در حالی که پایگاه‌های سلامت و مراکز درمانیِ تعدادی از شهرهای کشور از جمله تهران از آخر هفته گذشته، ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) را شروع کرده‌اند، اما وزارت بهداشت هنوز نه‌تنها این موضوع را اعلام رسمی نکرده، بلکه امروز چند مسئول وزارت بهداشت، آن را تکذیب کرده‌اند.

کرونا در ایران

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: واکسیناسیون کرونا در ایران از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شده و تا روز سوم اردیبهشت امسال ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز واکسن در دو مرحله اول و دوم تزریق شده است.

برنامه‌ریزی وزارت بهداشت از زمان آغاز واکسیناسیون جهانی کرونا این بود که به علت کمبود واکسن در کشور ما به دلیل تحریم‌ها، واکسیناسیون اولویت‌بندی و در ۴ فاز دنبال ‌شود؛ فاز اول کادر بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب‌پذیر بودند که واکسیناسیون آنها رو به پایان است. فاز دوم مربوط به افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای و افراد بالای ۶۰ سال است، فاز سوم شامل زندانیان، سربازخانه‌ها و گروه‌های خاص شغلی است. و در فاز چهارم واکسیناسیون برنامه‌ریزی از ابتدا این بود که سایر افراد جامعه دربرابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

حالا خبرها حاکی از این است که نوبت واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال فرا رسیده و ثبت‌نام از آنها در مراکز درمانی و پایگاه‌های سلامت کشور آغاز شده و آنها فقط باید با در دست داشتن کارت‌های ملی خود به این مراکز مراجعه کنند تا در نوبت واکسیناسیون قرار گیرند. وزارت بهداشت، اعلام کرده که همزمان سایت برای ثبت نام سالمندان طراحی می شود، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته است: اگر قرار باشد فراخوانی برای واکسیناسیون انجام شود، وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام می‌کند. تا الان چنین فراخوانی نداشته‌ایم.

گفته وزیر بهداشت درباره آغاز واکسیناسیون سالمندان

در میان تکذیب‌های مسئولان مختلفِ وزارت بهداشت، سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با کرونای کاشان گفت: «فاز دوم واکسیناسیون ما از فردا (دوشنبه ۶ اردیبهشت) آغاز خواهد شد و غیر از کادر بهداشت و درمان، از فردا برای واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص متمرکز می‌شویم. از خرداد هم شاهد آغاز تزریق واکسن‌های داخلی خواهیم بود.»

هنوز سامانه ای راه‌اندازی نشده است

اما با این که مشاهدات نشان می دهد ثبت نام از سالمندان در برخی شهرها به خصوص تهران آغاز شده و به طور جدی ادامه دارد، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد: سامانه جامع واکسیناسیون کرونا به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود و افراد می‌توانند در این سامانه شغل و بیماری خود را اظهار کنند و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند.

علیرضا رئیسی گفت: در این سایت همه افراد می‌توانند وارد شده و خوداظهاری کنند. به طور مثال شغل و بیماری زمینه‌ای خود را در سایت مشخص می‌کنند. این موارد استعلام و راستی‌آزمایی می‌شود. سپس سایت به افراد اعلام می‌کند که در فاز چندم واکسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: از اواخر تیر و مرداد امسال حدود زمانی تزریق واکسن هم به افراد اعلام می‌شود. به طور مثال به فرد اعلام می‌کنیم که در نیمه دوم تیریا نیمه اول مرداد نوبت واکسیناسیونش خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در مراحل بعدی، مراکزی که نزدیک محل زندگی فرد است را نیز به او اعلام می‌کنیم و خود فرد می‌تواند یکی از این مراکز را انتخاب کند و بعد آن مرکز با فرد در ارتباط خواهد بود و می‌گوید که فرد در تاریخ و ساعت مشخص می‌تواند برای واکسیناسیون مراجعه کند.

رئیسی افزود: پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا، پیامکی به تلفن شخص ارسال شده و می‌گوید که شما واکسن را دریافت کرده و اگر عارضه داشتید با شماره مشخصی تماس بگیرید. همچنین قبل از تزریق دوم به شخص اعلام می‌شود که باید برای تزریق دوم مراجعه کند. مدتی قبل از تزریق دوم واکسن کرونا از فرد استعلام می‌شود که اگر می‌خواهد مراجعه کرده یا تزریق را به زمان دیگری موکول کند، وضعیت خود را مشخص کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از تزریق دوز دوم نیز به فرد پیامک ارسال و اعلام می‌شود که برای صدور کارت واکسیناسیون به کجا مراجعه کند.

مردم حرف چه کسی را باور کنند؟

انتشار اخبار متعدد و از منابع مختلف در فضای مجازی مبنی بر ثبت نام سالمندان یا بیماران و گروه های مختلف مردم برای واکسن کرونا، موجب سرگردانی مردم و مراجعات آنها به مراکز بهداشتی و درمانی شده است. مردم نمی‌دانند حرف معاونان وزیر بهداشت را باور کنند، به گفته خود وزیر اعتماد کنند یا به ثبت‌نامی که در پایگاه‌ها آغاز شده است و دارند به چشم می‌بینند.

آنها می‌گویند ثبت‌نام از متقاضیان بالای ۶۰ سال کلید خورده است و افرادی برای ثبت‌نام به مراکز بهداشت تعیین‌شده مراجعه می‌کنند و با ثبت کدملی و شماره تلفن، نام خود را در فهرست متقاضیان می‌نویسند. آنها می‌گویند مراکز بهداشت و درمان خودسرانه اقدام به ثبت نام نمی‌کنند. لابد به آنها ابلاغ شده است.

هرچند تجمع و ثبت‌نام حضوری از سالمندان در شرایطی که ویروس کُشنده انگلیسی در کشور در حال جولان است، خود جای بحث دارد، اما جا دارد وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونای کشور شفاف‌سازی کند تا مردم بدانند وی به عنوان رئیس ستاد ملی کرونا چه در سر دارد و آنها در شرایط کنونی دقیقا چه باید بکنند.

کد خبر 597331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha