مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:در سال ۹۴ فقط ۱۲۰ هکتار در اراضی استان گل محمدی کشت شده بود که این میزان هم اکنون به بیش از ۴۶۸ هکتار رسیده است و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۵۰ تن محصول برداشت شود.

برداشت گل محمدی

محمدعلی شریکیان در گفت وگو با همشهری آنلاین افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی به لحاظ اهمیتی که در سلامت جامعه دارند، این روزها رونق زیادی در خراسان شمالی گرفته، به گونه‌ای که اکنون رتبه هشتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به خشکسالی و کاهش ۶۰ درصدی میزان بارندگی‌ها، سعی داریم از الگوی کشت کم مصرف استفاده کنیم. گل محمدی  از جمله گیاهان کم آب‌بر است که کشت آن را طی چند سال اخیر در دستور کار قرار داده‌ایم.

 شریکیان بیان کرد: شهرستان‌های خراسان شمالی از طبیعت و اقلیم مساعدی برای کشت‌های نیمه آبی و دیمزارها برخوردار هستند. مناطق کوهپایه‌ای و ارتفاعات خاستگاه اقلیمی مناسبی دارند. در این مکان‌ها مصرف سموم و نهاده‌ها کم است. به همین دلیل گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و باریجه در این نواحی به خوبی رشد می‌کنند.

وی اضافه کرد: در استان ۵۰ هزار هکتار باغ داریم که ۱۰ هزار هکتار آن دیم است. با شناسایی دیمزارها در مناطق زودبازده سعی می‌کنیم این نوع کشت را برای گیاهان دارویی گسترش دهیم. به متقاضیان نیز آموزش‌های لازم داده می‌شود.  

شریکیان ادامه داد: بذر گل محمدی را از کاشان و یزد و کرمانشاه به خراسان شمالی آوردیم و در اراضی شیب دار توسعه دادیم. میزان  تولید گل محمدی در گلستان‌هایی که گل محمدی چهار تا پنج ساله دارند حدود پنج تن است، در برخی از گلزارها که زودبازده هستند در سال‌های اول و دوم نیز محصول گل محمدی برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان‌های جاجرم و فاروج فعال است. توانستیم اشتغال خوبی در استان ایجاد کنیم و تعدادی  هم گلاب گیران خانگی در خانه‌ها مشغول هستند. از هر ۲/۵ هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است. در شهرستان جاجرم ظرفیت تولید به ۴۰۰ تن در سال می‌رسد. در مرکز فرآوری فاروج هم گل محمدی به صورت پودر نیز تولید می‌شود.

شریکیان اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم گل محمدی بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ هزار ریال است و توسعه گل محمدی به حفظ خاک در اراضی شیب دار، افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اکوتوریسم گلستان‌ها اظهار کرد: می‌توان از این مناطق به عنوان فضاهای تفریحی و گردشگری استفاده کرد که کمک زیادی به معیشت و اقتصاد خانواده می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: گیاه باریجه هم در استان کشت و از هر هکتار ۱۲ تا ۱۵ کیلو باریجه برداشت می‌شود. گیاهی با خواص دارویی ارزشمند که در اسانس گیری و عرقیات کاربرد دارد. این گیاه در مکان‌های بکر و دست نخورده استان به دست می‌آید که عاری از سموم و مواد آلاینده و از جمله گیاهان صادراتی است.

براساس این گزارش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان خراسان شمالی ۶ هزار و ۱۸۲ هکتار است که گیاهان دارویی این خطه شامل زعفران، زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.

کد خبر 597703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha