مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

۶ آسیاب بزرگ و ۵ آسیاب کوچک سنتی در شهرستان هوراند برای ادامه کار نیازمند حمایت هستند.

آسیاب قدیمی روستای سیوچ بانه

سید مرتضی احمدپور_همشهری آنلاین

آسیاب‌های قدیمی و سنتی در شهرهای کوچک هنوز جزئی از نماد حیات و زندگی در این شهرها محسوب می‌شوند، اما در برخی شهرها به‌دلیل ماهیت کشاورزی ویژه و کشت گندم مرغوب تعداد این آسیاب‌ها بیشتر است. شهرستان هوراند در آذربایجان شرقی ازجمله این مناطق است که آسیاب‌های قدیمی با گذشت چند دهه هنوز در آن فعال هستند.

در حال حاضر فقط در داخل شهر کوچک هوراند ۶ آسیاب بزرگ سنتی و ۵ آسیاب کوچک فعال هستند که با همان شیوه‌های قدیمی به آسیاب گندم، جو و ذرت می‌پردازند.

به گفته محمد جهدی، مالک یکی از این آسیاب‌ها، امکان آرد کردن بیش از ۱۲ تن آرد به‌صورت روزانه در این آسیاب‌ها وجود دارد.

وی به همشهری آنلاین می‌گوید: امکان افزایش این مقدار هم وجود دارد و می‌توان برای حدود ۲۰ جوان بیکار هوراندی اشتغال ایجاد کرد، اما ساختمان‌ها و تجهیزات این آسیاب‌ها در طول دهه‌های اخیر فرسوده شده‌اند.

جهدی درباره نوبت‌دهی آسیاب‌ها به مشتریان هم بیان می‌کند: علاوه بر هوراند، از اهر و هریس و حتی تبریز مشتری داریم که با توجه به حجم بالای سفارش‌ها ناچار به نوبت‌دهی هستیم.

نادره فلاحی، کارشناس بهداشت و تغذیه، نیز با اشاره به تفاوت آرد حاصل از آسیاب‌های قدیمی می‌گوید: این آسیاب‌ها چون گندم را به‌کندی آرد می‌کنند معمولاً مقدار زیادی سبوس داخل خود دارند و آرد سبوس‌دار تیره تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این نوع آرد به علت هضم تدریجی در معده و روده جذب کمتر قند را به همراه دارد و برای افراد دیابتی بهتر است.

احد طایری، مدیر جهاد کشاورزی هوراند، نیز در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: این اداره از فعالیت این آسیاب‌های قدیمی حمایت می‌کند و برای بازسازی این مراکز سنتی برنامه‌ریزی دارد.

وی تأکید می‌کند: مالکان هر یک از این آسیاب‌ها می‌توانند برای بازسازی و تجهیز تا ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره دریافت کنند و جهاد کشاورزی آنان را پس از تشکیل پرونده به بانک معرفی می‌کند.

کد خبر 596479

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha