مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

بنابر اعلام وزارت بهداشت ۳ بیمار مشکوک به کرونای آفریقایی در شهرستان ‌ پارسیان هرمزگان شناسایی شده‌اند.

سفر

همشهری- سیده زهرا عباسی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۳ مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی در جنوب کشور خبر داده است. در شرایطی که هنوز جواب قطعی آزمایش این ۳ نفر اعلام نشده، اما نگرانی‌ها از شیوع اینگونه جهش‌یافته به نگرانی‌هایی که از ورود کرونای هندی از مرزهای شرقی وجود داشت، اضافه شده است.

ویروس آفریقایی در پارسیان

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (سه‌شنبه ۷ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران از شناسایی ۳ مورد قطعی ابتلا به کرونای آفریقایی در کشور خبر داده و حتی تأکید کرده بود صدای پای ویروس هندی بسیار نزدیک است. سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دراین‌باره به همشهری توضیح می‌دهد: «هنوز جواب آزمایش قطعی این ۳ نفر نیامده است، اما هر ۳ نفر در شهرستان پارسیان هرمزگان شناسایی شده‌اند،‌ اینکه ویروس مربوط به‌خود هرمزگان است یا از بوشهر آمده، در دست بررسی است.» علیرضا رئیسی‌ با بیان این که جواب آزمایش این ۳ نفر به‌زودی اعلام می‌شود، می‌افزاید: «تشخیص کرونا به‌صورت کلی با تست پی‌سی‌آر انجام و بعد نوع آن با ان‌جی‌اس تشخیص داده می‌شود. ما اطرافیان این بیماران را هم تست می‌کنیم و درصورت مثبت بودن برای جلوگیری از شیوع بیماری، ردیابی را انجام می‌دهیم.»

هرمزگان در انتظار پاسخ کتبی

همانطور که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید؛ علوم پزشکی هرمزگان هم هنوز نتیجه تست‌ این ۳ نفر را قطعی نمی‌داند. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان این که از مدتی پیش کوچک ترین تغییر در نوع بیماری یا نمونه آزمایشگاهی برای بررسی بیشتری به آزمایشگاه‌های تهران ارسال می‌شود به همشهری می‌گوید: «ما نمونه موارد مشکوک را مانند دیگر استان‌ها به تهران ارسال کرده‌ایم، اما هنوز به‌طور کتبی و رسمی به ما نتیجه را اعلام نکرده‌اند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: «تمام افرادی را که از مرزهای استان به‌صورت هوایی و دریا وارد می‌شوند را آزمایش و درصورت بیماری قرنطینه می‌کنیم.»

حسین فرشیدی‌ با بیان این که پروازهای خارجی استان قطع شده است، می‌افزاید:«یکی از مشکلات ما ورود اتباع غیرقانونی است که در این‌باره با نیروی انتظامی صحبت کردیم تا کنترل بیشتری روی ورودی‌ها داشته باشند.»

ورود اتباع هندی ، پاکستانی و بنگلادشی ممنوع!

فرمانده مرزبانی هرمزگان هم با اشاره به فعالیت صدها ملوان و خدمه اتباع هندی و پاکستانی در شناورهایی که در حوزه سرزمینی استان فعالیت دارند، اعلام کرده بود که مرزهای دریایی برای جلوگیری از ورود ویروس‌گونه هندی کرونا به‌شدت تحت کنترل بوده و نظارت و کنترل در این بخش از روزهای گذشته تشدید شده است. به‌گفته سردار سرتیپ دوم، حسین دهکی در بنادر و مبادی ورودی هرمزگان گروه‌های بهداشتی مستقر و کار تست‌گیری از خدمه کشتی‌ها را انجام می‌دهند. فرمانده مرزبانی هرمزگان در ادامه با اشاره به عزم جدی مرزبانان هرمزگان در تشدید اقدامات مراقبتی در نوار مرزی استان به واسطه خطر ورود ویروس هندی از تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در این‌باره خبر داده و گفته بود که هرگونه تردد اتباع هندی، پاکستانی و بنگلادشی در نوار مرزی و شهرهای ساحلی ممنوع است.

قرنطینه ۵ مورد مشکوک در بوشهر

در هرمزگان هنوز اما و اگرهایی بر سر ویروس آفریقایی ادامه دارد، اما در استان همسایه یعنی بوشهر با وجود شناسایی نشدن ویروس هندی و آفریقایی سختگیری‌ها شروع شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که هم‌اکنون ۲۰تبعه هند که خدمه کشتی هستند در مسافرخانه‌های این استان شناسایی شده‌اند به همشهری می‌گوید: «از این۲۰نفر، ۵نفر تست مثبت داشتند که نمونه‌هایشان را برای شناسایی نوع بیماری به تهران فرستادیم که جواب آن امروز (چهارشنبه) مشخص می‌شود. این افراد فعلا در مسافرخانه در قرنطینه و تحت نظر هستند.»

سعید کشمیری‌ با بیان این که شناورهایی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به بوشهر تردد می‌کنند، می‌افزاید: «استاندار به دریابانی و سازمان کشتیرانی و سازمان‌های مرتبط دستور داده‌اند که همه مسافران و خدمه کشتی و لنجی که قصد ورود به کشور را دارند آزمایش کنند.» به‌گفته کشمیری، بوشهر از نظر شیوع کرونا اوضاع بهتری نسبت به روزهای گذشته دارد و به جز ۳ شهر قرمز بقیه شهرهای آن نارنجی شده‌اند و این انتظار وجود دارد که در روزهای آینده با کاهش بستری در این استان جنوبی مواجه باشیم.

خوزستان، کرونای آفریقایی ندارد

با مطرح شدن نام استان‌های جنوبی به‌عنوان میزبان کرونای آفریقایی، نگاه‌ها بیش از همه به سمت خوزستان بود. بسیاری از افراد، این استان را منشا گسترش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور می‌دانند، اما این بار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید می‌کند که تاکنون کرونای آفریقایی در خوزستان مشاهده نشده است. فرهاد ابول‌نژادیان می‌افزاید: «به‌صورت تصادفی از نمونه‌های مشکوک نمونه‌گیری می‌شود و براساس آخرین نمونه‌گیری‌های انجام‌شده که روز گذشته نتیجه آنها گزارش شد، نمونه‌ای از کرونای آفریقای یا هندی در خوزستان نداشته‌ایم.»

درخواست انسداد مرزها ‌ 

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار بسته‌شدن فوری مرزهای سه‌گانه یا کنترل مرزها شد تا جلوی ورود کرونای جهش‌یافته هندی گرفته شود. حسینعلی شهریاری گفته بود که ناشناختگی تأثیر واکسن بر انواع جهش‌یافته ویروس می‌تواند ایران را به نقطه آغاز مبارزه با کرونا بازگرداند.
  
اغلب استان‌های کشور این روزها گرفتار موج چهارم کرونا هستند که به‌دلیل گونه جهش‌یافته انگلیسی سخت‌تر از ۳ پیک قبلی رخ داده است. حالا نگرانی‌ها بیشتر از کرونای هندی که هنوز ویژگی‌های آن روی شدت و شیوع بیماری به‌طور کامل شناسایی نشده از ورود ویروس آفریقایی است؛ زیرا بنابر اعلام وزیر بهداشت بسیاری از واکسن‌ها روی اینگونه جهش‌یافته جواب نداده‌اند یا تأثیر کمی داشته‌اند.

کنترل مرزهای شرقی ادامه دارد ‌ 

نگرانی‌ها از کرونای آفریقایی در شرایطی مطرح می‌شود که همین چند روز پیش رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به شیوع ویروس کرونای هندی هشدار داده و از استانداران استان‌های شرقی ازجمله خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌مرز مثل کرمان و هرمزگان خواسته بود به این مسئله توجه کنند تا ویروس هندی وارد کشور نشود. در پی هشدارهای مطرح‌شده، وزیر کشور هم به‌عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، هرگونه تردد  مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا با هندوستان را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

مسئولان ۳ استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی پیش از این در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرده بودند که کنترل مرزها را تشدید کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد کنترل تردد اتباع از شهرستان‌های مرزی به شهرستان‌های همجوار هم رسیده است. این را فرماندار سرباز در سیستان‌وبلوچستان می‌گوید و به همشهری توضیح می‌دهد:‌ «شهرستان سرباز مرزی نیست، اما به‌دلیل همسایگی با ۲ شهرستان مرزی یعنی سراوان و مهرستان و با توجه به تصمیم‌های شورای تامین و ستاد کرونا کنترل شدیدی روی ورود اتباع بیگانه انجام می‌دهیم.» فرامرز دانش می‌افزاید: «شهرستان سرباز از سمت مرز ۲ورودی دارد که نیروی انتظامی، قرارگاه سپاه و... کنترل کامل روی آنها دارند و از ورود اتباع غیرقانونی هم کاملا جلوگیری می‌شود.»

کد خبر 597841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha