جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو به زودی خاک روسیه را ترک می‌کند تا سفارتخانه‌های این دو کشور در یکی از بحرانی‌ترین شرایط سال‌های اخیر بدون سفیر بماند.

ديدار جان ساليوان سفير آمريكا در روسيه با پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سالیوان که پیش‌تر از برنامه خود برای ماندن در مسکو خبر داده بود، حالا برای گفتگو و رایزنی با مقام‌های ارشد دولت جو بایدن به واشنگتن بازمی‌گردد. آن هم در شرایطی که لشکرکشی روسیه به مرزهای اوکراین تنش را در این منطقه به اوج رسانده و احتمال مرگ الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین در زندان فشارها را بر کاخ کرملین افزایش داده است.

دولت روسیه چند روز پیش به سفیر آمریکا توصیه کرده بود خاک این کشور را ترک کند. به این ترتیب و با بازگشتن سالیوان به آمریکا، سفارتخانه‌های مسکو و واشنگتن بدون سفیر خواهند ماند. پیش‌تر کاخ سفید همزمان با اعمال تحریم‌های شدید علیه پوتین به بهانه حمله هکرها به زیرساخت‌های آمریکا و دخالت کاخ کرملین در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرده و روسیه با اقدامی مشابه عذر ۱۰ دیپلمات آمریکایی را خواسته بود.

سالیوان که در دوران زمامداری دانلد ترامپ راهی سفارت واشنگتن در مسکو شده بود، روز سه‌شنبه با انتشار یک بیانیه درباره بازگشت به واشنگتن چنین گفت: «بر این باورم برایم بسیار مهم است مستقیم با همکاران تازه‌ام در دولت بایدن در واشنگتن درباره شرایط فعلی روابط دوجانبه آمریکا و روسیه گفتگو کنم. ضمن اینکه بیش از یک سال است خانواده‌ام را ندیده‌ام. من در هفته‌های آینده و پیش از دیدار رئیس جمهوری بایدن با پوتین دوباره به مسکو بازمی‌گردم.»

بایدن و پوتین هفته گذشته درباره دیدار احتمالی با یکدیگر گفتگو کردند اما کرملین اعلام کرده است برنامه‌ریزی برای انجام شدن دیدار میان پوتین و بایدن در هفته‌های آینده غیر ممکن است. پس از آنکه بایدن در ماه مارس در یک گفتگوی تلویزیونی پوتین را «قاتل» خطاب کرد، کرملین سفیر خود آناتولی آنتونف را برای رایزنی از واشنگتن فراخواند. رئیس جمهوری آمریکا گفته بود همتای روس او باید برای دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تاوان بدهد.

سالیوان در حالی از مسکو به واشنگتن بازمی‌گردد که اخراج نشده و به نظر می‌رسد فشارها و توصیه‌های دولت روسیه او را وادار به گرفتن این تصمیم کرده باشد. آخرین سفیر آمریکا که از روسیه اخراج شد، جرج اف کنان بود که در دوران حکمرانی ژوزف استالین بر اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۵۲ عنصر نامطلوب تشخیص داده شد و از مسکو به واشنگتن بازگشت.

کد خبر 596312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha