رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: قرار بود صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ٩٩ در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

تالار بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، از سال گذشته و با تداوم روند نزولی بازار زمزمه هایی در زمینه واریز منابع مالی از  صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به گوش می رسید اما همراه شدن این موضوع با برخی از  مشکل ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی، منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.

پیگیری های صورت گرفته از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه با موفقیت همراه شد که در نهایت در آذر ماه سال ۹۹ «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

آقابابایی در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرده بود که صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

وی در این مصاحبه از درخواست صندوق تثبیت بازار سرمایه برای واریز رقم بیشتر از طریق صندوق توسعه ملی خبر داد و اعلام کرد که در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.

اکنون تداوم روند نزولی بازار باعث شده است که برخی به دنبال ورود منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه به سمت بازار سرمایه و حمایت از این باشند که در این زمینه «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: کل منابع یک هزار میلیارد تومانی که از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده بود و نیز یک هزار و پانصد میلیارد تومان که بعد از مصوبه شورای عالی بورس از سوی سازمان بورس به این صندوق واریز شده بود به این بازار وارد و صرف خرید سهام شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه از آبان ماه ٩٩ تا پایان سال که بازار در وضعیت حساسی قرار گرفته بود به منظور بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسان های ایجاد شده  تصمیم به خرید و فروش سهام گرفت که این اقدام در چندین نوبت انجام شد.

به گفته آقابابایی، مجموع معاملات صندوق تثبیت بازار سرمایه در پنج ماه پایانی سال بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه افزود: منابع در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف خرید معاملات بازار خرد سهام شد. این صندوق سهام خود را به صورت بلوکی و بخشی نیز به صورت بسیار تدریجی در روزهای مثبت بازار به فروش رسانده و منابع حاصله را مجدد صرف خرید سهام نموده است.

آقابابایی اظهار کرد: نیاز بازار بیشتر از یک هزار میلیارد تومانی است که توسط صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری شده است و ضرورت دارد منابع این صندوق برای حمایت و امکان اثرگذاری در بازار تقویت شود.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مطابق با مصاحبه و اعلام رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در رسانه ها، قرار بود آن صندوق دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود.

نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه ‌شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند.

سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ می‌دهد و نیازمند نقدینگی می‌شود از منابع موجود در این صندوق استفاده می‌کند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات می‌رساند.

نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوق‌ها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمی‌توان از سهم مورد نظر حمایت کرد.

کد خبر 597424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha