مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

بیشترین سهم پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری مربوط به استان خراسان شمالی است. به همین دلیل این استان در پرداخت تسهیلات به کارگران، استان برتر کشور شناخته شده است.

حسن نوری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفت وگو با همشهری آنلاین با گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰ هزار پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد ۸ هزار و ۱۱ فقره به طور کامل این تسهیلات را به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌اند.

حسن نوری افزود: در ۸ سال گذشته ۷۱۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات مشاغل خانگی در استان به ۴ هزار و ۵۵۲ طرح پرداخت و منجر به ایجاد اشتغال ۵ هزار و ۲۲۹ نفر شده است.

وی اضافه کرد: حقوق کارگران امسال ۳۹ درصد افزایش یافته که نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتر است. این مساله می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه کارگری را برطرف کند. اگر چه نرخ تورم بالاست و باید کارفرمایان شرایط کارگران را بیشتر از قبل درک کنند.

نوری ادامه داد: ۸۴ هزار و ۹۸۲ کارگر شاغل در استان شناسایی شده‌اند. ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این تعداد کارگران ساختمانی هستند و همچنین ۱۰۵ هزار کارگر استان بیمه شده‌اند.

وی بیان کرد: براساس اطلس رفاه ایرانیان که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و شاخص‌هایی مانند دریافت یارانه، درآمد پایین و وجود دهک‌های پایین، این استان دومین استان فقیر کشور اعلام شده است.

نوری اضافه کرد: از مجموع ۹۹۰ هزار جمعیت استان، ۹۴۸ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند و فقط ۴ درصد جمعیت استان یارانه دریافت نمی‌کنند که نشان دهنده وضعیت استان به لحاظ درآمدی است.

وی در مورد علت فقر استان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از شاغلان و کسب و کارها در استان روستایی و کشاورزی است و در این بخش خراسان شمالی زنجیره تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی و ارزش افزوده‌ای ندارد که منجر به افزایش سطح معیشت خانواده‌ها شود.

همچنین سهم اشتغال استان در بخش خدمات ۳۶.۷ و در بخش کشاورزی ۳۳.۷ است. کمترین سهم استان نیز در بخش  صنعت ۲۹.۶ درصد است.

پرداخت معوقه کارگران

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: معوقات کارگران استان از ۱۱۹ ماه در سال ۹۸ به ۴۱ ماه در پایان سال ۹۹ کاهش یافت.

وی اظهارکرد: هزار و ۵۰۲ کارگر در سال ۹۸ در ۳۸ کارگاه مطالبات مانده و معوقه داشتند و با توجه به این که بیشتر این معوقات در بخش پیمانکاری بود با ابلاغ مصوبه ای مبنی بر این که پرداخت مطالبات پیمانکاران باید با اولویت پرداخت مطالبات کارگری باشد، این آمار کاهش یافت به طوری که هم اکنون فقط ۵۸۵ کارگر در ۱۳ کارگاه مطالبات معوقه کمتر از ۴ ماه دارند.

تشکیل ۳۰ شرکت تعاونی جدید

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی  افزود: در سال گذشته ۳۰ شرکت تعاونی جدید تشکیل شد. این تعاونی‌ها با ۲هزار و ۳۷۳ عضو دارند و با سرمایه ۱۴۶میلیارد ریال برای هزار و ۵۸ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

وی گفت: تعداد شرکت‌های تعاونی‌های خراسان شمالی هزار و ۶۲۶ شرکت است و ۱۵۶ هزار عضو نیز دارند و سرمایه کل این شرکت‌های تعاونی نیز ۴۷۶ میلیاردریال است.

جمعیت مقرری بگیر

نوری اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد مقرری بگیران هزار و ۱۸۸ نفر بود که این آمار در سال ۹۹ به هزار و ۲۳ نفر کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: بیکاری کارگران در دوران کرونا مقطعی بود و از اسفند سال گذشته، ۶ هزار و ۴۹۷ کارگر اعلام بیکاری کردند که از این تعداد ۴ هزار و ۶۰۴ نفر مشمول بیمه بیکاری شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تاکید کرد: این اداره کل پس از شیوع کرونا از کارگران حمایت‌های خوبی انجام داده است، توزیع ۱۷۱ تن برنج با قیمت مصوب و  ۲۰ تن مرغ با اولویت کارگران ساختمانی از جمله این اقدامات بوده است.

۸۰۲ هزار نفر در استان معیشتی بگیر هستند و بر اساس خانوار ۲۵۸ هزار خانوار معیشت بگیر هستند که ۸۱ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

کد خبر 597444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha