همشهری آنلاین: عملیات اجرایی طرح تونل زیرزمینی راه آهن تهران - تبریز در مناطق 17 و 18 تهران با حضور رییس جمهوری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مراسم آغاز به کار این طرح که به طول چهار هزار و 165 متر است سرپرست وزارت راه و ترابری، رئیس شورای شهر و مسئولان کشوری حضور داشتند.

کارفرمای این طرح شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم مسئله عبور قطار تهران - تبریز از مناطق 17 و 18 تهران را از پروژه های ضروری دانست و گفت: این پروژه از سال 83 در حالی که دکتر "محمود احمدی نژاد" شهردار تهران بود کلید زده شد و مصوبه هیات دولت با بودجه ای حدود 100 میلیارد تومان به مرحله اجرا رسید.

حسن زیاری مدت زمان اجرای این طرح را 18 ماه عنوان و اظهار امیدواری کرد: پروژه مذکور در موعد مقرر به پایان برسد.

وی افزود: در راه آهن جمهوری اسلامی ایران پروژه های متعددی در شهر تهران و حومه به اجرا درآمده است که از آن جمله می توان به پروژه قطار حومه تهران ورامین پیشوا اشاره کرد که هم اکنون این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است.


زیاری پروژه قطار سریع السیر و یا ارتقاء خط تهران - قم را از دیگر پروژه های راه آهن ذکر کرد و گفت: هم اکنون قرارداد این پروژه منعقد شده و پیمانکار مخصوص آن مشخص و وارد مرحله اجرایی شده است.

وی با اشاره به پروژه برقی کردن خط راه آهن تهران - مشهد گفت: این پروژه که از تاکیدات شخص رییس جمهور بوده است، هم اکنون اسناد مناقصه آن به فروش رفته و منتظر شروع عملیات اجرایی آن هستیم.

وی افزود: براساس این پروژه سرعت سیر راه آهن به 200 کیلومتر در ساعت می رسد و برای این خط 70 دستگاه لکوموتیو برقی پیش بینی شده است

زیاری پروژه ساخت موتور ملی لکوموتیو را از دیگر پروژه های در دست راه آهن عنوان کرد و گفت: قرارداد خرید 35 دستگاه موتور لکوموتیو با شرکت دسا وابسته به وزارت صنایع و معادن هفته گذشته منعقد شد و طبق برنامه ریزی های اولیه نخستین دستگاه از این موتور لکوموتیو فروردین ماه سال 89 تحویل راه آهن خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث سرمای شدید زمستانی اشاره کرد و افزود: با توجه به این سرما تنها مسیر و سیستم فعال حمل و نقل در کشور شبکه ریلی کشور بوده است به طوری که با تلاش پرسنل راه آهن هیچ مسیری بسته نشد.

وی افزود: سال گذشته حدود 25 میلیون مسافر توسط شبکه ریلی کشور جابه جا شده‌اند و این در حالی بود که جابه جایی چهار میلیون مسافر آن در حالی انجام شد که نه افزایش ناوگان و نه افزایش خط داشتیم.

زیاری ادامه داد: پروژه های بازسازی و بهسازی خطوط راه آهن در سال گذشته با وجود محدودیت ها بیش از 5/1 برابر مدت مشابه سال قبل آن بود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته همچنین بیش از 50 درصد کاهش سوانح ریلی داشتیم که نشان از افزایش ایمنی در حمل و نقل ریلی است.

وی در پایان از ریاست جمهوری درخواست کرد: در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های یاد شده و سایر پروژه های ریلی اقدام شود

کد خبر 59676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز