همشهری آنلاین: برگزیدگان بخش‌های داخلی و بین‌المللی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی پزشکی تولید مثل- سلول های بنیادی «رویان» معرفی شدند.

جشنواره رویان

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا گورابی، رییس پژوهشگاه «رویان» جهاد دانشگاهی و رییس جشنواره روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری یازدهمین کنگره بین‌المللی باروری و ناباروری رویان و ششمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی در روزهای 24 تا 26 شهریور ماه سال جاری، تعداد طرح‌های تحقیقاتی ارائه شده به یازدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان را نیز 358 عنوان، ذکر کرد که از سوی محققان ایران و 42 کشور خارجی به این جشنواره ارائه شده‌ است.

وی با اشاره به این که تعداد طرح‌های ارائه شده به این جشنواره نسبت به سال گذشته که حدود 253 طرح بوده ، افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشترین طرح‌های تحقیقاتی به ترتیب از کشورهای آمریکا (54)، هند (31)، ‌ایران (25)، ایتالیا (22)، انگلیس (21)، آلمان (18)، چین(18)، کانادا (16)، اسپانیا (15)، ژاپن (14)، استرالیا (13)، برزیل (12) و تایوان (8) به جشنواره رویان فرستاده شده است.

دکتر گورابی داوری طرح تحقیقاتی ارائه شده را شامل سه مرحله «بررسی ضریب نفوذ مجلات انتشار دهنده طرح» ، «ارزیابی اولیه 77 داور ایرانی و 70 داور خارجی» و « ارزیابی و انتخاب نهایی از سوی محققان فعال در حوزه‌های جشنواره» اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس رای نهایی داوران جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی پزشکی تولید مثل- سلول های بنیادی «رویان» ، در گروه «ژنتیک تولید مثل» «دکتر آنا باشامبو» از فرانسه با طرح: «اثر جهش ژن NR5A1 در ناکارآمدی تخمدانی» در گروه «بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی (پایه)» : «هومن صدر اردکانی« از ایران (مقیم هلند) با طرح«تکثیر سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی در محیط آزمایشگاهی» در گروه «ناباروری زنان» : «دکتر لوئیس چوکوماکا آجونوما» از نیجریه با طرح «نگرش جدید به چگونگی القای ناباروری در زنان از طریق عفونت کلامیدیا»، در گروه جنین‌شناسی : «دکتر محمدحسین نصراصفهانی» از ایران با طرح «روش‌های جدید در انتخاب اسپرم برای استفاده در تلقیح داخل سیتوپلاسمی اسپرم» ، در گروه بیولوژی و فناوری سلول‌های بنیادی (طب ترمیمی) : «دکتر استفانو پلوچینو» از ایتالیا با طرح «اثر پیوند سلول‌های بنیادی عصبی انسان در بهبود التهاب مغزی از نوع خود ایمنی در پستانداران غیر انسان » به عنوان برگزیدگان بخش بین‌المللی جشنواره معرفی شدند.

همچنین در بخش داخلی، «دکتر طاهره معدنی» با طرح «بهبود میزان حاملگی در سیکل‌های کمک باروری» ، «دکتر سراج‌الدین وحیدی» با طرح «شیوع ناباروری اولیه در جمهوری اسلامی ایران در سالهای 2005-2004 » ، «دکتر عباس پیرایی» با طرح «توانایی تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان موش به سلول‌ها شبه - هپاتوسایت بر روی غشاء پایه مصنوعی حاوی نائوفیبرهای بسیار نازک و پیوند آنها به مدل بیماری کبدی»، «دکتر مهرداد نوروزی‌نیا» با طرح «هیپرمتیلاسیون ناحیه پروموتورژن MTHFR در بیوپسی‌های بیضه بیماران با آزو اسپرمی غیر انسدادی: نقش اپی ژنتیک در ناباروری مردان» به عنوان برگزیدگان طرحهای برتر تحقیقاتی شناخته شدند.

دکتر گورابی در نشست خبری روز یکشنبه، همچنین درباره اعطای جایزه «دکتر کاظمی آشتیانی» تصریح کرد: بر اساس توصیه‌های مقام معظم رهبری برای اعطای جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه‌ی دکتر کاظمی آشتیانی» طرحی تهیه شد تا بنیادی به نام دکتر کاظمی آشتیانی تشکیل شود و ضمن اعطای جایزه‌ی ویژه این دانشمند فقید ایرانی، بودجه‌های پژوهشی به پروژه‌های خاص نیز اعطا شود.

وی افزود: آیین‌نامه این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و نهایتا بررسی آن به هیات امنای جهاد دانشگاهی واگذار شد که هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

دکتر گورابی، اضافه کرد: با توجه به تاسیس نیافتن بنیاد مذکور، جشنواره بین‌المللی رویان اقدام به انتخاب برنده‌ی امسال جایزه دکتر کاظمی آشتیانی کرد.

وی از «پرفسور رودولف ینیش» از موسسه وایت هد کمبریج ماساچوست، به دلیل مطالعه و بررسی گسترده وی بر روی سلول‌های بنیادی ،‌تکوین پستانداران بیماری‌ها با استفاده از ابزارهای ژنتیکی و مولکولی و دانشمندی که اولین گونه موش تراریخته را به وجود آورد، به عنوان برنده امسال جایزه دکتر کاظمی آشتیانی نام برد.

به گفته دکتر گورابی، این محقق همچنین مطلبی با عنوان «یک دانشمند آمریکایی در تهران» در مجله نیچر ریپورت منتشر کرده که طی آن ضمن شرح حضور خود در تهران در سالهای گذشته به امنیت مناسب توریست‌ها در پایتخت کشورمان در مقایسه با شهرهای بزرگ امریکا و دیگر ویژگی‌های علمی ایران اشاره کرده است.

 از نظر این محقق، بیشترین مشکلات موجود در کشور ایران در زمینه علوم مختلف، به دلیل تحریم‌ها و بی‌مهری‌هایی است که نسبت به جامعه‌ علمی کشور صورت گرفته است.

کد خبر 115900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز