گفته می‌شود برای گازکشی در گنجنامه مطالعات محیط زیستی انجام نشده و اجرای آن آسیب‌های زیادی برای کوهستان الوند ایجاد خواهد کرد و مقدمه‌ای برای نابودی این منطقه مهم همدان است.

گازکشی در الوند

فاطمه کاظمی- همشهری آنلاین: طی روزهای اخیر و در شرایطی که به علت حادشدن شرایط شیوع کرونا تأسیسات گردشگری گنجنامه تعطیل است، شرکت گاز اقدام به لوله‌کشی در این منطقه کرده است تا تأسیسات گردشگری این منطقه از انشعاب گاز برخوردار شوند. مالکان باغ‌های شخصی نیز به امید این‌که به آن‌ها نیز انشعاب گاز تعلق خواهد گرفت، سکوت کرده‌اند، در حالی‌که بر طبق قانون به باغ‌های شخصی انشعاب گاز تعلق نمی‌گیرد.

گفته می‌شود برای این کار مطالعات محیط زیستی انجام نشده و اجرای آن آسیب‌های محیط زیستی زیادی برای کوهستان الوند ایجاد خواهد کرد و مقدمه‌ای برای نابودی این منطقه مهم همدان است. آیا مسئولان همدان به نتایج منفی این کار برای شهر همدان فکر کرده‌اند؟ آیا از کارشناسان محیط زیست کمک فکری گرفته‌اند؟ دلیل این اقدام غیرعلمی در پای کوهستان الوند چیست؟  

نابودی طبیعت همدان

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان در این باره می‌گوید: کوهستان الوند در همدان یک مکان استراتژیک محسوب می‌شود، چراکه بالاترین ارتفاع را نسبت به شهر همدان دارد. همدان کوهستانی است و نزدیک‌بودن آن به الوند، باعث شده این شهر آب و هوای مطبوعی داشته باشد. اما مسئولان همدان در حال انتقال تأسیساتی به این منطقه هستند که طبیعت همدان را از بین می‌برند و منجر به افزایش ساخت‌وساز در دامنه الوند می‌شود. بیشتر این منطقه را مراتع تشکیل می‌دهند که جاذب برف هستند و وقتی مراتع از بین بروند، بارش‌ها در این منطقه حفظ نمی‌شوند و منابع آبی همدان تحت الشعاع قرار می‌گیرد. وقتی درختان از بین بروند، نفوذپذیری آب کم می‌شود و آب به سمت پایین‌دست جاری می‌شود. یادمان نرود این درختان غبار همدان را می‌گیرند. پس حفظ دره گنجنامه و باغ‌های آن برای همدان بسیار مهم است.

رضوان سلماسی با تأکید بر این‌که انتقال چنین تأسیساتی گردشگری طبیعی منطقه را نیز از بین می‌برد، توضیح می‌دهد: احتمالا باغ‌داران این منطقه فکر می‌کنند با انجام لوله‌کشی گاز در این منطقه به باغ‌های آن‌ها نیز گاز تعلق می‌گیرد، در حالی‌که طبق قانون گاز فقط به تأسیسات گردشگری تعلق می‌گیرد. در چنین شرایطی باغ‌داران برای دریافت انشعاب گاز اقدام به تغییر کاربری باغ خود می‌کنند که در این شرایط جمعیت بیشتری به این منطقه جذب می‌شوند و در ادامه افزایش گازهای گلخانه‌ای را در منطقه به دنبال دارد.

مشکل فاضلاب

وی با بیان این‌که فاضلاب محوطه گنجنامه مشکلات زیادی دارد، می‌افزاید: با توجه به شرایط خاص باغ‌های این محوطه، اختصاص انشعابات مختلف به این باغ‌ها تقریبا غیرممکن است و در حال حاضر فاضلاب همه باغ‌های این منطقه از جمله تأسیسات گردشگری دهکده گنجنامه به رودخانه گنجنامه ریخته می‌شود و نشت فاضلاب آب بیشتر این منطقه را آلوده کرده است. امکان از بین بردن فاضلاب نیست و همین یک مشکل بزرگ است.

بی‌توجهی به ترافیک

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان به معضل ترافیک در این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: از آن‌جایی که هیچ مطالعه‌ای برای ترافیک جاده گنجنامه انجام نشده است، مطمئنا در آینده دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد و این مشکلات آسیب‌های محیط زیستی بیشتری به دنبال خواهد داشت. احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخت هتل آپارتمان‌ها و تأسیسات گردشگری بیشتری در این منطقه خواهیم بود، در حالی‌که انتظار داریم در طرح جامع طوری برنامه‌ریزی شود که توسعه متوازن در شهر معنا شود که این هم در طرح جامع فعلی دیده نشده است.

سلماسی معتقد است داشتن برنامه برای توسعه متوازن در شهر منجر به ایجاد رقابت بیشتر میان سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری می‌شود و ایجاد تأسیسات گردشگری از یک نقطه به تمام سطح شهر گسترده می‌شود و همه شهر رشد می‌کند.

رویای توسعه متوازن

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان تأکید می‌کند: اگر ما به توسعه متوازن معتقد هستیم و همه مردم شهر را به صورت برابر می‌بینیم، باید برای همه مناطق شهر برنامه‌ریزی کنیم و فراموش نکنیم نابودی دامنه شمالی الوند به معنای نابودی کل شهر همدان است.

سلماسی می‌افزاید: منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب اعلام کرده‌اند با گازکشی در این منطقه مشکلی ندارند و این اتفاق به میراث فرهنگی و محیط زیست نیز مربوط نمی‌شود، بلکه راهداری مجوز این گازکشی را صادر کرده که مجوز آن نیز به لحاظ زمانی منقضی شده است. در آن مجوز آمده از لوله به قطر سه اینچ استفاده شود و از آکس جاده ۹ متر و از لبه خیابان یک متر فاصله گرفته شود. با این اتفاق در برخی جاها که این فاصله رعایت نمی‌شود، شانه خاکی جاده از بین خواهد رفت و در صورت ترانشه‌زدن، محیط زیست منطقه و حیات گونه‌های جانوری و جوی آب موجود از بین خواهد رفت.

وی تأکید می‌کند: سال گذشته شهرداری بودجه زیادی صرف پیاده‌روسازی در این منطقه کرد و با تخریب آن، دوباره باید از بودجه مردم صرف پیاده‌روسازی کند.

کد خبر 596749
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha