعنی کارمند می‌تواند 9 روز از مجموع باقیمانده روزهای مرخصی را به سال بعد منتقل و از آن استفاده کند. اما روزهای باقی مانده از مرخصی با توجه به دستمزد محاسبه و به صورت نقدی به فرد واگذار می‌شود.

فرمول محاسبه مرخصی مانده از ابتدای سال؛ چگونه مبلغ مرخصی استفاده نشده را حساب کنیم؟

هزینه هر روز مرخصی برابر با دستمزد یک روز کاری است. محاسبه مرخصی باقی مانده نیز با توجه به همین مبلغ  محاسبه می‌شود. برای مثال مبلغ روزانه دستمزد در سال 99 حدود 60 هزار تومان است. در این شرایط اگر فرد تنها 10 روز از مرخصی استحقاقی خود را استفاده کرده باشد، باید 9 روز انتقالی را از باقیمانده روزهای مرخصی (در این مثال عدد 20 باقی مانده روزهای مرخصی است) کسر کند. این فرمول به ما نشان می‌دهد که محاسبه مبلغ پرداختی باید به اندازه 11 روز باشد.

بنابراین با یک عملیات ضرب ساده تعداد روز باقی مانده را در دستمزد هر روز ضرب کرده و مبلغ باقیمانده مرخصی به این شیوه به دست می‌آید.

باقی مانده مرخصی کی پرداخت می‌شود؟

به طور معمول شرکت‌ها با توجه به اتمام سال و همراه با پرداخت عیدی و حقوق، مبلغ باقیمانده مرخصی را پرداخت می‌کنند. اما در برخی شرکت‌ها این قانون وجود دارد که بعد از اتمام همکاری این مبلغ همراه با تسویه حساب پرداخت شود.

برای اینکه در این زمینه به مشکل دچار نشوید، بهتر است متن قرار داد را به خوبی بخوانید و از قوانین حسابرسی بیمه آگاهی داشته باشید. محاسبه باقی مانده مرخصی ساده است. اما با توجه به اینکه در هر سازمان مدیران مالی زمان زیادی را صرف محاسبه می‌کنند، بهترین راه برای ساده‌تر شدن فرایند، استفاده از نرم افزار حسابداری و مالی منطبق با کسب و کار است.

راهنمای محاسبه مرخصی استفاده‌نشده

خرید نرم افزار حسابداری دقیق، ساده و حرفه‌ای برای محاسبه پرداختی‌ها

نرم افزار حسابداری یک ابزار دقیق و حرفه‌ای برای محاسبه همه فرایندهای مالی سازمان است. با کمک این نرم افزار مدیران بخش مالی به راحتی از همه موارد مالی مانند حقوق و مزایای کارکنان، سود و زیان شرکت و همه محاسبات زمان بر را در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین دقت انجام دهند. نکته مهمی که در انتخاب این نرم افزار وجود دارد، این است که باید هنگام خرید آن به امکانات، پشتیبانی و نام شرکت ارائه دهنده توجه کنید.

نرم افزار حسابداری سپیدارسیستم یکی از آشناترین نام‌ها در میان متخصصان مالی و حسابداری شرکت‌ها است. شرکت سپیدارسیستم با شناسایی دغدغه‌های شرکت‌ها در بخش حسابداری، نرم افزارهایی منطبق با نیازهای مختلف و با امکاناتی کامل و متنوع ارائه کرده است. برای خرید این نرم افزار حسابداری می‌توانید به سایت سپیدار سر بزنید یا با شماره ۸۱۰۲۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

کد خبر 597860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha