مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

رئیس جهاد دانشگاهی در یک نشست خبری درباره دستاوردهای علمی جدید دانشمندان ایرانی در مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی توضیح داد.

رئیس جهاد دانشگاهی در کنار این موفقیت‌ها از کمبود امکانات در جهاد دانشگاهی انتقاد  و  اعلام کرد: این موفقیت‌های با ارزش در حالی به دست آمده است که محققان پژوهشکده رویان صندلی برای نشستن ندارند و دانشمندان ایرانی با حداقل امکانات به این فناوری‌ها دست یافته‌اند.

وی با اشاره به تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی به انجام طرح در پژوهشکده‌های رویان و ابن‌سینا اظهار داشت: این مراکز از انجام طرح‌های تحقیقاتی خود به کمک این دانشجویان استقبال می‌کنند، ولی متأسفانه نمی‌‌توانیم این افراد را به‌دلیل کمبود امکانات جذب کنیم.

طیبی اضافه کرد: سعی می‌شود تعدادی از این افراد جذب شوند اما شاید باورش سخت باشد که به‌دلیل کمبود امکانات، تاکنون تمام تلاش‌ها برای تامین محل مناسب برای این پژوهشکده‌ها نافرجام مانده است  وسایر پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی در واحدهای جهاد دانشگاهی کم و بیش وضعیت مشابهی دارند.

نکته دیگری که طیبی برآن تأکید کرد این بود که حدود 20 درصد بودجه جهاد دانشگاهی از بودجه عمومی دولت تامین می‌شود. به گفته طیبی بودجه دولتی جهاد دانشگاهی صرف هزینه‌های پژوهش می‌شود و ارزش افزوده‌ای که از محل کاربردی کردن نتایج تحقیقات و تولید فناوری حاصل می‌شود حدود

 4 الی 5 برابر هزینه‌های تحقیقاتی انجام شده است

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از معدود سازمان‌هایی است که ارزش افزوده حاصل از هزینه‌های تحقیقاتی انجام شده در آن بیشتر از هزینه‌های تحقیقات و در حد استانداردهای جهانی است.

وی اضافه کرد:‌جهاد دانشگاهی توان جذب 3 تا 5 برابر بودجه‌های پژوهشی فعلی را دارد و هر چقدر بودجه‌های پژوهشی ما بیشتر شود ارزش افزوده حاصل از فناوری‌های به دست آمده بیشتر خواهد بود.

در دعوتنامه ارسالی به رسانه‌ها عنوان شده بود که رئیس جهاد دانشگاهی خبر 3 دستاورد علمی در حوزه پزشکی، کشاورزی و مهندسی را اعلام خواهد کرد، ولی وی تنها به خبر دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری تولید داروهای تراریخته اکتفا کرد.

دستیابی به فناوری تکثیر گیاه صبر زرد

رئیس جهاد دانشگاهی در‌باره دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری تکثیر سریع گیاه «صبر زرد» یا «آلو ورا»  یادآورشد: این گیاه در صنایع غذایی، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد.

ارزش تجارت جهانی محصول خام این‌گونه گیاهی حدود 125 میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده بالغ بر 110 میلیارد دلار است.

به گفته طیبی، تکثیر گیاه آلوورا به روش سنتی با بذر یا پاجوش بسیار طولانی است و کشت صنعتی آن در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و  با وجود این، محققان پژوهشکده گیاهان دارویی موفق شدند سرعت تکثیر این گیاه را تا 100 برابر در آزمایشگاه افزایش دهند.

وی افزود: گیاه آلو ورا به لحاظ ارزشی پایه سلول‌های بنیادی در گیاهان است و کاری که در زمینه تکثیر این گیاه انجام شد به دست آوردن سلول بنیادی گیاه و تمایز آن به یک گیاه واحد است که برای سرعت بخشیدن به تکثیر گیاه ضروری است.

رئیس جهاد دانشگاهی از به کار گیری این دانش در گیاه بومی در حال انقراض انقوزه که دارای کاربرد گسترده دارویی و صنعتی است، خبر داد.

گسترش تحصیلات تکمیلی

حمیدرضا طیبی با اشاره به برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی در میان دانشگاه‌های مطرح خاطر‌نشان کرد: آموزش در این دانشگاه به سوی آموزش‌های تخصصی و در تعامل نزدیک با پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی حرکت خواهد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: راه عملی تحقق انتقال تجربیات پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی به جامعه راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد و دکتری است.

طیبی در ادامه از راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی جدید در دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری پژوهشکده‌های گیاهان دارویی، توسعه فناوری و پژوهشکده برق خبر داد.

حضور در حمل ونقل ریلی شهری

 رئیس جهاد دانشگاهی همچنین  گفت: طراحی و ساخت دکل‌های حفاری برای اولین بار در کشور توسط محققان جهاد دانشگاهی و با تجمیع توانمندی‌های جهاد در حوزه‌های برق، کنترل، مکانیک، صنایع و مهندسی فرایند و با استفاده از توان سخت ‌افزاری بخش غیردولتی و خصوصی انجام شده و مجوز ساخت 5 دستگاه دکل حفاری توسط وزارت نفت و معاونت برنامه‌ریزی راهبردی صادر شده است.

 طیبی از حضور جهاد دانشگاهی در حوزه حمل‌ونقل ریلی شهری و بین شهری و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این نهاد خبر داد و  اعلام کرد: مذاکرات خوبی با وزارت راه، راه‌آهن و مدیران مترو در تهران و کلانشهرها انجام شده است.

ایجاد پژوهشکده مطالعات توسعه

طیبی خاطرنشان کرد: برنامه‌‌ریزی برای تشکیل پژوهشکده مطالعات توسعه یکی از فعالیت‌های جدید حاصل از تجمیع گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علوم اقتصادی، مدیریت، جامعه‌شناسی، منابع طبیعی، علوم اجتماعی و چند رشته مرتبط دیگر برای ورود به حوزه‌های سیاستگذاری و برنامه‌‌ریزی توسعه جهت استفاده در نظام ملی علم، فناوری و نوآوری کشور است.

تشکیل قطب‌های علم و فناوری

وی  در پایان با بیان اینکه  برخی از واحدهای جهاد دانشگاهی در حال راه‌اندازی قطب‌های علم و فناوری هستند گفت:همه واحدها باید حداقل دارای یک فعالیت شاخص در حوزه علم و فناوری با تعریفی که در سند توسعه جهاد دانشگاهی ارائه شده باشند.

کد خبر 59646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز