سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهوری به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: این ربایش اسناد توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهادهای کارآمد و سرافراز ما در میدان‌ها و همچنین توطئه‌ای علیه منافع ملی ما است.

علی ربیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به انتشار فایل صوتی صحبت‌های وزیر امور خارجه و حواشی آن گفت: این فایل صوتی توسط تلویزیون کینه توز که با دلارهای نفتی اداره می‌شود و از روز تاسیس طرفدار سرسخت رنج و تهدید مردم ایران بوده  است، منتشر شد، این امر نشانگر توطئه آمیز بودن ربایش و پخش گزینشی این مصاحبه است.

وی افزود: رییس جمهور به وزارت اطلاعات دستور دادند عوامل توطئه را شناسایی کنند، این ربایش اسناد توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهادهای کارآمد و سرافراز ما در میدان‌ها و همچنین توطئه ای علیه منافع ملی ماست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما منتظر خواهیم بود آقای ظریف به ایران بازگردد و ایشان حتما توضیحات لازم در خصوص سوء برداشت‌ها را ارائه می‌کند، اظهار کرد: این فایل در واقع برش‌های گزینشی از یک گفت وگویی بسیار طولانی است که با جهت‌گیری‌های شیطنت‌آمیز مختلف منتشر شد.

  دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: این گفت و گو بخشی از برنامه آنسوی دولت با موضوع گزارش و روایت خدمات و اقدامات و چالش‌های و دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه هایی را با وزیران و معاونان رییس جمهور در چهارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

اولین واکنش ظریف به انتشار فایل صوتی مصاحبه‌ اش | نگران تاریخ نباشید

چه کسانی از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف سود می‌برند؟ | همه واکنش‌ها به گفت‌وگوی تقطیع‌شده وزیر خارجه

پس‌لرزه‌های یک گفت‌وگو که محرمانه نماند! | واکنش‌ها؛ از قالیباف تا مایک پمپئو

واکنش رئیس مجلس به انتشار مصاحبه محرمانه ظریف | تصویری که قالیباف از حاج قاسم منتشر کرد

ربیعی ادامه داد: بنا بود که فایل کامل نسخه صوتی تصویری و مکتوب گفت و گوها در دفتر هیات دولت با درجه طبقه بندی آرشیو شود و یک نسخه گزیده از هر گفت‌وگو با توافق مصاحبه‌شونده‌ها در یک نهاد مطالعاتی آرشیو و سپس منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود: در مورد مصاحبه با ظریف، فایل گفت‌وگو با ایشان به دلیل روشن که همه ابعاد آن روشن نیست، ولی توطئه‌آمیز بودن آن روشن است، توسط افرادی که هویت آنان در حال بررسی است به سرقت رفت و منتشر شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: جمع‌بندی فعالیت‌ها و اقدامات در پایان همه دولت‌ها امری مرسوم بوده است و این بار با نگاه نوآورانه با دو هدف انتقال تجارب با هدف آسیب‌شناسانه  و سپس مستند ساختن فعالیت‌ها و اقدامات دولت هم برای ثبت تاریخی و هم مطالعه علاقه مندان به شکل انتشار عمومی پیش بینی شده بود.

ربیعی در توضیح هدف نخست از تهیه این گفت و گوها گفت: هدف اول‌ آسیب‌شناسی سیاستگذاری‌های دستگاه‌های مختلف از زبان مسئولان عالی دستگاه ها، پرسیدن موانع سیاست‌گذاری و مشکلات آن مدنظر بوده تا با سندی تاریخی و قابل استفاده از تجربیات مسئولان پیشین برای آیندگان باشد. کاملا قابل انتظار است که در جریان آسیب‌شناسی جنبه نقد بیشتری هم دیده شده است ولی این نافی همکاری و  همدلی بین همه مسئولان دستگاه‌های ایرانی در عرصه عمل نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد:‌ کلیه دستگاه‌ها با نگاه‌های ساختارشناسانه به ساختارهای موجود، اصطکاک‌های بین دستگاهی فرایندهای سیاست گذاری موجود را بحث کردند و طبیعی است جنس آسیب‌شناسی در وزارت خارجه کاملا متفاوت بود. طبیعی است دستگاه دیپلماسی ما مانند همه جهان با توجه به نوع ماموریت‌های محوله و در چارچوب‌های عملیاتی متفاوت از نظر روشی، نگاه متفاوتی نسبت به سیاست‌ها و نحوه پیگیری سیاست‌ها با نهادهای دیگر داشته باشد.

وی ادامه داد: در همه جای جهان اینها جزو اخبار مشهود است و در کشور ما هم به سابقه قدمت انقلاب جمهوری اسلامی دارد و امام خمینی(ره) هم این را اختلاف طلبگی می‌دانستند و این اختلافات محدود به دستگاه وزارت خارجه نیست.

 علی ربیعی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه اعلام شده با اکثر اعضای دولت گفت‌وگو شده و آیا تمام این فایل‌ها به سرقت رفته است یا خیر گفت: همه دولت‌ها سال‌های آخر عملکرد خود را جمع‌بندی می‌کنند و به مردم گزارش کاری می‌دهند، در این راستا هشت پروژه طراحی شده بود که اقدامات شاخص یک جلد، عملکرد دولت ۳ جلد، جهش تولید یک جلد، گزارش صدروزه یک جلد و روزشمار دولت که در برنامه "آن سوی دولت" و "تاریخ شفاهی" در مجموع ۳۳ مصاحبه انجام شده است، بحث جنگ اقتصادی هم در این برنامه‌ها تهیه شده بود.

وی افزود: در این گفت‌وگوها هر مسئول به پیچیدگی دستگاه خود با نگاه آسیب‌شناسانه می‌پردازد، خودم در مورد فقدان نظریه رفاهی و اشتغال یا اهمیت شیوه کارآفرینی و آسیب‌شناسی طرح تحول سلامت صحبت کردم و همه مسئولان نگاه آسیب‌شناسانه داشتند. مشخص است جنس وزارت امور خارجه متفاوت است.

وی ادامه داد:‌ این فایل خام بدون ویرایش طوری خارج شد که از روال مدنظر به‌شکل تفکیک‌شده و کاملاً با هدف عملیات روانی پخش شده بود اگرچه سلسله‌وار پخش شد اما القائاتی با مصاحبه‌هایی کنار هم قرار گرفته است و خبرهایی تولید می‌کنند و خبرسازی می‌کنند تا گسترش پیدا کند که البته این اقدامات درحال پیگیری اطلاعاتی است.

ربیعی با اشاره به نشست امروز ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و تأکید رییس جمهوری در این جلسه بر پیگیری موضوع سرقت رفتن فایل صوتی ظریف اظهار داشت: با نگاه کردن به نوع خوانش محتواها درمی‌یابیم این شیطنت‌ها به‌طور گزینشی انجام شد. وقتی کل متن خوانده می‌شود بدون سوگیری مسئله خاصی به چشم نمی‌خورد و این نکاتی است که بارها آقای ظریف بیان کردند و نشان‌دهنده دشواری‌ها و چالش‌های تصمیم‌گیری در شرایط جهان پرتلاطم علیه ما و تهدیدهای گسترده ماست.

سخنگوی دولت تأکید کرد: کسی نمی‌تواند در عمق علاقه و دوستی ظریف به همه سربازان وطن و تبعیت از رهبری شک کند اتفاقاً در همین فایل و فایل‌های بعدی که منتشر خواهد شد دوستی با سردار شهید و تبعیت از رهبری در سخنان ظریف کاملاً موج می‌زند. 

ربیعی با اشاره به این فضای مسموم و غیرمفید ایجادشده، گفت: افرادی با مقاصد مختلف این فایل‌ها را ربودند. اتفاقی توطئه‌آمیز روی داده است که پیگیری می‌شود ضمن اینکه تکلیف رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به‌ویژه رسانه‌های معاند و وابسته به دلارهای نفتی و رسانه جاسوسی در این میان کاملاً معلوم است که اختلاف، تفرقه‌افکنی و ناامیدی مردم در این مقطع زمانی را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به تحلیل محتوای انجام‌شده نسبت به فایل منتشرشده، گفت: بخشی از این مطالب را تحلیل محتوا کردیم علاوه بر پخش صوت کنار آن القائاتی ایجاد می‌کنند که کانون این القائات تخریب سیاست خارجی و تلاش سیاست خارجی کشور ماست و القای به سرانجام نرسیدن به برجام کاملاً مشخص است و علاوه بر آن حمله به دیپلماسی موفق که با همکاری نیروی قدس و وزارت امور خارجه حاصل شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: علاوه بر این حمله به انسجام داخلی و خدشه‌دار کردن محور مقاومت مردم ایران در مقابل تروریسم در منطقه هم در این تحلیل محتوای انجام‌شده کاملاً مشهود است.

ربیعی یادآورشد: سردار سلیمانی هم با زندگی پربرکت خود و با شهادت رسواساز قلدر بزرگ و شریر جهانی بود و هم در عمر پربرکت خود مقوم امنیت و آرامش مردم و سرزمین بوده است و در این تحلیل محتوا نقش سرمایه‌آفرین شهید سلیمانی را هدف قرار داده‌اند.

کد خبر 597685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha