منصوری در دیدار فعالان سیاسی با رئیس جمهور گفت: وزارت کشور با نوع عملکرد خود، موجب بی‌اعتمادی و برانگیختن اعتراضاتی از جانب جامعه شد. عملکرد وزارت کشور در اعتراضات آبان ۹۸و دی ماه ۹۶ که موجب کشته شدن جمعی از هموطنان ما شد.

روحانی و با جمعی از فعالان سیاسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از امتداد، نشست فعالان سیاسی و حزبی به رسم هرساله با حسن روحانی، رئیس جمهور با حضور جمع محدودی از فعالان این حوزه با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران و قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به این نشست، گفت: اعضای حاضر در جلسه رئیس جمهور با فعالان حزبی و سیاسی، نقطه نظرات خود را بیان کردند و روحانی نیز در پاسخ، گزارش مفصلی از موانع و مشکلات پیش رو و همچنین عملکرد دولت ارائه کرد.

در این جلسه، آقایان نبوی، مرعشی، عطریانفر، محمدرضا جلایی‌پور، آل اسحاق، خانم ساعی و چند تن دیگر از فعالان سیاسی حضور داشتند.

آذر منصوری بیان کرد:

آنچه من در این جلسه به آن اشاره کردم، هم نقاط قوت دولت بود و هم نقاط ضعف دولت و تاکید بر اینکه در فرصت باقی مانده، رئیس جمهور باید ضمن پذیرش نقدها از عملکرد دولت دفاع و آن را به شکل جدی در منظر افکار عمومی مطرح کند.

تاکید من بر این بود که اتخاذ سیاست تاسیس و حفظ برجام از نقاط قوت و هوشمندی دولت بوده و دولت باید تلاش کند تا پروژه رفع تحریم‌ها را با حمایت‌هایی که رهبری داشته به سرانجام برساند. چرا که سایه شوم این تحریم‌ها بر سفره‌های مردم اثر گذاشته و این تحریم‌ها باید از سر کشور و مردمی که از فشار ناشی از تحریم در رنج مضاعف به سر می‌برند، برداشته شود.

وزارت کشور با نوع عملکرد خود، موجب بی‌اعتمادی و برانگیختن اعتراضاتی از جانب جامعه شد. عملکرد وزارت کشور در اعتراضات آبان ۹۸و دی ماه ۹۶ که موجب کشته شدن جمعی از هموطنان ما شد، نکته دیگری بود که به عنوان نقد این وزارتخانه مطرح شد. پس از این اعتراضات، متاسفانه همچنان شاهد پرونده‌های مفتوح و احکام در حال اجرا هستیم و البته، خساراتی که هنوز جبران نشده است. اگر چنانچه این وزارتخانه، عملکرد بهتری داشت، قطعا با خسارات کمتری مواجهه با این اعتراضات شاهد بودیم.

نقد دیگر این بود که اگر واقعا، عملکرد دولت قابل دفاع است، چرا اعضای کابینه در کنار ضعف اطلاع‌رسانی که وجود دارد در دفاع از این عملکرد دچار لکنت هستند؟ قاعدتا همین امر باعث شده تا سیل همه نقدها و نقطه کانونی انتقادات، شخص روحانی باشد.

نقد دیگر اینکه، ما به عنوان یکی از جریان‌های سیاسی فعال در این دوره، مشارکت فعال داشتیم اما متاسفانه در این دوره از انتخابات شوراها، هیئت‌های اجرایی به دلایل عمدتا سیاسی، بسیاری از اصلاح‌طلبان را در تهران و برخی از استان‌ها رد صلاحیت کردند. اگر که به واقع، مشارکت حداکثری در این انتخابات مهم بوده و منظور و مراد حاکمیت است، انتخابات شوراها نیز می‌تواند نقش مهمی در این مشارکت ایفا کند. اما عملکرد هیئات اجرایی با این نوع نگاه نسبت به تائید یا ردصلاحیت کاندیداها به نظر می‌رسد که با این رویکرد در تعارض قرار دارد.

از طرف دیگر، پاندمی کرونا و پایداری موج چهارمی که آثار آن را در قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرها در ایران می‌بینیم در میزان مشارکت مردم اثر منفی خواهد داشت. پیشنهاد نخست اینکه، وزارت کشور یا صندوق‌های اخذ رای را افزایش داده و یا تعداد روزهای رای‌گیری را افزایش دهد. پیشنهاد مشخص من، این بود که درصورت تداوم وضعیت پاندمی با در اولویت قراردادن حفظ سلامت و جان مردم و همچنین تسریع در واکسیناسیون، زمان برگزاری انتخابات خردادماه توسط دولت به تعویق بیفتد.

در ادامه، مرعشی پیشنهاداتی را در ارتباط با وضعیت تحریم‌ها مطرح کرد. آنگونه که پیش بینی می‌شود، ظاهرا بنا نیست که تحریم‌ها در این دولت برداشته شود اما، دولت روحانی راهی را هموار کرده تا از ظرفیت برجام و پروژه رفع تحریم برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در آینده استفاده شود. چرا که میزان ذخایر نفت در کشور، سقفی داشته و زمان رویکرد اقتصاد نفتی نیز باید سقفی داشته باشد.

همچنین، جلایی‌پور نیز بر ضرورت اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در هفته‌های پیش رو تاکید کرده و نگرانی‌های خود را در این ارتباط مطرح کرد. ضمن اینکه بر تامین واکسیناسیون رایگان برای گروه‌های آسیب‌پذیر که به مانند همه کشورهای دنیا از وظایف دولت‌ها بوده نیز تصریح شد.

عطریانفر نیز در رابطه با این مسئله که روحانی برای ایفای نقش خود در فردای پساانتخابات و رها نکردن صحنه چه مسائلی را مدنظر قرار دهد، سخنانی را مطرح کرد.

کد خبر 596419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha