معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از پایان نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیچ طرح گام به گامی در مذاکرات وین مطرح نیست و طرح گام به گام مدت هاست که کنار گذاشته شده است.

توییت عراقچی

 به گزارش همشهری‌آنلاین، سید عباس عراقچی پس از پایان نشست امروز خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به صداوسیما گفت: پیش از نوروز ایده‌هایی برای بازگشت گام به گام تعهدات برجامی مطرح بود که ما در همان زمان این موضوع را رد کرده و کنار گذاشتیم.

وی ادامه داد: در مذاکرات فعلی اصلا بحث گام به گام مطرح نیست و در حال گفتگوی یک جا در خصوص مرحله آخر مذاکرات هستیم. اکنون در مذاکرات وین گفتگوها درباره ترتیبات مورد نظر جمهوری اسلامی در مرحله آخر یا مرحله‌ای که طرفین تعهدات خود را انجام می‌دهند، در جریان است. هیچ «گامی» در این بین موضوعیت ندارد، این طرح مدت هاست که کنار گذاشته شده است.

عراقچی در این گفت وگو برای اولین‌بار از توافق وین رونمایی کرد و گفت: تحریم‌ها دو دسته شده‌اند؛ عمومی و شخصی که بر سر برداشته‌شدن عمومی‌ها توافق شده است.

 چهره‌ ارشد تیم‌ مذاکره‌ کننده ایران در وین، ادامه داد: تحریم‌های آمریکا علیه به دو بخش تقسیم شده‌اند، تحریم‌های  که بخشی و موضوعی‌اند و تحریم‌هایی که جنبه خاص دارند. 

تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند مثل تحریم‌های هوایی، دریایی، پتروشیمی، کشتی‌رانی، ساختمان، خودرو و بانکی و بیمه‌ای هستند و تحریم‌های خاص شامل تحریم افراد و اشخاص است.

آمریکا و ۱+۴ پذیرفته اند که تحریم‌هایی که جنبه عمومی دارند به طور کامل لغو شوند.

فهرست تحریمی اشخاص، فهرستی طولانی و ۱۵۰۰مورد است که در حال بررسی بحث‌های پیچیده مربوط به آن‌ هستیم.

کد خبر 597346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha