سینا قنبرپور: هموطنانی که قطار را برای مسافرت در این روزهای داغ تابستانی انتخاب می‌کنند، اگر از قبل بلیت تهیه نکرده باشند، جز اتلاف وقت و گرمازدگی ناشی از جست‌وجوی بلیت در دفاتر فروش، چیزی نصیبشان نمی‌شود.

این در حالی است که علی‌اکبر روحنواز، سرپرست روابط عمومی شرکت رجاء در این باره می‌گوید: «عرضه و تقاضا در مسافرت‌های با قطار برابری نمی‌کند و ما همواره به این دلیل از مردم عذرخواهی می‌کنیم که نسبت به تقاضای آنها امکان جابه‌جایی مسافر نداریم.»

در همین حال که پیش‌فروش بلیت‌های قطار فرصت مسافرت‌های پیش‌بینی‌نشده را مخدوش کرده است آژانس‌ها و تورگردانان نیز از نحوه فروش بلیت به آنها برای تحقق تورهای داخلی اظهار گلایه‌‌مندی می‌کنند.

جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما با وجود این نواقص در استفاده از امن‌ترین وسیله حمل و نقل و مسافرت در کشور خبر از تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت گردشگری و شرکت رجاء می‌دهد که طی آن می‌توان به بهبود اوضاع در آینده امیدوار بود.

سرپرست روابط عمومی شرکت قطارهای مسافربری رجاء در پاسخ به پیگیری  مبنی بر نبود فرصت برای تحقق مسافرتهای پیش‌بینی نشده در تابستان با قطار می‌گوید: «طبق برنامه چهارساله توسعه اقتصادی دولت ما باید در تابستان امسال 10 میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم که برای تحقق این برنامه طرح پیش‌فروش بلیت‌ها و فروش اینترنتی را تدوین و اجرا کرده‌ایم.»

وی  نبود بلیت برای مسافرت با قطار در روزهای اخیر را به نبود امکانات متناسب با تقاضای سفر مرتبط دانست و افزود: «اخیراً ما برای رفاه حال مشتریان 30 درصد ظرفیت قطارهای خود را به‌صورت اینترنتی به فروش گذاشته‌ایم تا متقاضیان ساده‌تر به آن دسترسی داشته باشند.»

به گفته روحنواز، 30 درصد از یک هزار و 650 واگن در مسیر این شرکت در مسیر تهران به مشهد در حال تردد است و پس از آن مسیرهای خوزستان به تهران و آذربایجان به تهران با ضریب اشغال 90 درصد و بالاتر پرترددترین مسیرها محسوب می‌شوند.وی درخصوص نبود امکانات برای ارتقاء و افزایش ظرفیت حمل و نقل مسافران تأکید می‌کند: «طبعاً اگر بخواهیم وارد فازهای جدید بشویم با امکانات موجود نمی‌توانیم مگر آنکه با حمایت دولت بتوانیم تعداد واگن بیشتری خریداری کرده و به‌خدمت بگیریم.»

روحنواز به خرید 300 واگن تا پایان سال اشاره کرد که قرار است از ظرفیت کلی واگن تا همین موعد 200 واگن به بخش خصوصی واگذار شود. وی مشارکت بخش خصوصی برای خرید قطار اعم از واگن و لوکوموتیو را از علاقه‌مندی‌های آن شرکت قلمداد کرد، ولی از فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه حمل و نقل اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نقطه ایده‌آل؛ جذب سرمایه در گردشگری

به نظر می‌رسد در دولت ما هیچ هماهنگی و همکاری بین بخشی به وجود نمی‌آید و عملا مدیریت‌ها به سمت جزیره‌ای ‌شدن پیش می‌روند تا آنجا که برای نمونه دو زیر مجموعه دولت یعنی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و وزارت راه و ترابری هیچ اطلاعی از فعالیت‌های یکدیگر ندارند.

 در حال حاضر معاونت سرمایه‌گذاری و طرح های سازمان یاد شده به جذب سرمایه‌گذار و ارائه تسهیلات به علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی گردشگری مشغول شده است در حالی که شرکت رجاء به عنوان مجری و طراح مسافرت‌های مردم از طریق قطار هیچ اطلاعی از این نوع فعالیت ندارد.

در واقع  ا گر رجاء از چنین موقعیتی مطلع بود به جای آنکه سرمایه‌گذاران گردشگری به سمت طرح‌های ساخت هتل و ... هدایت شوند به سمت خرید قطار و  واگن‌هایش سوق داده می‌شدند که نتیجه آن، تسهیل در حمل و نقل بود و به جای تمرکز در این حوزه،  سرمایه‌گذاران به تناسب،  هم در بخش هتل و اقامت فعالیت می‌کردند و هم در بخش خدمات بین راهی و همین‌طور حمل و نقل. پیگیری این گزارش سبب شد تا رجاء  و معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندکی از فعالیت هم با خبر شوند. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی در سال جاری با افزایش و رشد چشمگیر در بودجه گردشگری و زیرساخت‌های آن مواجه بود ولی عملاً هیچ طرح ملموسی که بتوان این بودجه را در آن هزینه کرد مطرح نشد.

گردشگری سرمایه‌گذار حمل و نقل جذب می‌کند

در حالی که شرکت رجاء با وجود همکاری با بخش خصوصی نوع جدیدی از خدمات مسافرتی را عرضه کرده است اما هنوز در جذب سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید و بهره‌برداری قطار در مسیرهای ریلی کشور می‌کنند عاجز مانده است.

با این حال جهانگیری معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جذب هر نوع فعالیت بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل کشور به‌عنوان اقدام مؤثر در زیرساخت‌های گردشگری خبر داد.

وی در این باره با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسعه حمل و نقل را توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌داند تصریح می‌کند: «ما به‌طور مشخص توسعه حمل و نقل را پیگیری می‌کنیم و در این راستا به علاقه‌مندانی که در بخش خصوصی فعالیت هلدینگ را پیگیری کنند تسهیلات ویژه‌ای اعطا می‌کنیم.»

جهانگیری تصریح کرد که معاونت سرمایه‌گذاری سازمان یادشده به‌طور جامع از پروژه‌هایی که به‌طور تخصصی حمل و نقل جمعی را پوشش بدهند حمایت می‌کند و تا 70 درصد منابع موردنیاز آنها را هم از طریق منابع دراختیار خود و هم از طریق تسهیلات بسترسازی می‌کند.

به عبارت دیگر ظرفیت قطارهای مسافری می‌تواند با همکاری شرکت قطارهای مسافری رجاء  و معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی زودتر از آنچه در برنامه چهارم توسعه دولت تصریح شده،  افزایش یابد.
جهانگیری به فعالیت شرکت‌های هلدینگ که با به‌خدمت گرفتن اتوبوس، قطار و هواپیما و همین‌طور خودروهای سواری ون به حمل و نقل تخصصی گردشگران می‌پردازند اشاره کرد و گفت: «ما آمادگی داریم تا با مجموعه وزارت راه و ترابری و همین‌طور شرکت رجاء  در جهت ارتقای ظرفیت مسافرت با قطار به جذب سرمایه‌گذار بپردازیم که از زیرساخت‌های توسعه گردشگری محسوب می‌شود.»

مشکلات گردشگری و قطارها رفع می‌شود

در حالی که به‌نظر می‌رسد دو بخش اجرایی کشور یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزارت راه و ترابری به ویژه شرکت قطارهای مسافربری رجاء  ارتباط مؤثری ندارند، جمشید حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری داخلی از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که طی آن نحوه ارائه خدمات به گردشگران و فعالان عرصه توریسم بهبود می‌یابد.

وی در این باره تأکید می‌کند: «در تمام دنیا به تورهای گردشگری تخفیف ویژه می‌دهند ولی در ایران فروش بلیت به تورها با رقمی 5/1 برابر قیمت معمولی صورت می‌گیرد که ما در هفته دوم تیرماه در جلسه‌ای که با مدیرعامل رجاء داشتیم توافق کردیم این معضل رفع شود.»

حمزه‌زاده همچنین به پیش‌فروش بلیت‌های قطار اشاره کرده  و می‌افزاید: «ما سه توافق با جعفری،  مدیرعامل رجاء  داشته‌ایم که در آن قرار شد این شرکت تخفیف ویژه‌ای به گروه‌های توریستی بدهد، سهمیه ویژه‌ای از ظرفیت رجاء  به تورها اختصاص یابد و تمامی ادارات و نهادهایی که قصد برپایی مسافرت دارند این سفر گروهی از طریق آژانس‌ها انجام بگیرد و رجاء  نیز در این زمینه مساعدت لازم را اعمال کند.»

مدیرکل گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این توافق به‌عنوان عاملی در جهت توسعه و رونق برپایی تور و سفرهای گروهی در کشور یاد کرد که می‌تواند از میزان سفرهای انفرادی و سرگردانی مسافران بکاهد.

کد خبر 59718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز