بیش از یک دهه است که پرورش ماهی‌ سردآبی در شهرستان اردل با مشکلات زیست‌محیطی فراوانی روبه‌روست که عمده آن مربوط به نشتی خطوط لوله‌های انتقال نفت در منطقه است.

پرورش ماهی

به گزارش همشهری آنلاین، از سال ۹۰ به این طرف چند بار به‌دلیل وقوع برخی حوادث مانند زلزله و رانش زمین لوله‌های نفت مستقر در منطقه آسیب‌ دیدند. این آسیب‌دیدگی‌ها موجب نشت نفت و در نتیجه آلودگی شد و به‌سبب آلوده شدن آب‌ها بسیاری از مزارع پرورش ماهی آسیب جدی دیدند.

لوله انتقال نفت مارون در منطقه سرخون میانکوه، از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری، چند بار در دهه‌های اخیر دچار حادثه شد. آخرین بار مربوط به ۲۳ آذرماه سال ۹۹ بود که بر اثر شکستگی لوله میزان زیادی نفت در منطقه جاری شد و به‌دلیل حریق به‌وجودآمده خسارات مالی فراوانی به محیط‌زیست، مزارع پرورش ماهی، احشام، منابع تأمین آب و اراضی کشاورزی وارد شد.

بر همین اساس، سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط جلسات و کارگروه‌های مختلفی را در استان برگزار کردند تا بتوانند این مشکل چندین‌ساله را حل کنند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: نشتی و شکستگی لوله‌های انتقال نفت مستقر در شهرستان اردل سال‌هاست که مشکلات زیست‌محیطی و خسارات مالی فراوانی به بار آورده که عمده آنها نابودی اراضی و محصولات کشاورزی، مرگ احشام و از همه مهم‌تر صدمه به مزارع پرورش ماهی سردآبی است.

محمد کریمی گفت: ابعاد خسارت‌ها آنقدر زیاد است که اکنون همه مزارع پرورش ماهی در میانکوه تعطیل هستند و اداره کل دامپزشکی استان مجوز فعالیت برای آنها صادر نمی‌کند. تا زمانی که مشکل زیست‌محیطی لوله‌های نفت حل نشود، ازسرگیری فعالیت‌های پرورش‌دهندگان تقریباً محال است.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج جلساتی که درباره این مشکل برگزار شده، ۳ راهکار وجود دارد. یکی تعویض، دومی ترمیم و سومی جابه‌جایی خطوط انتقال نفت است که همگی زمان‌بر و پرهزینه هستند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان با ابراز خوشحالی از اظهارات نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس درباره اجرایی شدن خط انتقال لوله نفت در خردادماه، گفت: این خبر خیلی برای پرورش‌دهندگان ماهی منطقه می‌تواند خوشحال‌کننده باشد.

جابه‌جایی‌ها از خردادماه

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی از آغاز جابه‌جایی لوله‌های انتقال نفت مارون در منطقه سرخون و در ۲ نقطه حادثه‌خیز خبر داد.

قدرت‌الله حمزه اظهار کرد: در طول دهه‌های گذشته شاهد چند حادثه خسارت‌بار در منطقه میانکوه و سرخون بودیم. در این زمینه بارها خسارت‌هایی پرداخت شد، اما باید توجه داشت که پرداخت خسارت راهکار اصلی نیست و باید این موضوع به‌صورت اساسی حل شود.

این نماینده مجلس افزود: مقرر شد در ۲ نقطه حادثه‌خیر در محل عبور لوله انتقال نفت جابه‌جایی خطوط انجام شود. بر این اساس، در یک نقطه ۴۰۰۰ متر و در نقطه دیگر ۱۸۰۰ متر لوله تعویض و جابه‌جا خواهد شد.

وی گفت: تاکنون با این طرح به‌دلیل هزینه‌بر بودن آن موافقت نشده بود، اما با پیگیری‌های صورت‌گرفته روند جابه‌جایی لوله‌های نفت در ۲ نقطه حادثه‌خیز از خردادماه آغاز می‌شود. همچنین مطالعات برای شناسایی سایر نقاط حادثه‌خیز به‌علت رانشی بودن منطقه و جلوگیری از حوادث احتمالی انجام خواهد شد.

حمزه در خصوص پرداخت خسارت به مردم منطقه سرخون اظهار کرد: پرداخت خسارت پس از طی مراحل قانونی انجام می‌شود.

کد خبر 596263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha