مجموع نظرات: ۳
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

طبق داده‌های مرکز آمار طول انتظار خانه‌دار شدن در ۱۰ استان به مراتب بیشتر از سایر نقاط کشور است. این استان‌ها عبارتند از  تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، خراسان رضوی، البرز، فارس، قزوین و گیلان. بر اساس این آمار، شیراز هم جزئی از این استان‌هاست.

image-20210421103551-1.png

واقعیت این است که زندگی در شیراز طرفداران زیادی دارد و این موضوع آنقدر جدی است که قیمت مسکن در این شهر همپای تهران در حال افزایش بوده و در مواردی هم پیشی گرفته است. یکی از دلایل محبوبیت شیراز آب‌وهوای بسیار خوب آن نسبت به شهرهای جنوبی دیگر است. دلیل دیگر وجود مراکز فرهنگی و تاریخی بسیار در این شهر است. از طرفی هم فرهنگ غنی مردمان این خطه از ایران، این شهر را به یکی از جذاب‌ترین و گران‌ترین شهرهای ایران بدل کرده است. در کنار تمام این دلایل، نوسانات بازار ارز تاثیر مستقیمی بر بازار املاک دارد و این بازار را با بحران روبرو کرده است. بازار مسکن شیراز هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت آپارتمان های شیراز  و هزینه رهن و اجاره در شیراز مانند تمام کلان‌شهرها روزهای پرچالشی را پشت سر می‌گذارد؛ تا جایی که نگرانی‌های بسیار زیادی را به وجود آورده است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه بر سر بازار مسکن شیراز در یک سال اخیر آمده است.

بازار مسکن شیراز در بهار ۹۹

اواسط اسفند سال گذشته بود که با آمدن کرونا بسیاری از بازارهای اقتصادی به دلیل شیوع این ویروس خطرناک دچار تعطیلی شدند که بازار مسکن و معاملات ملکی هم جزء این دسته بودند. محمدکاظم تابنده ماه ‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز اعلام کرد: «شیوع بیماری کرونا باعث شد که آمار خرید و فروش و معاملات مسکن در شیراز در سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یابد. تمام مشاوران املاک شیراز فعالیت خود را بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور و از ۱۵ اسفندماه سال گذشته متوقف کردند. این مهم سبب شده که آمار معاملات مسکن در فروردین‌ماه ۹۹ در شیراز صفر شود.» با وجود اینکه انتظار می‌رفت که با کاهش معاملات در بازار مسکن، قیمت مسکن هم دستخوش تغییر شود و سیر نزولی داشته باشد؛ اما این اتفاق نیفتاد. نه تنها قیمت کاهش پیدا نکرد، بلکه بیشتر هم شد. به گفتهٔ رئیس اتحادیهٔ مشاوران املاک «هیچ کاهشی در قیمت مسکن ایجاد نشده است، اگر رکود در بازار مسکن تداوم می‌یافت، کاهش قیمت در بخش مسکن اتفاق می‌افتاد. اما فعالیت مجدد اصناف و به‌تبع آن بخش مسکن، باعث شد که قیمت‌ها کاهش نداشته باشد.» همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بهار ۹۹ بر اساس اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حداقل قیمت مسکن در شیراز هر مترمربع، پنج میلیون تومان و حداکثر هر مترمربع ۳۵ میلیون تومان، بوده است.

بازار مسکن شیراز در تابستان ۹۹

یکی از گزارش‌های بسیار مهمی که از وضعیت مسکن در شیراز در تابستان منتشر شد و حواشی بسیار زیادی را به دنبال داشت، گزارش اقتصاد نیوز از فروش انباری و پارکینگ در شیراز به قیمت آپارتمان بود. تا جایی که واکنش رئیس اتحادیه مشاوران املاک را به دنبال داشت. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک این کار را غیرقانونی دانست و گفت: «اگر این منطق را قبول داشته باشیم، پس در و پنجره خانه‌ها را هم می توان به طور جداگانه فروخت!» بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در تابستان ۹۹ در منطقهٔ ارم متری ۳۲ میلیون تومان برای یک واحد آپارتمانی ۸۷ متری قیمت‌گذاری شده و در منطقهٔ گلدشت شیراز خانه ۱۶۵ متری حدود ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

نگاهی به بازار مسکن شیراز در یک سال گذشته

بازار مسکن شیراز پاییز و زمستان ۹۹ و انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

یکی از مهمترین اتفاقاتی که بازار اقتصادی ایران را دچار چالش کرد، نوسانات قیمت ارز همزمان با انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بود. قیمت دلار با توجه به انتخابات امریکا، سیر نزول داشت. همین بحران باعث شد که صاحب‌خانه‌ها دچار واهمه شوند. آن‌هایی که تا دیروز اصراری به خرید و فروش املاکشان نداشتند از ترس پایین آمدن دلار در صدد انجام معامله برآمدند. در همین راستا محمد قاسم تابنده ماه، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز در گفت‌وگویی که پاییز امسال با ایلنا انجام داد، اعلام کرد که: « بی شک ارزان شدن قیمت مسکن ارتباط تنگاتنگی با کاهش نرخ دلار دارد. در حال حاضر نرخ تمام محصولات با نوسان نرخ دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت مسکن هم به تبع کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته باید ارزان‌تر شود. کاهــش قیمت دلار باعث شده که فروشندگان در فروش ملک‌هایشان عجله کنند.»

با وجود کاهش قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار مسکن تغییری نکرد و حتی بیشتر هم شد. کسانی که قصد انجام معامله نداشتند هم راضی به فروش املاک خود شدند. اما در بعضی مناطق و استان‌ها از جمله شهر شیراز، قیمت‌ها به صورت عجیبی افزایش یافت. تا جایی که منجر به واکنش متناقض دو فعال این حوزه شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز اعلام کرد: «در حال حاضر اتفاق بی‌سابقه‌ای در قیمت مسکن شیراز رخ داده و نرخ مسکن در بعضی از نقاط شیراز به شدت گران شده اســت. در شرایط فعلی مالکان قیمت هر متر خانه و آپارتمان در خیابان قصردشت را ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند.»

با این حال علیرضا پاک‌فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد:  « در حال حاضر قیمت مسکن در شیراز به اندازه کافی زور خودش را زده و بعید می‌دانم بیش از این گران شود. اگرچه احتمال افزایش قیمت خودرو، دلار و … وجود دارد. اما بعید می‌دانم که قیمت مسکن در شیراز افزایش یابد.» بر اساس مطالبی که در بالا به آن اشاره شد اگر به مقایسه قیمت مسکن در بهار و پاییز و زمستان امسال در شیراز بپردازیم، متوجه خواهیم شد که قیمت مسکن حدود دو برابر افزایش داشته است. با این وجود باید منتظر ماند و دید که در سال آینده وضعیت بازار مسکن شیراز به چه صورت خواهد بود. یا اینکه تحلیل فعالان و صاحب‌نظران این حوزه چیست.

نگاهی به قیمت مسکن در شیراز

اگر همین حالا قصد اطلاع از قیمت خرید، فروش و رهن خانه در شیراز را دارید، سری به سایت‌های فعال در این حوزه از جمله دیوار بزنید. در ادامه شما را با قیمت آپارتمان ‌های شیراز و هزینه رهن و اجاره در شیراز در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آشنا خواهیم کرد.

قیمت اجاره خانه ویلایی در شهرک گلستان شیراز برای یک خانه مستقل، متری، ۵۰ میلیون رهن و ماهانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره است. اگر بودجهٔ کمتری دارید، می‌توانید به فایل‌های مرودشت و شهر صدرا هم نگاهی بیندازید. در این مناطق با ودیعه ۸۰ میلیون تومانی و اجاره ۷۰۰ هزار تومانی، می‌توانید یک آپارتمان ۹۰ متری اجاره کنید.

اگر هم قصد خرید خانه را داشته باشید، خانه‌ای با متراژ ۱۰۸ متر حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در منطقهٔ فضیلت برایتان تمام می‌شود. در منطقهٔ قصرالدشت، این قیمت رشد صعودی دارد و برای خانهٔ ۱۵۰متری باید مبلغی حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد. اگر هم بودجهٔ میلیاردی ندارید، بهترین انتخاب برای شما شهرک‌های شیراز است. به طور مثال یک خانه ۸۱ متری در شهرک کوشک ۴۳۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 596475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha