کارشناسان در آژانس دارویی اروپا روز سه‌شنبه اعلام کردند که «رابطه‌ای احتمالی» میان واکسن کرونای شرکت آمریکایی جانسون‌ اند جانسون و یک عارضه نادر شدن لخته خون یافته‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس آژانس دارویی اروپا اعلام کرد باید هشداری درباره احتمال بروز عارضه نادر لخته شدن خون به برچسب‌های واکسن کووید-۱۹ اضافه شود.

این سازمان گفت این اختلالات خونی را باید «اثر جانبی بسیار نادر این واکسن» به حساب آورد.

هفته پیش شرکت جانسون اند جانسون عرضه واکسن کرونایش در اروپا متوقف کرد. پیش از آن مقامات آمریکایی پس از شناسایی شش مورد عارضه نادر لخته شدن خون در تقریبا هفت میلیون نفری که واکسینه شده بودند، توقف موقت استفاده از این واکسن را توصیه کرده بودند.

مقامات اروپایی گفتند که همه شواهد فعلی از آمریکا از جمله گزارش هشت مورد وخیم لخته شدن خون همراه با کاهش پلاکت‌های خون که به یک مورد مرگ هم انجامیده بود، در نظر گرفته‌اند.

اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون را برای سال ۲۰۲۱ سفارش داده‌اند و مقامات اروپایی امیدوارند که این واکسن تک‌دوزی را بتوان هم برای بالا بردن میزان واکسیناسیون در این قاره که هنوز نسبتا پایین است و هم برای حفاظت جمعیت‌هایی که دسترسی به آنها مشکل است، مانند کارگران مهاجر و بی‌خانمان‌ّا استفاده کنند.

نگرانی‌ها درباره بی‌خطر بودن واکسن جانسون اند جانسون مشکلی  برای برنامه کواکس هم هست که میلیاردها نفر در کشورهای درحال توسعه به برای دریافت واکسن به آن وابسته هستند. کواکس اخیرا پس از آنکه انستیتو سرم هند که بزرگترین تامین‌کننده واکسن برای آن است، اعلام کرد به خاطر اوج‌گیری موارد کرونا در هند صادرات واکسن آسترازنکا را به تاخیر می‌اندازد، در عرضه واکسن به کشورهای عضوش ناتوان مانده است.

کد خبر 596396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha