رئیس‌ جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود به کشورهای غربی هشدار داد واکنش این کشور در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز سریع و کوبنده خواهد بود و ابراز امیدواری کرد هیچ کشوری از خطوط قرمز روسیه عبور نکند.

پوتین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، در سخنرانی سالانه خود در مقابل نمایندگان دو مجلس پارلمان (دوما و سنا)، دولت و فرمانداران مناطق روسیه به کشورهای غربی در خصوص اقدامات‌شان هشدار داد. 

او در میانه دور جدید تنش‌ها بین روسیه و غرب و اعمال تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن علیه مسکو و همچنین انجام اقدامات ضد روسی بر سر مسئله اوکراین، گفت مسکو در صورت امتناع سایر کشورها از گفت‌وگو، راه‌های نامتقارن، سریع و کوبنده برای دفاع از منافع ملی خود خواهد یافت.

 تصاویر سخنرانی سالیانه پوتین | هیچ کشوری نباید از خط قرمز روسیه عبور کند

رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد: حرکت‌های غیردوستانه در قبال روسیه به نوعی سرگرمی تبدیل شده است. ما واقعاً می‌خواهیم روابط خوبی با همه اعضای جامعه بین‌المللی داشته باشیم. اما اگر کسی این نیات خوب را ضعف برداشت کند، پاسخ روسیه نامتقارن، سریع و کوبنده خواهد بود. 

وی گفت امیدوار است هیچ کشوری از خطوط قرمز روسیه عبور نکند. 

پوتین در اشاره به فاش شدن طرحی برای ترور الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، و اعضای خانواده‌اش و انجام کودتا در این کشور، افزود: اقدام برای سازماندهی کودتا و تلاش برای برنامه‌ریزی ترور سران کشورها بیش از حد است، از همه خطوط عبور شده است. 

رئیس‌جمهوری روسیه در بیان جزئیات این طرح گفت: به اعتراف افراد بازدداشت شده، توطئه‌ای برای محاصره مینسک (پایتخت بلاروس) در حال آماده شدن بود، از جمله هدف قرار دادن زیرساخت‌های شهری و ارتباطات آن و مختل کردن کامل شبکه برق آن. این به معنای آماده‌سازی یک حمله سایبری گسترده است. ظاهراً بی‌دلیل نیست که همکاران غربی ما سرسختانه پیشنهادهای متعدد از طرف روسی را برای گفت‌وگوی بین‌المللی در زمینه اطلاعات و امنیت سایبری رد کرده‌اند.

او در بخش‌های دیگر سخنانش به ضمن محکوم کردن تحریم‌های ناعادلانه، بر نقش روسیه در تشن‌زدایی در سوریه، لیبی و منطقه قره‌باغ کوهستانی هم اشاره کرد. 

پوتین گفت: اقدامات غیردوستانه علیه روسیه متوقف نمی‌شود. در این شرایط ما با خویشتن‌داری کامل و حتی می‌توان گفت فروتنانه رفتار می‌کنیم و در اغلب موارد نه‌تنها اقدامات غیردوستانه بلکه بی‌ادبی آشکار را پاسخ نمی‌دهیم. 

 تصاویر سخنرانی سالیانه پوتین | هیچ کشوری نباید از خط قرمز روسیه عبور کند

در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در کی‌یف فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

با این حال پنجشنبه شب پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه در بحبوحه افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، عقب‌نشینی کرد. اما به گفته کریستینا کوین، سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف، آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار خواهد داد.

دولت آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، مسکو هم از اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و ۸ مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

برخی کشورهای اروپایی هم در اقدامی هماهنگ با آمریکا در روزهای گذشته اقدام به اخراج دیپلمات‌های روسیه کرده‌اند که البته از سوی مسکو بی‌پاسخ نمانده است.

 تصاویر سخنرانی سالیانه پوتین | هیچ کشوری نباید از خط قرمز روسیه عبور کند

همچنین ایرنا نوشت: پوتین روز چهارشنبه در پیام سالانه خود به مجمع فدرال پارلمان روسیه شامل مجلس دوما و شورای فدراسیون گفت: هنوز به طور نهایی و قطعی کرونا در روسیه مهار نشده است.

رئیس جمهوری روسیه از مردم کشورش خواست تا همه واکسن کرونا بزنند. وی گفت: دانشمندان ما ،سه واکسن قابل اعتماد علیه کرونا ساخته اند که موفقیت بسیار بزرگی برای کشور ما است.

وی افزود: امیدواریم تا پاییز مصونیت مردم روسیه دربرابر کرونا را با واکسینه کردن ۷۰ درصد مردم محقق کنیم.

پوتین از مردم روسیه خواست تدابیر پیشگیری در برابر همه‌گیری کرونا را رعایت کنند و در این مورد هوشیار باشند تا سلامتی خود را حفظ کنند. رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه کرونا برای همه کشورهای جهان چالش ایجاد کرده است، اظهار کرد: ما باید تلاش‌های خود را برای مقابله با پیامدهای کرونا در کشور به کار گیریم و دولت روسیه باید تدابیر لازم از جمله برای بهبود وضع اقتصاد کشور و افزایش درآمد مردم روسیه به کار گیرد.

پوتین در بخشی از پیام سالانه خود گفت: امنیت روسیه در هنگام شیوع همه‌جانبه به طور قابل اعتماد توسط نیروهای مسلح، سازمان‌های اجرای قانون و خدمات ویژه تأمین می‌شد.

وی در بخش دیگر پیام خود به مجمع فدرال افزود: تا سال ۲۰۳۰ روسیه باید به میانگین امید به زندگی را به ۷۸ سالگی برساند.

پوتین گفت: هدف راهبردی ما مصونیت در مقابل کرونا است، من به خوبی می‌فهمم که این کار دشوار است، چراکه  ویروس کرونا هنوز به طور کامل شکست نخورده و یک تهدید مستقیم است.

رئیس جمهوری روسیه در پیام سالانه خود به مجمع فدرال پارلمان افزود: کشور ما همواره از ارزش های سنتی خود که در برخی کشورها به دست فراموشی سپرده شده است، دفاع خواهد کرد. 

افزایش جمعیت روسیه در اولویت قرار دارد 

پوتین گفت: کاهش جمعیت روسیه همچنان ادامه دارد و به مساله‌ای مهم برای کشور تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از کاهش جمعیت و افزایش امید به زندگی مردم روسیه تا سن ۷۸ سال از جهات راهبردی دولت روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: استراتژی ما باید تامین شرایط افزایش جمعیت روسیه شود و باید تلاش کرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی امید به زندگی مردم روسیه باید به ۷۸ سال برسد.

جمعیت روسیه در زمان حاضر ۱۴۶ میلیون نفر است و در سال‌های اخیر هر سال حداقل ۴۰۰ هزار نفر کاهش می‌یابد. 

صادرات غیرنفتی باید افزایش بیابد

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هدف دولت روسیه افزایش صادرات غیرنفتی است که در سال‌های اخیر روند رو به افزایش یافته است.

وی گفت: دولت روسیه باید از صادرات غیرنفتی حمایت کند و باید در این زمینه برنامه‌ریزی بیشتر صورت گیرد.

پوتین خاطرنشان کرد که دولت روسیه موظف است تا ماه ژوئن طرحی را برای کاهش حداکثری بوروکراسی و موانع اداری در صادرات کالاهای غیرنفتی و کاهش کنترل ارزی در این بخش ارائه دهد.
 

کد خبر 596599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha