بخش خصوصی تاکنون قرارداد واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا از سری اسپوتنیک روسیه و آسترازنکا سوئد را امضا کرده و گویا قرار است بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده، هزینه تامین این واکسن‌ها را کارفرمایان تقبل کنند تا به کارگران خطوط تولید تزریق شود.

واکسیناسیون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و چشم‌انداز تزریق عمومی واکسن نیز چندان روشن نیست.

در این شرایط از یک‌سو تولیدکنندگان به‌واسطه محدودیت در استفاده از ظرفیت نیروی کار خود و همچنین تضعیف بازار در دوره کرونا با چالش‌هایی مواجه شده‌اند و از سوی دیگر کارگران به‌خصوص در کسب‌وکارهای کوچک و خدماتی، برای حفاظت از اشتغال خود گاهی مجبور به کتمان ابتلای خود به ویروس کرونا هستند.

در این وضعیت، بخش خصوصی با چراغ سبز دولت برای واردات واکسن کرونا پای کار آمده و آن‌گونه که نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید در مرحله اول، هدف این است که بخش تولید و به‌ویژه کارگران واکسینه شوند تا خللی در تولید ایجاد نشود.

ارز واکسن کارگران آزاد است

به‌واسطه تداوم همه‌گیری کرونا، بخش عمده واکسن تولیدی در جهان از سوی تولیدکنندگان پیش‌فروش شده است؛ اما آنگونه که مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید شرکت‌های تخصصی ایرانی از طریق ارتباطاتی که داشته‌اند موفق شده‌اند قراردادهایی برای خرید ۶ میلیون دوز واکسن امضا کنند که البته ورود آنها به کشور نیازمند طی مراحل اداری است.  
خبرها حاکی از این است که ارز اختصاص داده شده برای واردات ۶ میلیون دوز واکسن‌ کرونا، ارز نیمایی است و آنگونه که ناصر ریاحی، رئیس انجمن واردکنندگان دارو می‌گوید قیمت تمام‌شده هر دوز از این واکسن‌ها ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.  

به‌گفته ریاحی، قرار است هزینه این ۶ میلیون دوز واکسن از طریق اعتبارات اسنادی پرداخت شود، یعنی بعد از اینکه کالا حمل، بازرسی و تأیید شد فروشنده می‌تواند پول خود را تحویل بگیرد.

نکته دیگر این که طبق اظهار نظر رئیس انجمن واردکنندگان دارو، بخش خصوصی بنا به درخواست وزارت بهداشت برای کمک به تأمین بخشی از نیاز کشور به واکسن وارد میدان شده و زمانی که تولید داخل به بازار بیاید، بخش خصوصی از بحث واردات واکسن خارج خواهد شد.

هزینه واکسیناسیون با کارفرما

دیروز وقتی خوانساری از امضای قرارداد خرید این واکسن‌ها خبر داد، ابراز امیدواری کرد صاحبان مشاغل و کارخانه‌ها هزینه تأمین واکسن‌ها را تقبل کنند تا هزینه‌ای به کارگران تحمیل نشود.

اما در ادامه، رئیس انجمن واردکنندگان دارو اعلام کرد  واردکنندگان بخش خصوصی برای تزریق واکسن با کارگر طرف نیستند بلکه با هماهنگی‌های انجام شده هزینه واکسیناسیون کارگران توسط کارفرماها تقبل خواهد شد و این کار بیش از هرچیز به نفع کارفرما و خطوط تولید است.  

ریاحی معتقد است: اگر کارگران واکسینه نشوند و یک کارگر حتی یک روز به‌دلیل کرونا سرکار نیاید، خسارت آن بیشتر از قیمت تمام‌شده واکسنی است که به کارگر تزریق می‌شود ضمن این که اگر یک کارگر به کرونا مبتلا شود کارفرما مجبور است از کل نیروی کار خطوط تولید آزمایش کرونا به عمل بیاورد که به‌مراتب هزینه آن چند برابر هزینه واکسن است.

او می‌گوید: ابتدا قرار بود این واکسن‌ها را وزارت بهداشت تحویل بگیرد اما با دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه برای واردات این واکسن ارز نیمایی اختصاص یابد، قرار شد بخش خصوصی با تقبل هزینه آن از سوی کارفرما، خود به امر واکسیناسیون کارگران اقدام کند.

اسپوتنیک و آسترازنکا در صف ورود

سال گذشته میلادی و همزمان با کشف واکسن‌های مختلف برای کرونا، قراردادهای بلندمدت تأمین واکسن در دنیا توسط کشورهای مختلف امضا شد و همین مسئله، تأمین واکسن در کوتاه‌مدت را با چالش روبه‌رو کرد.  

رئیس انجمن واردکنندگان دارو نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید: اگر بخش خصوصی ایران به‌دنبال امضای قرارداد محموله‌های واکسن در آینده باشد، تحویل آن از سال ۲۰۲۲ به بعد خواهد بود؛ از این‌ رو برای پیدا کردن محموله‌های کوچک‌تر از کشورهایی که بیش از نیازشان سفارش داده‌اند یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در امر تحقیق و توسعه به واکسن دسترسی دارند اقدام شده و تاکنون ۶ میلیون دوز برای ارسال به ایران تأمین شده است.

به‌گفته ریاحی، ۶ میلیون دوز واکسن تأمین شده برای بخش کارگری کشور از سری واکسن اسپوتنیک روسیه و آسترازنکای سوئد است.

کد خبر 596429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 1
    بخش خصوصی جیب کارگران رو نزنه واکسن پیشکش .....
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      6 0
      دیگه بدتر واکسن رومیخوان بدن کارفرما اون به صلاحدید خودش به نورچشمیها بزنه
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      7 0
      من تریجیح میدم از کرونا بمیرم تااینکه با این چندرغاز حقوق کارگری زنده بمونم و دستم همش جلوی این و اون دراز باشه بخدا دیگه هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارم
  • سعید IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    8 0
    دولت باید واقعا خجالت بکشه... وقتی می‌بینید در برطرف کردن نیازهای اولیه کشور ناتوان هستید، خوب چه اصراری دارید، استعفا بدهید و برید خونه هاتون بنشینید. اینگونه مردم رو به فلاکت نیاندازید. اگر میدانستید ابدی نیستید و یک روز خواهید مرد و در آن دنیا باید جواب ظلم هایتان رو به مردم بدهید، یک ثانیه هم مکث نمی کردید و سریعا استغفار می کردید. تمام مسؤلان باید جواب خون تک تک عزیزان ما رو که بر اثر کرونا جان خودشون رو از دست دادند در دادگاهی عادلانه بدهند....
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    7 0
    اینم حقه ایه برای پول گرفتن از مردم
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      5 0
      تو این مملکت هیچکس دلش برای دیگری نمیسوزه هیچ کس خدمتی نمیکنه
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 2
    از کی تا حالا بخش خصوصی دلسوز مردم شده
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    6 0
    شما کلاه ما کارگرها رو برندار واکسن پیشکش
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 0
    هنوز فاجعه دزدی در واکسن زدن به رفتگران و خانه های سالمندان رو یادمون نرفته. اینم سرنوشتش همونه یهو میبینی همه مسئول ها لباس کارگری پوشیدن اومدن قاطی کارگرا واکسن بزنن بعد هم که گندش دراومد میگن ماسک رو صورتشون بود نشناختیم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    10 0
    شاید هم میخواهند روی کارگرها تست کنند
  • آذربایجان US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    5 0
    وقتی رفتگرها و کارگرها عزیز میشن یه حسی بهم میگه یه کاسه ای زیر نیم کاسه است. فرض کنید یه رفتگر یا کارگر از عوارض واکسنی که معلوم برای آزمایش روی اینهاست یا نه ، بمیره اونوقت خانواده ی اینها توان پیگری و شکایت ندارن شاید علتش این باشه که کارگرها و رفتگرها عزیز شدن.