مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

تامین آب در طبقات ساختمان های بزرگ یکی از مشکلات همیشگی انبوه سازان بوده و برای رفع آن بهترین راه حل، استفاده از بوستر پمپ میباشد. پمپ ها با مکش آب از لوله های آبرسان شهری سطح دبی را افزایش داده و فشار مطلوب را تولید میکنند.در ساختمان های بلند و برج ها نیز که نیاز به آبرسانی در ارتفاع قابل توجهی میباشد، استفاده از پمپ های تامین آب ضروری است.

boosrer-pump.jpg

اما چرا بوستر پمپ؟

در یک واحد ساختمانی ساده اهمیت استفاده از بوستر پمپ را نمی توان درک کرد، برای چنین مکان ‌هایی یک پمپ ساده به راحتی پاسخگو می باشد. در مقابل تامین آب در ساختمان های بسیار بزرگ، کارخانه و یا سیستم آبیاری مزارع چنانچه مقدار فشار آب شرایط پاسخگویی لازم را نداشته باشد، اهمیت استفاده از بوستر پمپ مشخص میگردد. در چنین ساختمان ‌هایی که هر واحد مسکونی می تواند در هر زمانی بدون هماهنگی با دیگر واحد ها، مصرف کم یا زیادی از آب داشته باشد، یک الگوی کاملاً تصادفی برای مصرف آب به وجود می ‌آید که گاها بسیار زیاد و یا خیلی کم خواهد شد. در چنین حالتی برای تامین سطح فشار آب مطلوب نمی توان به یک پمپ ساده اکتفا نمود؛ بلکه لازم است سیستمی تعریف شود که بتواند با توجه به سطح نیاز آب ساختمان، سطح فشار آب آنرا مشخص کرده و از این طریق فشار کل سیستم آبرسانی در ساختمان را ثابت نگه دارد. بدین ترتیب در زمان حداکثر مصرف آب، شاهد بهره گیری از تمام ظرفیت مجموعه پمپ های نصب شده در بوستر پمپ هستیم. در دیگر زمان ‌ها که مصرف آب کاهش پیدا خواهد کرد، بخشی از ظرفیت بوستر پمپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ساختار طراحی بوستر پمپ

هدف کلی از ابداع بوستر پمپ ها تامین سطح فشار آب مطلوب برای مصارف ساختمان است. برای این منظور لازم است مسیر پمپاژ آب به شکلی مرحله ای تدوین شود. برای این منظور از پمپ های موازی استفاده می شود که هر کدام ظرفیت محدودی دارند و در صورت کار کردن در کنار هم می توانند انواع سطح دبی را در فشار مورد نظر پوشش دهند.

در ساختار طراحی شده برای بوستر پمپ ها می توانید شاهد دو یا چندین پمپ موازی باشید که توسط یک خط آب ورودی تغذیه می ‌شوند و در سمت خروجی نیز، آب پمپ شده را در یک خط لوله تخلیه می نمایند. هر یک از این پمپ ها تحت کنترل یک سیستم مرکزی است که با سنسور هایی که در خروجی بوستر پمپ دارد، همراه با ساز و کار هایی برنامه ریزی شده، مقدار دبی مورد نیاز را تشخیص داده و با فرمان قطع یا شروع عملکرد به یک یا چند پمپ این سطح دبی را تامین می نمایند.

از سوی دیگر در طراحی بوستر پمپ ها، به ازای هر پمپ که از یک خط تغذیه تا خروجی منحصر به فرد برخوردار است، شیر هایی در قبل و بعد از پمپ در نظر گرفته خواهد شد. این شیر ها با هدف تزریق دستی پمپ و یا ممانعت از گردش آب در آن شاخه موازی در نظر گرفته شده اند. تمام این طراحی ها همراه با یک سیستم تخلیه اضطراری نیز همراه خواهد شد. هدف از نصب شیر تخلیه در طراحی بوستر پمپ ها آن است که اگر سطح مصرف کلی در خروجی بوستر پمپ به ناگاه ، تغییرات زیادی داشته باشد، یک خط هرزگرد و یا تخلیه کامل از سیستم موجود باشد تا فشاری متوجه پمپ های فعال در سیستم نشود.

تجهیزاتی مانند پمپ ها همراه با الکتروموتور ها، تابلو های برق و کنترل، منبع تحت فشار، شیر یکطرفه، شیر های فلکه، لرزه گیر ها، مانومتر، شیر تخلیه، کوپلینگ، شاسی، گارد های محافظ، پرشر سوئیچ ها و… از ملزومات اصلی در ساختار بوستر پمپ می باشند.

تفاوت بوستر پمپ با پمپ های معمولی

اصولا پمپ های معمولی با هیچ بازخورد آنالوگ یا دیجیتال از خروجی سیستم فعالیت نمی کنند. در چنین حالتی برای پمپ تنها یک چیز تعریف شده است. آیا آب در ورودی منازل حضور دارد یا خیر؟ پمپ های ساده همراه با ساز و کار ساده ای که دارند، جوابی مشخص برای سوال مطرح شده دارند. اینکه خاموش باشند و یا اینکه روشن شوند. از این رو نمی توان در خروجی آنها انتظار رویکردی مشخص برای تامین سطح فشار ثابت از جریان آب را داشت.

اما در طراحی بوستر پمپ ها هدف آن است که با حضور و یا خروج دیجیتال گونه پمپ ها یک خط تامین آب با توان بهره مندی از سطوح مختلف دبی داشته باشیم. به این ترتیب بوستر پمپ می تواند دست ما را برای ایجاد یک نگاه مدیریتی بر خروجی آب باز نماید. چیزی که در پمپ های ساده دیده نمی شود.

به طور مثال در ساختمان های مسکونی با تعداد افراد زیاد، در آپارتمان های مرتفع در طبقات آخر ساختمان، در زمین های کشاورزی وسیع با متراژ بالا، از مواردی هستند که نوسان فشار آب در آنها دیده میشود. به همین منظور استفاده از تجهیزات و سیستم های آبرسانی از جمله پمپ آب رواج یافته است. این تجهیزات در تقویت فشار آب مصرفی نقش داشته و نوسان آب را رفع می کنند.

نحوه عملکرد و ساختار بوستر پمپ

با توجه به میزان نوسان فشار آب مصرفی در ساختمان ها، به منظور حفظ تعادل فشار آب از بوستر پمپ استفاده می کنند. در ساختمان هایی با چند واحد مجزا با تعداد مصرف کنندگان بالا، و یا در خط مصرفی کارخانه ها، سیستم های آبرسانی مزارع کشاورزی، سطح فشار آب کم و زیاد می شود، برای حل این مشکل با نصب و اجرای بوستر پمپ ها می توانید سطح فشار آب را در حد متعادل نگهدارید. این سیستم ها از کنارهم قرار گرفتن اجزای متفاوتی طراحی و ساخته شده اند که هماهنگی  آنها در کنار هم ساختار بوستر را تشکیل می دهد.

هدف استفاده از بوستر پمپ ثابت نگهداشتن مقدار فشار آب مصرفی ساختمان است. به همین منظور لازم است این سیستم به نوعی طراحی شود که سطح دبی در لوله های آب را ثابت نگهدارد. به همین دلیل لازم است که پمپ ها به صورت موازی و کنار هم قرار گیرند. با توجه به نیاز آب مصرفی ساختمان دو یا چند پمپ آب به صورت موازی تعبیه شده و آب مصرفی از یک خط لوله وارد مدار شده و به سمت خروجی سیستم پمپاژ می کنند. هر یک از پمپ هایی که در مدار تعبیه شده اند توسط سیستم مرکزی کنترل می گردد. سیستم بوستر پمپ با توجه به مقدار دبی مورد نیاز آب مصرفی و متناسب با نیاز یک یا چند پمپ را وارد مدار کرده و سطح دبی مورد نیاز را تامین و فشار را در حد تعادل نگه می دارد. به این ترتیب در ساختمان هایی که به طور همزمان در حال مصرف آب باشند ( زمان حداکثر مصرف آب ) تمامی پمپ های مدار وارد عمل شده و فشار آب را در حد تعادل نگه می دارند. زمانیکه مصرف آب کم شود بخشی از بوستر فعال می ماند و پمپ های دیگر از مدار خارج می شوند، به این ترتیب از اتلاف انرژی جلوگیری بعمل می آورد. برای کاهش استهلاک و خرابی در پمپ ها می توان سیستم را به گونه ای برنامه ریزی کرد که هر بار یکی از پمپ ها به عنوان اولین پمپ وارد مدار شود

کد خبر 596739

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha