یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخست وزیر تحت فشار انگلیس روز گذشته با انتشار نامه‌ای از تونی بلر ضربه سخت دیگری را تحمل کرد؛ مسئله‌ای که نشان داد اختلاف‌ها در حزب حاکم انگلیس اکنون دیگر به یک جنگ داخلی تبدیل شده است.

بلر به‌عنوان نخست وزیر سابق انگلیس در نامه‌ای محرمانه به جانشین خود عملکرد دولت او را بسیار اسفناک خوانده است که همواره دچار سردرگمی و پریشانی در راهبردهای خود بوده است.بلر در این نامه که بخش‌هایی از آن در نسخه دیروز روزنامه دیلی میل منتشر شد به‌صورت صریح خشم خود را  نسبت به رها شدن طرح هایش در دوره تصدی براون بدون اینکه جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود، اعلام کرده است.

 وی در نامه‌اش تاکید می‌کند: من این نامه را برای انگلیس می‌نویسم و سعی خواهم کرد که کمک کنم ولی در حال حاضر همه چیز حاکی از این است که از درس‌های گذشته عبرت گرفته نخواهد شد.رهبر سابق حزب کارگر(2007-1994) حتی پا را فراتر از این  می‌گذارد و حزب محافظه کار را به‌عنوان رقیبی سرسخت تحسین کرده و اعلام می‌کند : با وضعیت فعلی حزب کارگر اکنون دیوید کامرون برای هدایت کشور انتخابی مناسب‌تر و قابل توجه‌تر به حساب می‌آید.

مفاد این نامه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس هم در یک اظهار نظر جنجالی خود را رهبر در انتظار حزب کارگر معرفی کرد. هر چند میلیبند بعد از آن سعی کرد با گفت‌وگوهای مختلف و اعلام حمایت از براون این مسئله را جبران کند. او این بار در حرف‌هایی خلاف گذشته با رد تلاش برای ریاست، خواستار شروعی تازه برای حزب کارگر شد و اعلام کرد مطمئن است که حزب کارگر با رهبری براون به پیروزی چهارم در انتخابات می‌رسد.

هر چند که همه در انگلیس می‌دانند این ظاهرسازی‌ها خلاف کشمکش‌های موافقان و مخالفان براون در داخل حزب است؛ به‌طوری که ایندیپندنت این مسئله را به درگیری‌های داخل گروه‌های مافیایی تشبیه ‌کرد. نظر سنجی‌ها همچنان نشان می‌دهد که براون و حزبش در وضعیت بدی به سر می‌برند. ساندی اکسپرس اعلام کرد که حدود یک سوم شرکت‌کنندگان در نظر سنجی این روزنامه اعلام کرده‌اند براون بدترین نخست‌وزیر انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم است. 

 نظر سنجی مؤسسه بلومبرگ هم نشان می‌دهد حزب کارگر حتی با معرفی جایگزینی برای براون نمی‌تواند شکست‌های خود را جبران کند.

با این وضعیت، حزب کارگر باید متنظر تحولات زیادی در یک تابستان داغ باشد.

کد خبر 59658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز